Log ind

Løfter vækst og arbejdsmiljø

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Automatisering af pakkeriet hos firmaet Budweg Caliper er et eksempel på, hvordan ny teknologi kan løfte både væksten og medarbejdernes arbejdsforhold.

Annonce

En automatisering af hele pakkeriet skal både løfte resultatet på bundlinjen og arbejdsmiljøet for de syv pakkere på gulvet i Odense-firmaet Budweg Caliper.

Firmaet, som renoverer og producerer nye bremsekalibre til bilmarkedet i Nordeuropa og Skandinavien har investeret fire millioner kroner i et automatiseret pakke-anlæg, som skal lette dagligdagen for de ansatte på firmaets lager.

- Det handler både om at kunne håndtere et stigende antal kunder, som vil have deres kalibre pakket i egne kasser, og så handler det om at indrette et bedre og ergonomisk korrekt indrettet arbejdsmiljø for vores medarbejdere på pakkeriet, fortæller produktionsteknisk chef hos Budweg Caliper, Bertel Ravn.

Efter årsskiftet stod et nyt 400 kvadratmeter stort pakke - og transportanlæg klar i lagerhallen i firmaet, hvor en væg måtte fjernes for at få plads til anlægget, som består af otte pakke-pladser og transportbånd.

- Førhen pakkede vi alting ned i vores egne grønne kasser først og satte det på lagerhylden. Bagefter måtte vi ofte pakke de ordrer om, hvor kunden ville have det i egen indpakning med eget label, siger Bertel Ravn.

Sidste år pakkede firmaets syv pakkere ialt 580.000 kalibre i hver sin kasse, og med det nye anlæg, hvor pakketiden er sat til syv sekunder pr. kasse, ventes det tal at stige til 740.0000 kasser.

Der er faktisk plads til otte pakkere på anlægget.

- Så er der plads til at udvide, siger Bertel Ravn.

Hadeopgave

Med lagerchef Niels Nørregaards ord var det en hadeopgave, som dagligt måtte udføres så mange gange, at den gav arbejde til en person på fuld tid.

Samtidigt med at den person fremover kan bruge sin tid på noget andet sikrer anlægget, at Budweg Caliper kan håndtere et stadigt stigende antal ordrer fra kunder, som insisterer på at få pakket bremsekalibren i egen kasse.

- Hidtil var det vel 70 procent af ordrerne, som blev pakket i vores egne kasser, men det tal tipper snart, så flertallet vil have det med ”private label”, siger Bertel Ravn, som forventer at anlægget er betalt tilbage om tre-fire år.

Læs mere i Fyens Stiftstidende onsdag eller på Mitfyn.dk.

Mere om emnet

Se alle
Odense-firmas columbus-æg: Løfter mindre, tjener mere

Odense-firmas columbus-æg: Løfter mindre, tjener mere

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere