Log ind

Transportfirma: Vejarbejde ved E20 koster os en halv million kroner

  • Transportfirma: Vejarbejde ved E20 koster os en halv million kroner
    Jan Andersen er direktør i Alex Andersen Ølund. De næste to månder vil firmaet muligvis bede chauffører om, at køre tidligere afsted for at undgå tæt trafik. Foto: Michael Nørgaard.
  • Transportfirma: Vejarbejde ved E20 koster os en halv million kroner
    Jan Andersen er direktør i Alex Andersen Ølund. De næste to månder vil firmaet muligvis bede chauffører om, at køre tidligere afsted for at undgå tæt trafik. Foto: Michael Nørgaard.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

De spærrede motorvejsramper vil koste transportfirmaet Alex Andersen Ølund mellem en halv og en hel million kroner i de otte uger, det står på. Det vurderer firmaet ud fra en antagelse om, at 300 lastbiler skal køre 10 minutter ekstra pr. dag i to måneder.

For transportfirmaet Alex Andersen Ølund kommer det ifølge direktør Jan Andersen til at koste en halv til en hel million kroner, at tre motorvejsramper er spærret i to måneder.

- Hvis den gennemsnitlige forsinkelse er 10 minutter, så er det nogenlunde det, vi har kalkuleret med, siger Jan Andersen til Fyens.dk.

Alex Andersen Ølund har cirka 300 lastbiler, der i den otte uger lange periode, hvor ramperne er lukket, skulle have kørt ad motorvejsafkørsel 52 i Odense SV. Deres rute er nu blevet lagt om, og det er det og kødannelse, der gør, at firmaet regner med 10 minutters ekstra køretid. Jan Andersen forudser dog, at der går et par dage, før man ved præcist, hvor store forsinkelserne bliver.

For Alex Andersen Ølund er timingen rigtig dårlig, for den otte uger lange periode med spærrede motorvejsramper rammer lige oven i transportfirmaets højsæson. Det leverer nemlig blomster, og her er højsæsonen april og maj. Ramperne blev spærret natten til mandag den 3. april.

Jan Andersen har ikke oplevet noget lignende, når det gælder vejarbejde og omkostninger. Han havde gerne set, at det lå et par måneder senere, da det kun ville koste det halve for firmaet. Men han erkender også, at det kan være svært at ændre på Vejdirektoratets planer, når de først er gået i gang.

- Vi kunne selvfølgelig lave alt muligt lobbyarbejde, men jeg ved til gengæld, hvor svært det er at få ændret sådan noget. Så skulle vi i hvert fald have været nogle flere. Men vi vil også gerne have ruderanlægget, for det er et trafikeret område, siger Jan Andersen.

For at løse problemet bedst muligt har Alex Andersen Ølund fundet alternative ruter. Både Vejdirektoratets forslag og firmaets egne. Fordi gartnerierne har mange ordrer i højsæsonen, fører det en gang imellem til ekstra forsinkelser. Derfor har Alex Andersen Ølund skrevet til gartnerierne og salgsselskaberne, at varer skal bestilles i god tid, og at de gerne må have pakket varer ned i god tid, så der ikke opstår yderligere forsinkelser.

Ruderanlægget forventes klar i oktober eller november.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle
3
Thumbs up: Fynsk venstrekørsel går glat

Thumbs up: Fynsk venstrekørsel går glat

5
Video: Første danske venstrekørsel: Sådan foregår det

Video: Første danske venstrekørsel: Sådan foregår det

12
Vejarbejdet er slut: Danmarkspremiere på venstrekørsel i Odense

Vejarbejdet er slut: Danmarkspremiere på venstrekørsel i Odense

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere