Log ind

Snydte chauffører har fået løn

  • Snydte chauffører har fået løn
  • Snydte chauffører har fået løn
    2 / 3
    Sagen om flekstrafik og dårlige lønforhold gav store dønninger hos de vognmænd, der kører for Fynbus.
  • Snydte chauffører har fået løn
    3 / 3
    Odense Kommune har som en af de få kommuner i landet en kontrolenhed, hvis opgave blandt andet er at komme løndumping hos leverandører til livs. Enheden, der ledes af Cecilie Schwartz Nørby, brugte måneder på at gennemgå de vognmands­firmaer, der kører for Fynbus Flextrafik. Til venstre ses Claus Larsen, der er ?manden i marken?. Foto: Yilmaz Polat

Artiklen er mere end 30 dage gammel

23 chauffører, der kørte flekstrafik for det konkursramte trafikselskab Carigo, har fået hjælp via Lønmodtagernes Garantifond

Annonce

23 tidligere chauffører i det konkursramte vognmandsfirma Carigo, der kørte for Fynbus Flextrafik, har fået deres tilgodehavende via Lønmodtagernes Garantifond.

Det fastslår Krifa, de 23 chaufførers fagforening, som i april 2014 stævnede Carigo for overenskomstbrud ved Arbejdsretten.

Arbejdsretten fastlog, at de cirka 80 chauffører i Carigo - hvoraf de 23 var organiseret i Krifa - sammenlagt skulle have 5,9 millioner i kompensation.

Fusk i Flextrafik

[b]Flextrafik [/b]er offentlig kørsel for borgere, der ikke kan bruge almindelig offentlig transport.

[b]Fynbus ejes af de 10 fynske kommuner og Region Syddanmark[/b] og holder Flextrafik-udbud én gang om året.

[b]Vognmænd, [/b]der vil køre Flextrafik, skal have en OST-bevilling - Offentlig Service Trafik. Betingelserne for at have den, kontrolleres af Trafikstyrelsen.

[b]I oktober 2014 til foråret 2015[/b] afdækkede Fyens Stiftstidende, hvordan Horsens-firmaet Carigo snød fleks-chauffører for løn. Fynbus henviste dengang til, at kontrollen af lønvilkår alene lå og kunne ligge hos Trafikstyrelsen.

[b]Odense Kommunes[/b] kontrolenhed dykkede med henvisning til kommunens arbejdsklausul ned i firmaets lønforhold og fandt flere uregelmæssigheder.

[b]Fynbus[/b] lavede kontrol af andre dele af firmaet og opsagde Carigo.

[b]Arbejdsklausuler[/b] blev pr. 1. marts 2015 indarbejdet i udbud for Flextrafik.

[b]Kammeradvokaten[/b] fastslog siden, at Fynbus har ansvar for kontrol af klausuler. Fynbus har i dag etableret egenkontrol med vognmænd.

- På grund af omfattende brud på Carigos overenskomst med Krifa har det været en stor udfordring at kunne dokumentere og beregne de enkelte ansatte krav. Men det er lykkedes at sikre en omfattende dækning hos Lønmodtagernes Garantifond, siger Jonas Holdensen, arbejdsmarkedskonsulent hos Krifa.

Ifølge Holdensen har de Krifa-organiserede chauffører fået godt 1,7 millioner af Lønmodtagernes Garantifond.

- Det svarer til cirka 75.000 kroner pr. lønmodtager, lyder det fra Jonas Holdensen.

Benægtede snyd

Carigo kørte flekstrafik for flere offentlige trafikselskaber, herunder Fynbus, og Fyens Stiftstidende afdækkede i 2014 og 2015, at flere chauffører var blevet snydt for løn af selskabet. De havde blandt andet kørt mange flere timer, end de havde fået løn for, og adskillige kunne berette om løn, der ikke gik ind til tiden.

Carigos daværende ledelse benægtede over for Fyens Stiftstidende, at der var tale om snyderi, og Fynbus mente ikke, det var en sag, trafikselskabet skulle kontrollere. Det var en sag for Trafikstyrelsen, lød det i første omgang fra selskabet.

Odense Kommunes kontrolenhed, der er etableret for at forhindre social dumping, gennemtrawlede de vognmandsfirmaer, der kørte flekskørsel for Fynbus Flextrafik. Enheden fandt adskillige uregelmæssigheder i lønforholdene hos Carigo og indstillede til Fynbus, at firmaet fik ophævet sin kontrakt med trafikselskabet, der er ejet af de fynske kommuner.

Opsigelsen faldt, da Fynbus også gennemførte en kontrol, der viste sig ikke at leve op til Fynbus' krav, men tilbage stod chauffører, der hverken havde fået løn, feriepenge eller pension.

Carigo havde hovedsæde i Horsens og havde kontrakter med flere offentlige trafikselskaber, Fynbus, Midttrafik og Sydtrafik.

Fynbus har - blandt andet som følge af denne sag - i dag etableret sin egen kontrol.

  • Kim Skovsby

    Af:

    Jeg er journalist på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende. Her har jeg været ansat siden 2006, og jeg har dækket mange forskellige stofområder (bolig, mad, samfundsforhold), ligesom jeg i en årrække var lokalredaktør på redaktionen i Kerteminde. Jeg har været på erhvervsredaktionen siden 2014 og skriver blandt andet om privatøkonomi, social dumping og virksomheder. Jeg bor i Kerteminde og bruger bl.a fritiden på at ro havkajak.

Mere om emnet

Se alle
Fyret på Fyn: Nu også i Jylland

Fyret på Fyn: Nu også i Jylland

Dom giver frit spil for fusk i Fynbus

Dom giver frit spil for fusk i Fynbus

Fynbus indfører kontrol mod fleksfuskere

Fynbus indfører kontrol mod fleksfuskere

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere