Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Magasin leverer rekordregnskab

Magasin leverer
rekordregnskab

Artiklen er hentet i arkivet

Stormagasin-kæden Magasin har for femte år i træk præsenteret fremgang til et resultat af den ordinære drift på 145 millioner kroner. Forklaringen skal findes i bedre shopping-oplevelser, mener økonomidirektøren.

Et smut i Magasin du Nord skal ikke bare være en almindelig shoppetur. Det skal være en oplevelse. Det er i hvert fald Magasins målsætning, og måske er det opskriften på fremgang.

De sidste fem år har Magasin præsenteret rekordregnskab, og i år er ingen undtagelse.

Væksten i Magasins omsætning er steget med 8 procent, mod 7,7 procent året før, til 2,764 milliarder kroner, og resultatet af den ordinære drift (EBIT) steg til 145 millioner kroner fra 119 millioner året før, svarende til en fremgang på 23 procent.

- Det skal være rart at tilbringe en dag i Magasin

Magasin økonomidirektør, Peter Fabricius, forklarer, at virksomheden arbejder med, hvordan den moderne forbruger shopper. Ifølge ham "kigger hun på internettet, shopper en smule der, men køber det meste i den fysiske butik."

Derfor skal turen i Magasin være god.

- Vi prøver ikke kun at sælge, vi vil skabe ekstra værdi for kunderne. Magasin skal være et sted, hvor det er rart at tilbringe en dag, siger Peter Fabricius.

Satser på yngre kunder

Med metroen som nabo og beliggenheden midt i det københavnske kundepunkt, er der meget, som taler for Magasins gode takter. I hvert fald for Kongens Nytorv-butikken.

Alligevel skal man ikke mange år tilbage, før historien om Magasin var en anden. Efter en turbulent tid med islandske ejere, blev Magasin i 2009 overtaget af Debenhams, Storbritanniens næststørste kæde af stormagasiner.

De seneste års regnskaber tyder på, at den nye ejerstruktur har fået hånd om Magasin. Peter Fabricius forklarer, at Magasin i særdeleshed satser på den yngre målgruppe, men det er blot ét af de parametre, som adskiller dem fra konkurrenten Illum.

- Bedre butiksoplevelser

- Illum ligger prismæssigt højere end Magasin. De satser på luksusmærker. Det gør vi ikke i samme grad, fortæller Peter Fabricius.

Han forklarer desuden, at Magasin har ansat flere medarbejdere for at styrke fokus på service.

- Magasin skal være et sted med flere events, der kan inspirere og vejlede.

I forhold til næste års regnskab er Peter Fabricius fortrøstningsfuld.

- Vi investerer mere, så kunderne får bedre butiksoplevelser. Samtidig sætter vi flere penge af til events. Så vi håber, at vi kan holde vækstniveauet.

- De bruger flere penge

For nylig endte Magasins kundeklub på sidste pladsen i en ny undersøgelse, foretaget af CBS-forskere. Men det tager Peter Fabricius ikke så tungt.

- Der er stor forskel med formålet på de forskellige kundeklubber. Vores kundeklub skal invitere medlemmerne til før-udsalg og specielle arrangementer, og vi kan mærke, at de bruger flere penge.

I fremtiden vil Magasins kundeklub blive mere digitaliserede, og nye systemer skal give viden og information om kundeklubben, siger Peter Fabricius.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70