Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Netto tvangsmodner talenter

Netto
tvangsmodner
talenter

Annonce:

Vissenbjerg terrariet - specialzoo med krybdyr, padder, skorpioner mm.

Vissenbjerg terrariet - specialzoo med krybdyr, padder, skorpioner mm.

25 år efter, at den første Netto åbnede i Danmark, er der 378 butikker at vælge imellem. Tre tidligere Netto-butikschefer mener, at kæden udnytter de unges naivitet og lokker dem med prestigefyldt ledertitel til et job med 60-70 timer om ugen til en elendig løn - et job, som de unge ikke er klædt på til.
Foto: polfoto

Artiklen er hentet i arkivet

Netto forfremmer unge, før de er klar til lederrollen, mener tidl. Nettobutikschefer.
De helt unge aner ikke, hvad de går ind til, når de siger ja til at blive leder af en Netto-butik. Og den ungdommelige naivitet, benytter ledelsen af Netto sig af. Det mener en tidligere butikschef:

- Det er alt for tidligt at blive leder for 10-15 ansatte, når man er i starten af 20-erne. For det første er man slet ikke klar over, hvad man går ind til og hvilket ansvar, man får. Men der er jo masser af konflikter, som løbende skal løses både med kunder og personale, og det kræver altså en stor gennemslagskraft, siger han.

Ligesom to andre tidligere butikschefer, som Fyens Stiftstidende har talt med, har han i dag forladt Netto på eget initiativ. Men af hensyn til de fremtidige karrierer optræder de anonymt.

Og hvad er det så egentlig, man siger ja til, når man som ganske ung forlader Nettos talentskole og debuterer som butikschef i Danmarks mest fremgangsrige discountkæde?

Ifølge Nettos personalechef, Thomas Thorsøe, er det en ret god løn og en chance for at kickstarte en karriere med gode muligheder for yderligere avancement indenfor koncernen. Og har man mod på udenlandske eventyr, er der spændende job at få f.eks. i Nettos butikker i England og Polen.

Om Netto

Der er 378 Netto-butikker i Danmark. Den første blev åbnet 1. april 1981.

Nettokonceptet er i dag udbredt til Tyskland, Polen, Sverige og England.

Netto har fælles elev-uddannelse med de øvrige selskaber i Dansk Supermarked (Bilka og Føtex).

Lederuddannelsen foregår i Nettos eget regi.

Ifølge Thomas Thorsøe har gennemsnitsalderen for Nettos ledere de seneste to år ligget på 32,5 år.

28 procent af butikscheferne er kvinder - 72 procent er mænd.

13 procent af lederne i detailhandlen er under 30 år, mens tallet er to procent for det øvrige private erhvervsliv.

Hårdt arbejde

Spørger man tidligere butikschefer, bliver svaret dog mere nuanceret. Ifølge dem siger man nemlig også ja til arbejdsuger på 50-60 og 70 timer - et slidsomt og temmelig ensomt arbejdsliv med meget lidt tid til privatliv.

- I princippet er en leders arbejdsuge 45 timer, men det slår normalt slet ikke til. Du skal jo være klar til at dække ind, når der er sygdom blandt personalet, i forbindelse med helligdage etc. Du har stort set aldrig rigtig fri, forklarer A.

- Der er en grund til, at du ser meget få 40-50-årige ledere i Netto. De er væk, fordi jobbet ikke kan hænge sammen med et normalt familieliv, siger B.

Lønnen for en butikschef i Netto svinger fra 24.000 til 35.000 kroner afhængig af anciennitet, kompetence og butikkens størrelse. Startlønningerne matcher rigeligt en akademikers startløn og for en 22-årig uden ret megen boglig uddannelse, er det en stjernegage, forklarer B.

- Men lidt senere finder man jo ud af, at timelønnen i virkeligheden er ret lav, og at et fabriksarbejde faktisk ville give bedre, siger han.

- Lønnen er god men står slet ikke i forhold til, at man skal stå til rådighed i stort set alle sine vågne timer, siger C.

Talentfabrikken

Netto rekrutterer størstedelen af sine butikschefer fra egne rækker. Ifølge personalechefen er målet, at 70 procent af organisationens ledere skal være af egen avl.

- Dem, vi selv opflasker, bliver de bedste medarbejdere. De kender konceptet, kulturen etc., og jo yngre, vi får dem, jo bedre kan vi få dem socialiseret til vores kultur, siger Thomas Thorsøe.

Løbende er der cirka 200 i gang i Nettos talent-rugekasse. I løbet af et par år bliver de klædt fagligt og ledelsesmæssigt på til en karriere i Net- to.

- Mange af disse unge er jo fulde af gåpåmod og parat til at tage udfordringen op. De har slet ikke lyst til at vente med at blive ledere til de bliver 30 år, siger Thomas Thorsøe.

De er desperate

De tidligere butikschefer udlægger teksten anderledes.

- Som det er i dag, er det for presset i Netto - uddannelsen er god, men man kan ikke vente på, at folk får den toårige uddannelse, før de bliver chefer, siger A.

- De helt unge butikschefer er udtryk for, at Nettos ledelse er desperat. De skal jo have nogen til at passe deres butikker, og de kan ikke få andre til det, siger C.

Som eksempel nævner han en tidligere kollega, der i en alder af 23 år påtog sig at være chef for flere københavnske Netto-butikker samtidig.

- Heldet for Netto er, at skiltet ser rigtigt ud. Der er prestige i at kunne sige, at man er butikschef, når man er i starten af 20-erne, siger B.

Risikoen for, at man knækker nakken som helt ung butikschef, er dog overhængende, mener alle tre. A siger:

- Der er kun to muligheder - succes eller fiasko. Der er ingen mellemvare. Klarer du den, får du bonus, og alle klapper dig på skulderen. Gør du ikke, så slutter eventyret hurtigt enten på dit eller på Nettos initiativ.

A-b-c

I artiklen optræder tre personer, der alle har været butiks-chefer i Netto.

De har forladt jobbet på eget initiativ.

Af hensyn til deres videre karrierer har de ønsket at optræde anonymt.

Vi kalder dem A, B og C. Deres identitet er naturligvis kendt af redaktionen.

Mere om emnet

Se alle
Fakta ønsker menneskelig profil

Fakta ønsker menneskelig profil

Nettos personalechef kommenterer

Svin var ikke sagen

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70