Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Movia kan ikke genkende Taxirådets kritik af flexture

Movia kan ikke
genkende
Taxirådets
kritik af flexture

Annonce:

Sol & strand til Vinter?

Rejs væk fra Vinteren og ned til sol & varme – Vi finder rejsen til dig!

Trafikselskabet Movia mener ikke, at flexture er en trussel mod taxikørsel.
Foto: Scanpix/Jens Astrup

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Trafikselskabet Movia er uforstående over for Taxirådets kritik af, at flexture bruges som taxiture.

En flextur er tænkt som et alternativ til dem, der kører bus, men er også blevet et alternativ for dem, der kører taxi. Sådan lyder kritikken fra Trine Wollenberg, der er direktør i Dansk Taxi Råd onsdag i Børsen.

Men det billede af kørslen kan centerchef i Movia Per Gellert ikke genkende.

- Det er et billede, vi har hørt, men ikke helt kan genkende. Det er der et par grunde til.

- En af grundene er, at hvis man bestiller en taxa, så kan man forvente, at den kommer ganske hurtigt, og så bliver man kørt fra A til B. Når man bestiller en flextur er der lidt nogle andre vilkår, siger han.

Flexture er tænkt som et alternativ i landområder, hvor der ikke er mange busser. Turene kan bestilles af alle og skal bestilles mindst to timer før. Desuden kan man risikere at køre en omvej, fordi der nogle gange samler flere personer op.

I Movias område er der dog gennemsnitligt kun 1,16 personer med på hver tur. Derudover kan turen gøres meget billigere end en taxitur. Ifølge Børsen koster en tur fra Kastrup Lufthavn til Roskilde 189 kroner som flextur og 800 kroner med taxi.

- Når du kombinerer tingene og koordinerer det, så bliver det billigere. De priser, turene køres til, er nogle, vognmændene selv byder ind med. Det laves i et udbud i det offentlige, siger han.

Per Gellert henviser desuden til en rapport fra lavet af Deloitte for Transportministeriet i 2015. Den konkluderer, at der ikke er nogen klar sammenhæng mellem, hvor meget flextrafik en kommune køber, og hvor høj omsætningen er for taxierne.

Der kan dog være justeringer i flexturene på vej, og der er allerede foretaget nogle ændringer. For eksempel har nogle kommuner valgt en højere pris på turene, og i Næstved kan flexturene ikke bruges til at blive kørt rundt inde i byen.

- Forsøget (i Næstved, red.) skal vise, om det er den rigtige måde at gøre det på. Vi har selv talt om en anden model i vores bestyrelse, der handler om, man skal gøre det dyrere at bruge flexture, hvis det er en bytur, siger han.

De seneste år er det sket en stigning i antallet af passagerer med flexture.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70