Log ind

Transport - med det hele

  • Transport - med det hele
    1 / 6
    Til Business tillæg - tema transport. Årslev Budcentral og Odense Logistik Center slås sammen til Logistik Centralen og får dermed flere muskler til forretningsområdet e-handel. Med lagerhotel og transportløsning klarer de alt det, der skal ordnes efter at du har trykket på "køb" på nettet. Interview med direktør Dennis Just og en lille rundtur i virksomheden sammen med ham
  • Transport - med det hele
    2 / 6
    Dennis Just har netop fået den sidste nye lastbil - med det nye navn.
  • Transport - med det hele
    3 / 6
    I lagerhotellet har Dennis Just alt lige fra vindmølleudstyr til økologiske fødevarer.
  • Transport - med det hele
    4 / 6
    Til Business tillæg - tema transport. Aarslev Budcentral og Odense Logistik Center slås sammen til Logistik Centralen og får dermed flere muskler til forretningsområdet e-handel. Med lagerhotel og transportløsning klarer de alt det, der skal ordnes efter at du har trykket på "køb" på nettet. Interview med direktør Dennis Just og en lille rundtur i virksomheden sammen med ham
  • Transport - med det hele
    5 / 6
    Varerne i lagerhotellet er juridisk set i Logistik Centralens varetægt. Så der lægges stor vægt på sikkerheden.
  • Transport - med det hele
    6 / 6
    Odense Logistik Center og Aarslev Budcentral slås sammen til Logistik Centralen.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Enhver kan flytte en pakke fra A til B. Så hvis man vil klare sig i transportbranchen, skal der mere til

Når transportbranchen er i medierne, handler det ofte mest om krise, under-betaling af udenlandske chauffører, brud på kørereglerne og capotagekørsel.

Man får let det indtryk, at danske vognmænd er en race, der er ved at uddø.

Men Dennis Just, som er direktør og ejer af Logistik Centralen, beviser hver dag det modsatte.

(Transport)hjulene kan godt køre rundt, hvis man tilbyder kunderne en færdig pakke.

Fra lokal budcentral til logistikcenter

Logistik Centralen startede som Aarslev Budcentral i 1991.

Dennis Just startede med sit enmands- firma efter at have kørt for andre vogn- mænd i nogle år.

Virksomheden blev et aktieselskab i 2009 og fik samtidig en professionel bestyrelse.

I 2010 flyttede Aarslev Budcentral til Tele-højen i Odense, og samtidig stiftede Dennis Just Odense Logistik Center.

Nu er de to selskaber slået sammen.

Logistik Centralen har 35 biler - lige fra varevogne til store trailere, og lige fra køle-biler til varmebiler.

Virksomheden har 55 ansatte.

Logistik Centralen har et lagerhotel på 10.000 kvadratmeter, som huser alt lige fra vindmølleudstyr til økologiske fødevarer.

www.logistikcentralen.dk

Hemmeligheden er, at det ikke er nok bare at flytte pakkerne fra det ene sted til det andet.

- Mange kunder vil også gerne slippe for selv at håndtere lager og logistik, og hvis du kan løse den opgave, knytter du også et tættere bånd til kunderne.

Startede med én bil

For 23 år siden startede Dennis Just Aarslev Budcentral med en enkelt bil.

Tæpper af restprodukter

Rugsolid begyndte at handle med tæpper i 2012.

Tæpperne produceres af overskudsprodukter.

Når modeindustrien fremstiller tøj, tasker og bælter, bliver restmaterialet - alt det der skæres fra - normalt smidt væk.

Det er de produkter, Rug Solid nu laver tæpper af.

Rug Solid har allerede over 100 forhandlere i Danmark samt forhandlere i resten af Skandinavien og England.

Http://rugsolid.dk

Siden er virksomheden vokset støt.

For fire år siden flyttede den til Odense, samtidig med at han dannede datterselskabet Odense Logistik Center.

De to virksomheder er nu blevet slået sammen til én med navnet Logistik Centralen.

- Den vigtigste ændring er navnet. Måske gav navnet Aarslev Budcentral ikke mere det rigtige billede af en virksomhed med 35 biler, et stort lagerhotel og logistikcenter, siger direktør Just.

Stor satsning

Det var egentlig lidt af en satsning, da Dennis Just i 2010 flyttede virksomheden fra Aarslev til Telehøjen i Odense, hvor der var plads til at skabe et lagerhotel.

Dennis Just erkender, at han faktisk ikke på det tidspunkt havde forudset udviklingen i e-handel, som nu er en stor del af grundlaget for lagerhotellet - og dermed for virksomheden.

Til gengæld havde han forudset, at et lagerhotel kunne knytte kunderne tættere på virksomheden.

Og nu har den voldsomme vækst i e-handlen bare gjort flytningen til Odense til et endnu bedre strategisk træk.

- E-handlen er i voldsom vækst, og nu har vi faciliteter og know how til at klare lagerhåndtering og transport for den nye markedsplads, siger Dennis Just.

Hvis man starter med e-handel i det små, kan det være en god ide at koncentrere sig om salg og udvikling - og så lade andre om at sørge for, at varerne kommer ud til kunderne.

Automatisk ordre

Mange små og store handelsvirksomheder har deres produkter på lager hos Logistik Centralen, og når man så som kunde trykker på købsknappen på nettet, går ordren automatisk til lagerhotellet, hvor varen bliver pakket og sendt ud.

Logistik Centralen har et net af vogne, der gør, at varerne ofte kan være ude på Fyn samme dag, og det betyder meget for mange erhvervskunder.

- Vi distribuerer varer til vores kunder på Fyn med 12 biler. Logistik Centralen er samtidig underleverandør for pakkevirksomheden TNT Express i det fynske område, og det betyder, at vi kommer hele Fyn rundt hver dag, endda flere gange.

Fleksibelt lejemål

Da Dennis Just flyttede sin virksomhed for fire år siden, lejede han sig ind hos ejendomsinvestor Henry Johansen, som viste sig at være lige netop så fleksibel, som transportvirksomheden havde brug for.

- Vi lavede en aftale, så vi kun betalte leje for den lagerplads, vi rent faktisk brugte. På den måde har vi kunnet udvide gradvist.

Nu har Logistik Centralen rådighed over omkring 7000 kvm, og det kan nemt udvides til 10.000 kvm.

Vindmøller og kaffe

Og i lagerhotellet er der alt fra vindmølleudstyr til kaffe, tæpper, tandhygiejniske produkter og økologiske fødevarer.

Varerne er i Logistik Centralens varetægt, så sikkerheden må nødvendigvis være stor.

Der er elektronisk adgangskontrol ved alle indgange, og lagerhotellet er delt op i sektioner, så man kan kontrollere, hvem der har været hvor.

Den fleksibilitet, Dennis Just fik i sit lejemål på Telehøjen, har han overført til sine egne kunder.

- Hvis nye e-handelsvirksomheder skal uddelegere lager, pakning og distribution, er det vigtigt for dem, at de ikke betaler for lagerplads, som de ikke bruger.

- Hos os betaler de for de hylder, de har varer på - og så kan de udvide, efterhånden som de får brug for det.

Køle og varme

Foreløbig er ca. 10 pct. af Logistik Centralens omsætning lager og transport af e-handel.

Ca. 45 pct. er distribution - bl. a. for TNT Ekspress.

Og så er resten almindelige transportopgaver eller kurérvirksomhed, som det hedder i fagsproget.

Logistik Centralen har også tre kølebiler - og så i øvrigt varmebiler, som transporterer blod til og fra blodbanker i Region Syddanmark. I de biler skal der altid være mindst 18 graders varme i lastrummet.

Og så er der også lidt kurérkørsel til udlandet.

50 procents vækst

Men Dennis Just forventer, at omsætningen på e-handlen vil vokse markant i de kommende år.

Virksomheden har en målsætning om en samlet vækst på 50 pct. over de næste fire år, og en meget stor del af den vækst vil komme fra e-handel.

- Der er det gode ved e-handel, at væksten er selvforstærkende, for mange e-handelsvirksomheder vokser, og for os er det jo "gratis" vækst, når vores eksisterende kunder bliver større.

Med en virksomhed med professionel bestyrelse, 35 biler, 55 ansatte og et stort lagerhotel er Dennis Just ikke længere traditionel vognmand.

- Jeg har stadig mit store kørekort, men jeg har ikke sørget for løbende at få de EU-tilladelser, der skal til for at køre. Så jeg bliver på Telehøjen.

- Og det er også bedst, at jeg koncentrerer mig om at holde kontakten til kunderne og til at udvikle virksomheden.

Mens vi snakker, er den sidste nye bil ankommet til Telehøjen - som den første med det nye navn på siden.

- Vi bestræber os på løbende at få fornyet vognparken, så vi hele tiden er på højde med miljøkravene.

- Derfor sælger vi vores biler efter tre-fem år. Det giver også større drift-sikkerhed. Det koster både tid og penge at holde på værksted.

  • Peter_Jensen

    Af:

    Jeg producerer tematillæg - om business, byggeri, energi, ferierejser, golf - og en bred vifte af emner. Jeg startede med journalistikken på Fyens Stiftstidende i 1971 (!). Har siden været omkring DR Fyn, TV2, DR-Sporten og 4 år som mediedirektør i International Table Tennis Federation i Lausanne, Schweiz. Ringen blev sluttet, da jeg vendte tilbage til Fynske Medier i 2007.

Mere om emnet

Se alle

Fra lokal budcentral til logistikcenter

Tæpper af restprodukter

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere