Log ind

Omsætning falder: Jensens Bøfhus hårdt ramt af mediestorm

  • Omsætning falder: Jensens Bøfhus hårdt ramt af mediestorm
    1 / 3
    Gæsterne er tilbage i restauranterne hos Jensens Bøfhus. Men de køber ikke så meget som tidligere.
  • Omsætning falder: Jensens Bøfhus hårdt ramt af mediestorm
    2 / 3
    Jensens Bøfhus.
  • Omsætning falder: Jensens Bøfhus hårdt ramt af mediestorm
    3 / 3
    - 2015 bliver et år, hvor koncernen skal genvinde sin position på det danske marked, siger ejer og direktør Palle Skov Jensen.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

En navnestrid om retten til varemærket gik hårdt ud over omsætningen, og det kan ses på bundlinjen

En bølge af utilfredshed på de sociale medier gjorde 2014 til et af de mere kedelige for Jensens Food Group, der blandt andet står bag restaurantkæden Jensens Bøfhus. Stormvejret var så kraftigt, at det gik ud over omsætningen, der i løbet af ganske få dage raslede ned. Og den negative omtale smitter af på regnskabet. Det fortæller selskabets indehaver og direktør, Palle Skov Jensen.

- Vi har haft et hårdt år, der både har været vanskeligt og udfordrende, siger ejeren, der ikke havde forventet, at det blev så voldsomt.

Omsætningen faldt med knap syv procent i forhold til året før, og det gik ud over driften. I 2014 havde selskabet et driftsresultat på 46 millioner kroner mod 68 millioner kroner året før. I runde tal svarer det til en tilbagegang på cirka 30 procent. Resultatet efter skat endte med et minus, der ligger lige under 30 millioner kroner. Et resultat, der af ledelsen betegnes som ikke tilfredsstillende.

Det hele begyndte med en entydig afgørelse i Højesteret. En langvarig navnestrid med indehaveren af Jensens Fiskerestaurant blev afgjort med dommerstemmerne 5-0 til fordel for Jensens Bøfhus.

En dom, der burde have skabt glæde i hovedkvarteret i Odense. Men det skete ikke.

For lynhurtigt buldrede det løs på de sociale medier. I løbet af en weekend udtrykte knap 90.000 brugere deres støtte på facebooksider, der opfordrede til at boykotte bøfhuset.

Fladt regnskab efter storm

- Folk så det som Davids kamp mod Goliat. Mange troede, at vi ville eje navnet Jensen, men det var slet ikke det, der var tale om. For os handlede det om varemærket - ikke om en enkelt restaurant i Sæby.

- Problemet var, at det var en ekspanderende kæde, der var i gang med at åbne restaurant nummer fire, og det kunne vi ikke leve med. Hvis det bare have været en enkelt restaurant i Nordjylland, havde vi jo aldrig hørt om den. Og Højesteret var jo enig med os, men den historie var vi heller ikke gode til at få fortalt, siger Palle Skov Jensen, der ærgrer sig over, at han ikke så det komme.

I de første dage gik det ikke ud over omsætningen, men da stormen var på sit højeste, faldt den med 25 procent, og derfor er Palle Skov Jensen heller ikke i tvivl om, at det netop er mediestormen, der smitter negativt af på regnskabet.

Går svært år i møde

- Det er jo ikke til at sige, hvordan de sidste tre måneder ville have udviklet sig, men faktisk gik det godt i 2014, hvor vi lå med fremgang, lige indtil det hele brød løs, siger han.

I dag er antallet af kunder tilbage på niveauet på samme tid som sidste år, men ifølge Palle Skov Jensen skyldes det ikke mindst, at restaurantkæden har kørt mange kampagner. En øvelse, der også smitter af på driften i indeværende år.

- 2015 bliver heller ikke nemt. Kampagnerne har selvfølgelig været god for kunderne, men det betyder så, at de ikke lægger så mange penge i restauranterne, som de gjorde tidligere, siger direktøren.

I en periode gik det også ud over Jensens Køkken, der leverer mad til detailhandlen. Men salget af saucer, dressinger og spareribs er atter i vækst. Særligt på eksportmarkederne.

Samtidig er det svenske marked tilbage på sporet. Her blev koncernen sidste år ramt af et kursfald i den svenske krone, ligesom en ændring i den svenske lovgivning tvang koncernen til at nedskrive en række ejendomme med i alt 10 millioner kroner.

Det negative resultat smitter af på egenkapitalen, der lander på 88 millioner kroner. Dermed har koncernen en soliditetsgrad på 16,8 procent.

  • Bach-Laursen_Thomas_(2015)_014

    Af:

    Journalist, HD(A). Er skrivende på erhvervsredaktionen. Uddannet fra SDU i 2005 med praktik på Dagbladet Børsen. Har tidligere været på lokalredaktionen i Kerteminde, hvor også tovholderfunktionen på Kerteminde Ugeavis blev udfyldt over flere omgange. Senest da avisen blev relanceret i 2011. Siden blev der lavet nyheder til Fyens.dk og trukket i snorene bag tillægget Man:d, der i dag går under navnet Gear. Tjente de første lommepenge på en afløsertjans som avisbud. Gæt selv hvilket blad.

Mere om emnet

Se alle
Jensen's Bøfhus fyrer sovsechef

Jensen's Bøfhus fyrer sovsechef

Magtesløs i en storm af historier

Bøfhus ovre shitstorm: Drømmer om en million medlemmer i ny klub

Bøfhus ovre shitstorm: Drømmer om en million medlemmer i ny klub

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere