Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Storebælt: Rynkeby betaler seks millioner i bropenge

Storebælt:
Rynkeby betaler
seks millioner
i bropenge

Annonce:

Rejs billigt til Menorca

Oplev den smukke ø. Se alle vores tilbud her!

Direktør Jørgen Dirksen, Rynkeby Foods, betaler hvert år seks millioner kroner i broafgift.
Foto: Roland Petersen

Artiklen er hentet i arkivet

Fynsk Erhverv vil sammen med virksomheder lave en analyse af brotaksterne.

Det koster hvert år Rynkeby Foods seks millioner kroner at sende juice over Storebæltsbroen. Det betyder, at gevinsten på at sælge en liter juice i København er betydeligt mindre end i Aarhus.

Forhold som dette, har fået en række virksomheder samt organisationen Fynsk Erhverv til for alvor at gå ind i kampen mod broafgiften på Storebælt.

Erhvervsorganisationen hyrer et rådgivende ingeniørfirma til at beregne de samfundsøkonomiske konsekvenser ved at sætte taksten ned på Storebæltsbroen eller helt fjerne afgiften, skriver Fyens Stiftstidende tirsdag.

- Brotaksten er en barriere, og vi tror på, at væksten kan øges ved at fjerne den. Men i stedet for kun at tro vil vi have lavet en analyse, der på et sagligt grundlag kan belyse konsekvensen af ingen eller lavere broafgift. Det gør vi for at kunne klæde politikerne på til at træffe kvalificerede beslutninger, siger formanden for Fynsk Erhverv, tidligere Skako-direktør Finn Buus Nielsen.

Analysen koster cirka 300.000 kroner og skal laves af det store rådgivende ingeniørfirma Grontmij, der også har stået bag analyser af gevinsterne ved den kommende Femernforbindelse, en hærvejsmotorvej og en Kattegatbro.

Også Munck Asfalt hilser analysen velkommen.

I Nyborg-virksomheden kunne administrerende direktør Hans Christian Munck skabe mange nye job, hvis broen ikke pressede konkurrenceevnen.

- Nu er det ikke mig, der har taget initiativ til analysen, men vi vil gerne være med, så vi kan få mere dokumentation for vores argumenter, siger Hans Christian Munck.

Timingen på analysen er helt rigtig, hvis man spørger Dansk Industri.

- Det er valgår, og så er de politiske løfter tilgængelige. Analysen skal nok få sin virkning, siger Michael Svane, direktør i DI Transport

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70