Log ind

Skrotter serverne og køber plads i skyen

  • Skrotter serverne og køber plads i skyen
    - Når vi kun har halvt så mange besøg om lørdagen, som vi har på en mandag, så er der også kun brug for den halve kapacitet. Så skaleringen - op eller ned - kan vi få ved at købe serverplads ude i byen, siger Tommy Hummelmose, der sammen med Torben Kopp Kristensen er direktør og medejer af Intellingent Banker. Foto: Lasse Hansen
  • Skrotter serverne og køber plads i skyen
    - Når vi kun har halvt så mange besøg om lørdagen, som vi har på en mandag, så er der også kun brug for den halve kapacitet. Så skaleringen - op eller ned - kan vi få ved at købe serverplads ude i byen, siger Tommy Hummelmose, der sammen med Torben Kopp Kristensen er direktør og medejer af Intellingent Banker. Foto: Lasse Hansen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

It-firmaet Intelligent Banker har brugt 2016 på at udvikle en helt ny platform, der gør virksomheden endnu bedre til online markedsføring

Selv om antallet af medarbejdere er det samme, så har it-virksomheden Intelligent Banker, skruet op for både omsætning og overskud. Ved hjælp af kunstig intelligens hjælper Intelligent Banker forbrugerne med at finde de bedste tilbud, når de som bankkunder går på nettet for finde priser på finansielle produkter. Når driften er blevet mere effektiv, så skyldes det to ting.

Intelligent Banker ApS

Hjemsted: OdenseCVR-nummer: 32 26 00 55Direktion: Torven Kopp Kristensen og Tommy HummelmoseWebsite: www.intelligentbanker.comRegnskabstal for 2016 (2015 i parentes):Omsætning: 54,9 millioner kroener (2015: 35,3)Resultat før skat: 7,8 millioner kroner (2015: 6,4)Egenkapital: 7,4 millioner kroner (2015: 1,2)

Dels har virksomheden udviklet ny software, som gør det muligt at målrette markedsføringen mere effektivt - dels er det nu slut med de servere, der traditionelt har været det fysiske fundament i enhver it-virksomhed. Det fortæller Tommy Hummelmose, der er medejer og direktør i Intelligent Banker.

- Vi har brugt hele 2016 på at lægge al vores teknologi om, så alt nu er cloudbaseret. Med andre ord ligger vores data ikke længere på en server placeret i en kælder et eller andet sted i Odense. Nu er det hele lagt op i skyen, siger han.

- Der virkelig tale om langhåret teknologi, som er helt ude på forkanten af, hvad der kan lade sig gøre i øjeblikket.Tommy Hummelmose, medejer og direktør Intelligent Banker

Virksomheden har lejet sig ind hos Amazon Web Services, hvor man kan købe datakraft i skiftende mængder afhængig af behovet. Så i stedet for selv at have en fysisk server stående, som it-folkene selv skal bruge tid på at drifte, så kan Intelligent Banker nu justere behovet afhængig af, hvilken dag det er i ugen.

- Vores tidligere løsning lagde en dæmper på, hvor kraftigt vi kunne skalere vores forretning. For der var både kapacitetsmæssige og økonomiske begrænsninger på ekspansionshastigheden. Men når det hele ligger i skyen, kan vi gøre datakraften langt større og mere fleksibel. Samtidig bliver det faktisk også billigere for os, når vi køber plads i byen, siger Tommy Hummelmose, der kan notere sig, at regnskabet endnu engang sætter ny rekord.

Øger omsætning med 55 procent

I det seneste regnskab, der netop er offentliggjort, steg omsætningen med mere end 50 procent, så den i 2016 landede på knap 55 millioner kroner mod 35 millioner kroner året før. Det svarer til en stigning på cirka 55 procent. På bundlinjen realiserer virksomheden et resultat før skat på 7,8 millioner kroner mod 6,4 millioner kroner i 2015.

Samtidig bliver de data, som kommer fra kundernes besøg på hjemmesiderne, brugt langt mere effektivt. Og netop markedsføringen er med Tommy Hummelmoses egne ord baggrunden for den vækst, som Intelligent Banker præsterede i 2016.

- Man kan sige, at vi gennem automatisering er begyndt at markedsføre os mere intelligent. Vi er blevet bedre til at trække viden af ud af data på nettet og bruge den i forretningen. Det har betydet, at vores kommunikation er blevet langt mere effektiv, end den var tidligere. Og i takt med at vi kunne markedsføre os billigere, så fik vi også overskud til at gøre det mere aggressivt, siger direktøren, der betegner resultatet som yderst tilfredsstillende.

Og væksten fortsætter i 2017, hvor en helt ny teknologi for alvor skal stå sin prøve.

- 2017 bliver det helt store år, når det handler om at implementere vores virkelig avancerede teknologi inden for machinelearning og forudsigelser af kundernes forbrugsmønstre, når de er online, siger Tommy Hummelmose.

Machinelearning handler om at få teknologien til selv trække viden ud af store datamængder og bruge den i forretningen. Det kan eksempelvis være en generel viden om adfærd hos kunder, der er interesserede i en bestemt service fra ankerne.

- Ud fra data som i forvejen er tilgængelige online, er vi blevet bedre til at forudsige, hvor og hvornår vi skal markedsføre os. Men fremover bliver vi endnu bedre. Vi arbejder lige nu på en løsning, hvor hver kunde, der går ind på vores hjemmeside, vil få en unik sidevisning afhængig af, hvad der interesserer den enkelte. Og her er der virkelig tale om langhåret teknologi, som er helt ude på forkanten af, hvad der kan lade sig gøre i øjeblikket, siger Tommy Hummelmose.

  • Bach-Laursen_Thomas_(2015)_014

    Af:

    Journalist, HD(A). Er skrivende på erhvervsredaktionen. Uddannet fra SDU i 2005 med praktik på Dagbladet Børsen. Har tidligere været på lokalredaktionen i Kerteminde, hvor også tovholderfunktionen på Kerteminde Ugeavis blev udfyldt over flere omgange. Senest da avisen blev relanceret i 2011. Siden blev der lavet nyheder til Fyens.dk og trukket i snorene bag tillægget Man:d, der i dag går under navnet Gear. Tjente de første lommepenge på en afløsertjans som avisbud. Gæt selv hvilket blad.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere