Log ind

Retssag: Ni flykunder kræver erstatning for forsinkelse

  • Retssag: Ni flykunder kræver erstatning for forsinkelse
    De fire Odense-drenge etablerede Flyhjælp, som hjælper flykunder med at få deres erstatning, når flyet er forsinket/aflyst, tilbage i december 2014. I dag har de hovedkontor på Frederiksberg, men også en mindre afdeling i Odense med tre tilknyttede deltidsansatte.
  • Retssag: Ni flykunder kræver erstatning for forsinkelse
    De fire Odense-drenge etablerede Flyhjælp, som hjælper flykunder med at få deres erstatning, når flyet er forsinket/aflyst, tilbage i december 2014. I dag har de hovedkontor på Frederiksberg, men også en mindre afdeling i Odense med tre tilknyttede deltidsansatte.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Mandag startede principiel sag i Højesteret, hvor ni flykunder kræver erstatning af flyselskabet Primera Air - retssagen har stor betydning for 2000 andre sager, heraf 80 som har allieret sig med det fynskbaserede selskab Flyhjælp.

Flypassagerer i 2000 sager afventer i disse dage udfaldet af to retssager mellem ni kunder og flyselskabet Primera Air.

De ni flykunder kræver hver kompensation for 10 timers forsinkelse hos selskabet, som har afvist kravet med henvisning til, at forsinkelsen opstod som følge af usædvanlige tekniske fejl.

Et argument som allerede er underkendt i såvel byret som landsret, men mandag skulle de to sager prøves ved Højesteret.

Blandt tilhørerne i Højesteret var Gustav Thybo, som driver selskabet Flyhjælp Aps, som i snart halvandet år har hjulpet flypassagerer med at indhente erstatning, når deres fly er blevet forsinket eller helt aflyst.

Flyhjælp har selv 70-80 sager mellem de 2000 sager, som venter på den principielle afgørelse i Højesteret.

- Den er særlig vigtig, fordi den er nået til Højesteret, og den kan danne præcedens for en lang række andre sager, som også omhandler tekniske fejl, siger Johan Thybo, som er medejer af selskabet, som han startede sammen med bl.a. sin bror Gustav Thybo.

De to brødre startede firmaet sammen med Philip Brechmann og Daniel Bjerg Møller i december 2014. Siden har telefonerne glødet hos det spirende firma.

- Det vil undre os, hvis sagen ikke falder ud til flypassagernes fordel, men når sagen er taget op i Højesteret, så skyldes de jo, at de vil undersøge den nærmere. Men det vil gå imod EU-retten, hvis den falder ud til flyselskabets fordel, ligesom der har været sager i andre lande, hvor passagerne også har vundet, siger Johan Thybo.

I dag har Flyhjælp ansat to fuldtidsansatte jura-studerende i firmaet, som er rykket til Frederiksberg i København, men fortsat har en satelit-afdeling i Odense med tre deltidsansatte.

Winrate på 87

For knap et halvt år siden havde firmaet behandlet godt 1200 klagesager for kunder, men de efterfølgende måneder har selskabet haft en stadigt stigende kundetilgang.

- I har vi dag behandlet 2700 sager, og vi har en win-rate på 87 procent på de sager, vi tager op. Det vil sige de sager, hvor vi sender et krav videre, siger Johan Thybo.

Det er langt fra alle sager, der ender i retten, for mange i mange tilfælde vælger flyselskabet at indgå forlig og betale, så snart flypassagerne allierer sig med Flyhjælp.

Mandag var Johans bror Gustav Thybo tilstede i Højestret for at følge den første af de to retsdage, der er sat af til at behandle sagen mellem Primera Air og de ni forsinkede flypassagerer, som blev 10 timer forsinket på grund af tekniske fejl. I det ene tilfælde var der fejl ved censorer på et fly til Bulgarien, mens den anden sag handler om et fly til Kreta, hvor brændstofstanken lækkede. I begge tilfælde blev passagerne op mod 10 timer forsinket.

- Vores klare forventning er, at flypassagerne får medhold i retten til kompensation. Der er afsagt en EU-dom på området, der giver passagerer ret til kompensation ved tekniske problemer, og følges den ikke, kan det stride imod EU-retten, hvis forholdene er sammenlignelige, udtaler Gustav Frederik Thybo, direktør i Flyhjælp.

Flybranchen er meget kritisk overfor ordningen og ikke mindst størrelsen af de beløb, som forsinkede flypassagerer i stigende grad gør krav på. Bl.a. med hjælp af selskaber som det, de to fynske brødre står bag.

I mange tilfælde er erstatningsbeløbet - som er fastsat af EU-Kommissionen - højere end den pris, som kunden har købt billetten til, lyder det fra flybranchen.

Der ventes at falde dom i sagen inden for 14 dage.

  • Byline_

    Af:

Mere om emnet

Se alle
Fynsk brødrepar jubler: - Flyselskaber skal betale

Fynsk brødrepar jubler: - Flyselskaber skal betale

Vandt i Højesteret: Bedstemor og barnebarn får erstatning for flyforsinkelse

Vandt i Højesteret: Bedstemor og barnebarn får erstatning for flyforsinkelse

Bedstemor kæmper mod flyselskab om forsinkelse

Bedstemor kæmper mod flyselskab om forsinkelse

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere