Log ind

Summerbird flyver over sundet

  • Summerbird flyver over sundet
    1 / 2
    Ikke mindst unge er villige til at betale for at få Summerbirdkvalitet, når de skal forkæle sig selv med chokolade, fortæller Morten Larsen.fotos: Hans Østergaard
  • Summerbird flyver over sundet
    2 / 2
    Med et rutineret tryk på sprøjteposen lægger Christina Werner guffen præcist oven på vaflen. Få minutter senere har flødebollen også fået et chokoladeovertræk.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Assens-virksomheden åbner sit sjette chocolaterie i Malmø.
I sidste uge erobrede de Tivoli, og til efteråret går de minsandten også ind i Sverige.

Assens-virksomheden Summerbird åbner den 1. september en ny butik i Malmø, så svenskerne også kan få glæde af de efterhånden mange forskellige eksklusive chokoladeprodukter.

Sommerfuglechokoladerne og luksusflødebollerne med marcipan i bunden forhandles i dag også i et par hundrede specialbutikker landet over, men sideløbende er Summerbird altså i gang med at opbygge sit eget net af butikker, der udelukkende sælger de 60-70 forskellige Summerbird-produkter.

Bedre end succesåret

Og der er penge i det.

Summerbird

Summerbirds chokoladebutikker er skilt ud i datterselskabet  Summerbird Chocolaterie A/S. Butikkerne gav samlet et overskud i 2007 på cirka en mio. kroner.

Morten Larsen ejer 10 procent af Summerbird, Michael Grønlykke ejer resten

I 2007 fik Summerbird et imponerende resultat på 13,9 mio. kroner før skat. Det bedste resultat hidtil, og to mio. kroner bedre end succesåret 2006.

- Det kan måske godt lyde lidt hovski-snovski, men regnskabet betyder egentlig ikke så meget for os. Selvfølgelig er det fint, at vi sprængte rammerne for 2006, som ellers var et rigtig godt år, men når man har et så ekstremt fokus på produktet, som vi har, så bliver regnskabet lidt underordnet, siger Morten Larsen, der i de seneste tre år har været partner med Michael Grønlykke i Summerbird.

Morten Larsen lyder nu ikke særlig hovski-snovski, når han siger det.

Og naturligvis er han langt fra ligeglad med, om Summerbird tjener penge.

- Overskuddet gør det jo muligt at realisere vores ideer uden at skulle bekymre os så meget om det finansielle. Vi er konstant på jagt efter nye, velsmagende råvarer, og den gode økonomi gør, at vi finde og købe de bedste, siger han.

Satsninger er tilladte

Den gode økonomi gør også, at Summerbird f.eks. kan tillade sig at satse, som man har gjort ved at deltage i Løgismose Koncernens stort anlagte gourmetprojekt i Tivoli.

- Det kræver mod, at investere så mange penge i København, men markedsføringsmæssigt er det meget værd, siger Morten Larsen. Han vil dog ikke ud med, hvor meget der er investeret.

- Det holder vi for os selv, men nej, det er ikke billigt, at have en flødebollefabrik kørende i Tivoli, siger han.

Som omtalt i Fyens Stiftstidende forleden står flødebollefabrikken midt i det nye gourmetmekka i Nimb i Tivoli. Løgismose og Tivoli har tilsammen postet cirka 100 mio. kroner i etablissementet, der hylder det ypperste inden for dansk stil og smag.

Chokoladesushi

Summerbird lancerer løbende nye produkter, men efteråret 2008 bliver dog noget særligt.

Her barsler Michael Grønlykke med en hel bog om raffinerede desserter, og samtidig lancerer Summerbird en række produkter, der for nogles vedkommende sætter nye standarder for, hvordan luksuschokolade kan præsenteres.

Hvem har f.eks. hørt om chokoladesushi, der skal spises med pinde?

- Vi laver fire forskellige chokolader, og så følger der saucer med til at dyppe dem i. Det hele bliver pakket i en gaveæske, hvor også service i form af pinde følger med, fortæller Morten Larsen.

Andre nyheder bliver kvalitetspålægschokolade og chokolader lavet specielt til tedrikkere tealovers bliver navnet, og selvfølgelig kommer der også en coffee- lovers.

- Og så er vi på vej med et rigtigt retroprodukt nemlig chokoladebudding. Det bliver i en granuleret form, der skal blandes op med mælk, og så har man en budding på seks timer, fortæller Morten Larsen.

Forkæler medarbejdere

Firmaet har udvidet to gange siden starten i 2000, og til oktober indvies den tredje og formentlig sidste udvidelse af virksomheden. En pæn del af årets overskud bliver investeret i helt nye kantine- og personalefaciliteter.

- Vi laver noget, vi kalder en velfærdsbygning. Vi har ikke storhedsvanvid, men også når det gælder personaleforhold, vil vi gerne have, at det smager af Ferrari. Vores personale skal trives, som de gør på en Ferrarifabrik. Alle ved, hvad de laver og er stolte af det, siger Morten Larsen

Trivslen skal blandt andet sikres ved, at den nye kantine bliver udstyret med en pejs. Og de 34 faste medarbejdere vil kunne opleve, at kantinens kok henter sine friske råvarer i en køkkenhave etableret på virksomhedens grund.

- Vi kræver af folk, at de arbejder hårdt, men vi vil sikre, at de er oplagte, når de skal hjem til familien. Folk skal have det dejligt, når de er på arbejde, siger Morten Larsen.
  • Fyens Stiftstidende

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere