Log ind

Turisme: Digital indsats skal sende Fyn i top

  • Turisme: Digital indsats skal sende Fyn i top
    Egeskov Slot er en af aktørerne i den digitale kampagne.
  • Turisme: Digital indsats skal sende Fyn i top
    Egeskov Slot er en af aktørerne i den digitale kampagne.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Små 30 attraktioner, spisesteder og overnatningssteder er gået sammen om den hidtil største digitale turistkampagne for Fyn.

Fyn vil helt frem og konkurrere med destinationer som Skagen og Bornholm, når danskere uden for Fyn skal vælge, hvor i landet ferien skal holdes. Derfor har Udvikling Fyns turismedel, Destination Fyn, lavet en kampagne, der skal brande turistattraktioner, spisesteder og overnatningssteder digitalt til hver deres specifikke målgruppe.

Målet er at få Fyn op i ”Top 3” over feriemål og samtidig øge kampagneaktørernes salg af billetter, måltider eller overnatninger med fem procent.

Det tilbud har næsten 30 attraktioner indtil videre sagt ja tak til.

- Det er en historisk stor, fællesfynsk kampagneindsats fra vores side. Vores budget har nu rundet 1,2 millioner kroner, og kampagnen rummer både nogle af de store fyrtårne som Egeskov, Odense Zoo og Nyborg Strand og partnere med små, mere finurlige oplevelser, siger Mark Hauge Østergaard, der er digital manager hos Destination Fyn og kampagnens kontaktperson.

Individuel markedsføring

Partnerne betaler mellem 7500 og 80.000 kroner og får for de penge hjælp til digital markedsføring i form af bannerannoncer, søgemaskineoptimering, branding på de sociale medier og en fælles bookingportal.

- Vi laver opsætning for hver enkelt aktør, der får sit eget budget, sin egen målgruppe og sit eget tidspunkt for indsatsen. Langelandsfærgen har jo ikke samme målgruppe som Alsfærgen, og nogle kan have højsæson i foråret, mens andre har det om sommeren eller i efteråret. Hver eneste krone, de bruger, går til dem selv, og derudover dækker vi projektledelse og fælles annoncering. Det er en god deal for både dem og os og en måde at få oplevelsesprodukterne frem i første række i stedet for at lave et overordnet branding image, siger Mark Hauge Østergaard.

Fordelen ved at annoncere digitalt er, at man kan ramme en helt specifik målgruppe mere præcist end ved bredere annoncer i for eksempel trykte medier. Folk, der i deres adfærd på sociale medier har vist interesse for mad, vil således blive prioriteret op, når det gælder annonceringen af de kulinariske oplevelser.

Frivillig fælles portal

Det er frivilligt, om aktørerne vil være en del af den fælles bookingportal, eller om de hellere vil bruge deres eget bookingsystem, men fordelen ved det fælles er, at det med det samme er målbart, om kampagnen virker.

- Vi kobler selvfølgelig analyseværktøj på alt det her, så vi kan måle trafik og salg og se præcist, hvor folk kommer fra, når de booker. Derudover laver vi i samarbejde med et analysebureau en nulpunktsmåling nu og en igen til efteråret, så vi kan se, om vi har øget kendskabet til Fyn, siger Mark Hauge Østergaard.

Kampagnen bliver skudt i gang 1. marts med et halvdags kursus for virksomhederne, hvor de får gode tips til at optimere deres websites og tilstedeværelsen på de sociale medier.

De er med

  • Danmarks Fugle Zoo - Frydenlund Fuglepark
  • Danmarks Jernbanemuseum
  • Danske Færger A/S (Dansk Ø-ferie)
  • Egeskov
  • Fjord- Og Bæltcentret
  • H.C. Andersen Fonden (HCA Trails)
  • Hotel Christiansminde
  • Kunstens Fyn: Faaborg Museum, CLAY keramikmuseum, Johannes Larsen Museet, Brandts
  • MOB - Ferie- og Sommerhusudlejning
  • Naturama
  • Nyborg Strand
  • Odense Bys Museer (Den Fynske Landsby)
  • Odense Bys Museer (Fyrtøjet)
  • Odense Zoologiske Have
  • Odense Aafart ApS
  • Skovlund Camping
  • Smagen af Fyn (De fynske Høstmarkeder)
  • - Kulinarisk Sydfyn
  • - Kirsebærfestival
  • - SPIS! Odense
  • - Rosenfestival
  • Valdemars Slot
  • Øhavsmuseet (Faaborg Arrest)
  • Østfyns Museer (Vikingemuseet Ladby)
  • Østfyns Museer (Nyborg Slot)

  • Af:

    Jeg er erhvervsjournalist på Fyens Stiftstidende og fyens.dk. Mit primære stofområde er arbejdsmarkedsstof, men jeg skriver også om andre businessområder. Jeg er uddannet journalist i 2004 og har siden læst statskundskab på kandidatniveau.Jeg blev ansat på Fyens Stiftstidende i februar 2014, og har i en periode fungeret som nyhedschef. Tidligere i min karriere har jeg været ansat på Ritzaus Bureau og Ekstra Bladet. Jeg bor i Odense med min mand og vores to børn.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere