Log ind

Ny juice på gamle flasker

  • Ny juice på gamle flasker
    1 / 2
    Rynkeby lancerede i dette forår den såkaldte 16-serie, som adskiller sig, fordi virksomheden fortæller, hvor frugten kommer fra. Det sker for at imødekomme forbrugernes voksende interesse for oprindelse og sporbarhed.
  • Ny juice på gamle flasker
    2 / 2
    Fyens Stiftstidende har de seneste dage sat fokus på de hårdt trængte fynske æbleavlere, som er presset af globaliseringen i fødevarebranchen. Artikelserien fortsætter de kommende dage.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Annonce
Juicekartonerne røber det ikke.

Men der er næsten ingen dansk frugt i Rynkebys produkter.

Den fynske juiceproducent, som er ejet af Arla-koncernen, importerer i stigende grad koncentrat fra lavtlønslande som Ungarn, Polen og Kina.

Og når det bliver fyldt på kartonerne, der er udstyret med den legandariske Rynkeby-sommerfugl i det røde logo, ser det ud som om, at alt er ved det gamle.

At æbler er den afgrøde, som bidrager mest til danskernes samlede indtag af pesticidrester.

Det skyldes både det høje forbrug af æbler, men også at der hyppigt forekommer pesticidrester i æbler. Ikke mindst i de udenlandske.

Læs mere på:www.fvst.dk

Men ifølge brandingekspert Henrik Byager, så er det en meget risikabel strategi, Rynkeby har valgt.

- Jeg synes ikke, det er en særlig genial strategi. Det er mere en pragmatisk tilgang til at bevare sine markedsandele ved at købe billigt ind. Og der skal man være parat til at komme med en god forklaring overfor forbrugerne, siger han.

Kan ikke overraske

Henrik Byager mener nemlig, at mange forbrugere vil blive skuffet, når de finder ud af, at næsten alle Rynkebys produkter er baseret på udenlandske frugt.

- Det er en del af globaliseringen, at vi som forbrugere oplever at blive skuffede, når vi opdager, at ting ikke er som, vi troede, siger Henrik Byager.

Rynkebys topchef Jørgen Dirksen mener ikke, at globaliseringens indtog i juicekar -tonerne kan overraske forbrugerne.

- Når man tænker på, hvor meget appelsinjuice, der er blevet drukket igennem årene, så kan det jo ikke overraske forbrugerne, at frugten kommer fra udlandet. Jeg ser det ikke som en faldgrube, men som en styrke, fordi vi har så meget styr på fødevaresikkerhed og kvalitet, siger han.

Spiller på danskheden

Lovgivningen stiller ingen krav om, at virksomheder skal skrive oprindelsesland på juice og saft, men de skal kunne spore frugten to led tilbage.

Det kan Rynkeby ifølge kvalitetschef Carina Jensen, og derfor kan det undre, at virksomheden ikke bruger det i sin markedsføring.

- Det giver os mulighed for at vælge en anden leverandør, hvis kvaliteten svigter, eller de pludselig ikke kan skaffe de rigtige mængder mere, siger Carina Jensen.

Rynkeby frygter altså, at det kan give problemer, hvis leverandørerne i det pågældende land ikke kan levere varen til de fortrykte kartoner.

Men det giver også Rynkeby mulighed for at spille på den sidste rest af sin danskhed.

Ta' for eksempel den nye økologiske æblejuice i en særlig kreativ og prisvindende emballage.

Juice-kartonen med den gammeldags glasflaske med hættelåg får tankerne til at glide over i bedstemors hjemmelavede æblemost fra Fyn, men juicen er i virkeligheden lavet af ufiltreret koncentreret æblesaft fra Italien.

- Det er jo bogstaveligt talt at fylde ny æblejuice på gamle flasker. Dermed risikerer de at skuffe nogle forbrugere, mener Henrik Byager.

Lige på kanten

Den slags overrasker ikke en forbruger som Jeppe Juul fra foreningen Aktive Forbrugere, men det gør ham harm.

Han er kampagneleder for foreningen, der har 1.300 medlemmer, som kæmper for bedre kvalitet og mere økologi, og han mener, at Rynkebys markedsføring er på kanten.

- Den gammeldags flaske på kartonen signalerer noget helt andet end, det er. Rynkeby prøver at ligne de små autentiske æblemostproducenter, og det er noget svineri, når det i virkeligheden er en stor industrikoncern, der får koncentrat og saft leveret i store tankbiler fra hele verden, siger han.

Det er Jørgen Dirksen totalt uenig i.

- Vi synes, at vi er så lokale og har så godt styr på både fødevaresikkerhed og kvalitet, at vi er fuldt på højde med de lokale mosterier og mere til. Det har ikke noget med danskhed at gøre. Vi prøver at give et signal om noget oprindeligt og ubehandlet. Det er mere et økologisk og rent image, siger han og tilføjer:

- Men det er klart, at Rynkeby-logoet for de fleste vil signalere noget dansk.

Kontroversielle æbler

Økologiske æbler fra udlandet er kontroversielle, fordi det i lande som Tyskland og Italien er tilladt at sprøjte med tungmetallet kobber.

Det er ikke tilladt i danske plantager, fordi det er skadeligt for miljøet og i større doser er den rene gift for regnorme og mikroorganismer i jorden.

Eksperter har derfor påpeget, at det er sundhedsmæssigt mere forsvarligt at bruge konventionelle danske æbler fremfor udenlandske økologiske.

Rynkeby vil ifølge Carina Jensen hellere end gerne købe økologiske æbler i Danmark, men kun få danske æbleavlere ser et incitament til at dyrke økologisk.

- Vi ville meget gerne købe danske økologiske æbler, men har fået blankt nej fra vores leverandør. Det findes simpelthen ikke i de mængder, vi skal bruge, siger Carina Jensen.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Æble-robot kommer for sent

Æble-robot kommer for sent

Mere frugt og grønt fra Kina

Mere frugt og grønt fra Kina

Rynkeby skilter med dansk frugt

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere