Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Sikkerhed skærpet på Lindø
siden dødsulykken i 1994

Artiklen er hentet i arkivet

ULYKKE: Omfattende sikkerhedsprogram har forhindret fatale ulykker i 10 år
I eftermiddag klokken 13 er det 10 år siden, der lød et hult drøn fra den næsten færdigbyggede supertanker Gemini Star i tørdokken på Lindø og fire personer omkom ved en eksplosionsagtig ulykke.

Kort tid efter døde yderligere to personer af deres kvæstelser, men siden er der ikke fundet dødsulykker sted på værftet, som allerede inden ulykken var i gang med at indføre et omfattende sikkerhedsberedskab.

- Det var en meget grim ulykke. Alle var dengang enige om, at vi ikke ville se flere dødsulykker, og det er lykkedes at undgå, siger tilsynsførende ved Arbejdstilsynet, Hans Chr. Schmidt.

- Tidligere var det ikke usædvanligt, der blev flaget på halv stang derude, siger Hans Chr. Schmidt, som har ført tilsyn på Odense Staalskibsværft i 28 år.

Forud for ulykken i 1994 var gået en periode med tre dødsulykker, hvilket havde fået Lindøs ledelse, fagforeningerne, Arbejdstilsynet og Skibsværftsforeningen til at gennemgå Munkebo-værftet i detaljer og udarbejde en landsdækkende kampagne.

- Det var fortvivlende, da så ulykken kom. Lige op til var der over en bred kam sket en holdningsændring, siger formanden for Dansk Metal i Odense, Keld Westring.

- Men selv om vi havde gjort alt, kunne der alligevel ske noget, siger den tidligere værftsarbejder på Lindø.

48 sikkerhedsgrupper

Siden har værftets i alt 48 sikkerhedsgrupper arbejdet hårdt på at finde værftets svage punkter både i produktionen og i administrationen.

Eksempelvis har man blandet et sporstof i den ilt, der bruges til skærebrænderne, så utætte slanger kan opdages i tide, og man trykprøver ikke længere rør og transmissionsslanger med diesel, men med luft eller vand.

Samtidig indrapporteres og analyseres alle uheld og ulykker i sikkerhedsgrupperne og siden i fire centrale sikkerhedsudvalg, inden de forelægges det overordnede hovedsikkerhedsudvalg med den administrerende direktør for bordenden.

Selv om det er 10 år siden, ulykken indtraf, og værftets ledelse netop har formuleret et krav om en produktivitetsstigning på 40 procent inden midten af 2006, påvirker det ikke det forebyggende arbejde.

- Personligt føler jeg stærkt med hver eneste af de medarbejdere, der i dag kommer til skade, siger administrerende direktør Torben Anker Sørensen.

- Samtidig har jeg understreget, at den øgede produktivitet ikke må ske på bekostning af sikkerheden, men via en bedre rytme og et mere effektivt vareflow på værftet, siger direktøren.

Mere om emnet

Se alle

Lindø-direktør fratræder

Skov Hansen endnu et skridt tilbage

Skov Hansen endnu et skridt tilbage

Lindø tror på fremtiden

Lindø tror på fremtiden

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70