Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Socialt bedrageri: Halvdelen af anmeldelserne holder vand

Socialt bedrageri:
Halvdelen af
anmeldelserne
holder vand

Annonce:

Safari og store oplevelser i Kenya – Oplev det ægte Afrika på en rejse til Kenya

Safari og store oplevelser i Kenya – Oplev det ægte Afrika på en rejse til Kenya!

Det nytter noget at anmelde din kollega eller nabo, hvis du mistænker dem for socialt bedrageri. Halvdelen af alle anmeldelserne til Odense Kommune fører til afsløring af snyd.
Foto: Michael Bager/(modelfoto)

Artiklen er hentet i arkivet

For en uge siden lancerede Odense Kommune en hjemmeside, hvor man kan anmelde sort arbejde og socialt bedrageri. Og knap halvdelen af anmeldelserne fører til afsløring af snyd.

Det nytter noget at anmelde din kollega eller nabo, hvis du mistænker dem for socialt bedrageri.

Knap halvdelen af anmeldelserne fører nemlig til afsløring af sociale bedragere eller sort arbejde, fortæller leder af Odense Kommunes kontrolgruppe, Jesper Suhr Thomsen.

For en uge siden lancerede Odense Kommune en ny hjemmeside, der skal gøre det nemmere at anmelde socialt bedrageri. Her kan man blandt andet anmelde falske adresser, snyd med dagpenge og kontanthjælp eller skatteunddragelse.

I de første dage fik kommunen imellem 14 og 16 anmeldelser om dagen. Nu er det så småt ved at finde sit leje, fortæller leder af kontrolgruppen Jesper Suhr Thomsen til Fyens.dk.

- Nu får vi cirka en-to henvendelser om dagen. Det er nok det normale niveau, vurderer Jesper Suhr Thomsen og understreger, at anmelderne ikke altid er rettet mod en enkelt person.

- Det kan også være tip om, at der foregår noget mistænkeligt i en bestemt branche eller forskellige dele af byen, forklarer han.

Samtidig har hjemmesiden en præventiv effekt.

- Lige nu er der enormt meget fokus på socialt bedrageri. Det håber vi kan afholde mange fra at snyde, siger han.

Sorterer chikane-henvendelser fra

Jesper Suhr Thomsen er meget opmærksom på, at der kan være useriøse henvendelser imellem, fordi det blevet nemt at anmelde hinanden anonymt.

- Vores medarbejdere er både dygtige og erfarne. De er derfor rutinerede i at fange de anmeldelser, der er usammenhængende og blot et udtryk for chikane. Det er samtidig vigtigt at understrege, at en anmeldelse ikke kan stå alene. Der skal også være andre advarselslamper, der blinker, før vi går videre med sagen, fortæller han.

Når der så er tilstrækkelig mistanke mod en borger, bliver vedkommende kaldt ind til partshøring. Her kan borgeren komme til orde og sagen bliver belyst fra alle sider, lover Jesper Suhr Thomsen.

- Vi tror på, at langt de fleste ikke prøver at snyde kommunen. Det er et mindretal, der ødelægger det for de fleste, og det er den måde, vi gerne vil møde borgerne på, fortæller han.

Underretningspligt

Kontrolgruppen i Odense Kommune arbejder også med et meget helhedsorienteret syn på de personer eller familier, der kommer i søgelyset.

- Der kan for eksempel være børn involveret, der mistrives. Hvis de ikke i forvejen er i vores system, sender vi oplysningerne videre til vores Børn- og Ungeafdeling. På den måde udfylder vi også en underretningspligt, fortæller han.

Sidste år sparede kommunen 15 millioner kroner på grund af den skærpede indsats mod socialt bedrageri og sort arbejde.

Ønsker du at anmelde socialt bedrageri, kan du gøre det her.

Mere om emnet

Se alle
Eksperter: Kommuners fokus fanger flere sociale svindlere

Eksperter: Kommuners fokus fanger flere sociale svindlere

Politiet mistænker markant flere for socialt snyd

Socialt bedrageri: V vil lukke anmelder-side

Socialt bedrageri: V vil lukke anmelder-side

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70