Log ind

Tusindvis af forsinkelser til sommer: Mange nye kunder til fynsk firma

  • Tusindvis af forsinkelser til sommer: Mange nye kunder til fynsk firma
    Flyhjælp Aps forventer at få henvendelser fra flere end 11.000 kunder - flypassagerer - i Danmark, Sverige og Norge til sommer, når skandinaverne skal syd på på sommerferie, og forsinkelserne rammer. Arkivfoto
  • Tusindvis af forsinkelser til sommer: Mange nye kunder til fynsk firma
    Flyhjælp Aps forventer at få henvendelser fra flere end 11.000 kunder - flypassagerer - i Danmark, Sverige og Norge til sommer, når skandinaverne skal syd på på sommerferie, og forsinkelserne rammer. Arkivfoto

Flyhjælp forventer at få 11.000 kunder i Danmark, Sverige og Norge, når folk skal afsted sydpå til sommerferien. Ryanair flyer mest til tiden - men er også blandt de selskaber, som er sværest at få kompensation ud af, lyder det fra Flyhjælp.

Det kan blive en varm sommer på det nye kontor på Christianshavn for fynske Gustav Thybo og de andre ansatte firmaet Flyhjælp.

Forventningen er nemlig, at rigtig mange af de ferierejsende danskerne får brug for hjælp for at kræve kompensation, når deres fly sydpå bliver forsinket.

- Vi regner med at tredoble antallet af kunder i forhold til sidste år, og det betyder, at vi får 7500 kunder alene i juli og august, siger Gustav Frederik Thybo, direktør i Flyhjælp Aps.

Da selskabet, som hjælper forsinkede flykunder med at opnå kompensation, også har etableret sig med en norsk og svensk hjemmeside, bliver antallet af kunder i alt i omegnen af 11250 lyder det fra direktøren.

Mange af sommerens flypassagerer skal iøvrigt med lavprisselskaberne Ryanair, som er blandt de største flyselskaber i Europa i dag, eller Norwegian - og især for det første kan det være et godt valg, mener direktøren.

- Ryanair er faktisk det selskab i Europa, som oftest ankommer til tiden, men hvis det går galt, så går det til gengæld også rigtig galt, for det er også et af de selskaber, som er sværest at få kompensation ud af. Norwegian ligger midt i feltet både med hensyn til at ankomme til tiden og når det handler om at udbetale kompensation, siger Gustav Frederik Thybo.

Få gratis hjælp - hjemme

Danmark er ifølge Thybo blandt de lande i Europa, hvor flypassagerer bedst kender deres rettigheder, men alligevel er der ting, man skal være opmærksom på, siger han.

Det handler bl.a. om, hvor man henvender sig for at få hjælp. Man behøves nemlig ikke at betale 25 procent af sin kompensation til Flyhjælp.dk eller et af de andre selskaber, som tilbyder at indhente kompensationen for kunderne.

- Du kan også rigtig nok få hjælp ved at henvende dig til Trafikstyrelsen, men det er kun i de sager, hvor du rejser fra Danmark, siger han.

Så hvis man bliver forsinket fra rejsen hjem fra Paris kan man altså ikke henvende sig til Trafikstyrelsen, som hjælper dig gratis, men skal i stedet finde frem til den franske udgave af samme myndighed.

- Og så skal du ansøge på fransk og du får en afgørelse på fransk, hvis du altså får en afgørelse, siger Gustav Frederik Thybo.

Det har Flyhjælp selv prøvet i nogle sager, men man har endnu til gode at få en afgørelse retur fra det franske siger han.

  • Byline_

    Af:

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere