Log ind

Storebælt: Rynkeby betaler seks millioner i bropenge

  • Storebælt: Rynkeby betaler seks millioner i bropenge
    Direktør Jørgen Dirksen, Rynkeby Foods, betaler hvert år seks millioner kroner i broafgift.
  • Storebælt: Rynkeby betaler seks millioner i bropenge
    Direktør Jørgen Dirksen, Rynkeby Foods, betaler hvert år seks millioner kroner i broafgift.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Fynsk Erhverv vil sammen med virksomheder lave en analyse af brotaksterne.

Annonce

Det koster hvert år Rynkeby Foods seks millioner kroner at sende juice over Storebæltsbroen. Det betyder, at gevinsten på at sælge en liter juice i København er betydeligt mindre end i Aarhus.

Forhold som dette, har fået en række virksomheder samt organisationen Fynsk Erhverv til for alvor at gå ind i kampen mod broafgiften på Storebælt.

Erhvervsorganisationen hyrer et rådgivende ingeniørfirma til at beregne de samfundsøkonomiske konsekvenser ved at sætte taksten ned på Storebæltsbroen eller helt fjerne afgiften, skriver Fyens Stiftstidende tirsdag.

- Brotaksten er en barriere, og vi tror på, at væksten kan øges ved at fjerne den. Men i stedet for kun at tro vil vi have lavet en analyse, der på et sagligt grundlag kan belyse konsekvensen af ingen eller lavere broafgift. Det gør vi for at kunne klæde politikerne på til at træffe kvalificerede beslutninger, siger formanden for Fynsk Erhverv, tidligere Skako-direktør Finn Buus Nielsen.

Analysen koster cirka 300.000 kroner og skal laves af det store rådgivende ingeniørfirma Grontmij, der også har stået bag analyser af gevinsterne ved den kommende Femernforbindelse, en hærvejsmotorvej og en Kattegatbro.

Også Munck Asfalt hilser analysen velkommen.

I Nyborg-virksomheden kunne administrerende direktør Hans Christian Munck skabe mange nye job, hvis broen ikke pressede konkurrenceevnen.

- Nu er det ikke mig, der har taget initiativ til analysen, men vi vil gerne være med, så vi kan få mere dokumentation for vores argumenter, siger Hans Christian Munck.

Timingen på analysen er helt rigtig, hvis man spørger Dansk Industri.

- Det er valgår, og så er de politiske løfter tilgængelige. Analysen skal nok få sin virkning, siger Michael Svane, direktør i DI Transport

  • Bakkær_Birgit_(2015)_002

    Af:

    Politisk journalist samfundsredaktionen. Udover politik allround har jeg særligt fokus på de fynske kommuner, trafikpolitik og kirkeforhold og har stået bag kampagner som "Fyn under forvandling", "Velfærd-hvad vil du ofre?", den fynske kirkegang, demokratikampagnen "Fyn for folket", "Ved vejkanten" og kampagne om broafgiften på Storebælt. Baggrund: Jeg har været lokalredaktør på Fyns Amts Avis i Ringe, siden lokalredaktør Midtfyns-redaktionen Fyens Stiftstidende og siden 2010 samfundsredaktionen Fyens Stiftstidende.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere