Log ind

Uber-chef til stor konference i Odense

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Omstridt tjeneste er med, når Odense er vært for stor konference om digitale strategier, forandringer og ikke mindst disruption, som det amerikanske firma om nogen er blevet synonym med

Annonce

Den omstridt tjeneste Uber er fortsat mest aktiv i København, men Uber tager alligevel en tur til Odense i den nærmeste fremtid.

Samkørselstjenenesten, som den selv kalder sig, Uber kommer til Odense, fordi firmaets danske chef skal deltage og tale ved en stor konference den 12. maj om digitale strategier, foranderinger og ikke mindst begrebet disruption.

Ubers chef i Danmark, Mathias Thomsen, skal tale under overskriften: "Udfordringer og successer på vejen med globalt kontroversielt disruptive forretningskoncept".

Digital Odense 16

Konference i Cortex Park den 12. maj, hvor hovedemnet er disruption og digitalt fokus.

Dagen igennem er der taler fra bl.a. Uber-chefen i Danmark, Google, Ecco, Danfoss, Danske Bank og en række andre virksomheder, men også indspark fra iværksættere, youtubere og eventmagere om begrebet disruption.

Et begreb, som blev introduceret af amerikanske Clayton Christensen i 1995. Disruption handler om den transformation, som ny teknologi og nye muligheder kan føre med sig, når unge virksomheder (som Uber) bruger teknologien til at overhale og transformere etablerede virksomheder. Historien om foto­mastodonten Kodak, som ikke ville tage det digitale format til sig og (næsten) døde af det, er et eksempel på et firma, som ikke fulgte med, da markedet blev disrupted.

Digital Odense 15 er arrangeret af Martin Brems' firma Brems og Co i samarbejde med Odense & Co., Jysk Fynske Medier, SDU, Fynsk Erhverv og Technology Denmark. (jhc)

Det er firmaet Brems & Co., med iværksætter og tidligere Lego-medarbejder Martin Brems i spidsen, som står bag arrangementet i samarbejde med Odense & Co., Jysk Fynske Medier, SDU, Fynsk Erhverv og foreningen Technology Denmark.

- Vi vil gerne skabe fokus på digitale strategier, som firmaer i stigende grad har eller bør have fokus på. Mange oplever at blive overhalet indenom eller får deres virksomhed og branche disrupted af nye og unge virksomheder, siger Martin Brems.

Disruption er det over­ordnede emne for dagen, som er delt i teknologi, forretning og kommunikation med forskellige talere på hvert emne.

Digitale ændringer

Martin Brems har selv oplevet, hvordan nye digitale værktøjer og kanaler ændrer både strategier og firmastruktur i eksempelvis Lego-koncernen.

Ved konferencen, som finder sted i Cortex Park på SDU, bliver det dog langt fra de nye disruptere som Uber, der får taletid.

Google har netop i går bekræftet, at gigantens industri manager i Danmark, Mathias Tao Agger Linnemann, holder sidste indlæg om de danske virksomheders muligheder i en teknologisk tidsalder.

Ud over navne som Google og Uber er der tablerede store danske navne som Ecco, Lego, Danfoss og Umbraco repræsenteret på talerstolen til konferencen den 12. maj.

Men også youtuber Rasmus Brohave er med, når der skal snakkes om nye digitale medier og platforme.

- Det er et vildt program, hvor vi får besøg af alle de store navne fra Fyn og resten af landet inden for en række meget forskellige brancher, siger Martin Brems.

Danske Banks chef for Mobilepay, som i den grad også selv har været disrupter på det danske pengemarked, er også taler på dagen, når Mark Vraa-Hansen bl.a. taler om at flytte fokus fra bankviden til it-viden, når det handler om at rekruttere de rigtige folk.

Interessen for at deltage og tale ved arrangementet i Cortex Park har været stor, siger initiativtager Martin Brems, som ikke har haft svært ved at finde folk, der vil tale om disruption.

- Der har været meget stor interesse, også for at deltage. Nu er vi på op mod 300 gæster, som alle er fra det øverste ledelseslag i nogle af de største virksomheder, siger han.

Fokus på Odense

- Det er ikke et kæmpe arrangement med flere tusinde deltagere, men det er ikke konceptet. Det skal være med til at sætte Odense på landkortet ved at tiltrække virksomheder til byen og sætte fokus på Odense, siger han.

Ud over forretningsdelen og teknologien handler det også om kommunikation, og der er der også talere på dagen, som har masser af succes og erfaring med sig i bagagen.

Først på dagen taler iværksætter og business angel Jesper Buch om sin vej til succes med bl.a. konceptet Just-Eat. Og mere lokalt er der et indslag, hvor eventmager Ronnie Hansen fra Odense og Co. taler om, hvordan en event som Tinderbox kan disrupte eller ændre ved brandingen af en hel by.

  • Byline_

    Journalist

Mere om emnet

Se alle

Digital Odense 16

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere