Log ind

Klumme: Familiens nye legetøj

Af: Steen Bocian, cheføkonom, Dansk Erhverv

Påsken nærmer sig, og dermed en højtid, hvor mange af os bruger en del tid på at transportere os på tværs af landet til diverse påskefrokoster og familiearrangementer. Jeg skal sammen med familien både et smut til Esbjerg og Vejle, og mon ikke mange af os ender med at tage turen i bil. Der har nemlig aldrig været flere biler i Danmark, end der er aktuelt. Der er således 2.466 mio. biler på de danske landeveje - det er 75.000 flere end for blot et år siden. I starten af 1970'erne nåede vi op på 1 millioner biler. De to millioner biler blev nået i 2007, og nu nærmer vi os altså 2,5 millioner biler - og antallet på de danske landeveje stiger måned for måned. Det svarer til, at næsten halvdelen af alle danskere - inklusiv mindreårige - har en bil.

Modsat hvad mange tror, så er det faktisk ikke fordi, at vi danskere står i kø for at købe ny bil. Vi står derimod i kø for at leje ny bil - eller lease, som det hedder på bilsprog. Danske familier købte 102.300 nye personbiler i 2016 - det er naturligvis mange, men det var faktisk lidt færre end året før, og går vi tilbage til 2013, så købte vi dengang cirka 10.000 flere biler, end vi gjorde sidste år. Vi køber ikke rekordmange biler i øjeblikket. Når der alligevel er kommet rigtigt mange flere biler på vejene skyldes det, at privatleasing med lynets hast vundet indpas i mange danskeres familieøkonomi. I 2013 blev der privatleaset 5.600 personbiler, sidste år blev der privatleaset 28.322 biler, det er med bred margin rekord, og en vækst, som mange brancher ville være misundelige over. Dertil kommer, at firmabiler oftest er leasede. Der blev samlet leaset 95.211 personbiler sidste år - til sammenligning blev der købt 127.266 biler. Vi nærmer os med andre ord en situation, hvor halvdelen af de nye biler på vejene er leasingbiler.

En vigtig del af forklaringen bag, at leasing har vundet indpas i det danske marked, er, at man skattemæssigt har ændret behandlingen af registreringsafgiften for leasingselskaber. Det har gjort det billigere at lease. Derudover spiller det en stor rolle, at renten er presset helt i bund, og endelig så virker det til, at både forhandlere og forbrugere har fået øjnene op for leasing, som et relevant alternativ til at eje. Bilen er med andre ord blevet familiens nye lejetøj.

Set fra vi forbrugeres perspektiv, så er leasingbeslutningen på mange måder mere overskuelig end en beslutning om at købe en ny bil. En udbetaling på under 10.000 kroner og en månedlig leasingydelse på under 5.000 kroner kan sikre familien en ny skinnende bil. Målt over en periode på 3 år, som en leasingaftale typisk løber, løber udgifterne dog alligevel hurtigt op på den tunge side af 120.000 kroner for en almindelig familiebil. Det er således ikke nødvendigvis billigere at lease en bil end at købe den. Men det kan måske alligevel være tillokkende for mange familier, også fordi at man ikke står med usikkerheden om, hvad ens brugte bil kan sælges til bagefter. Generelt er leasing mest attraktivt, hvis man foretrækker at køre i en rimeligt ny bil. Hvis man alene går efter laveste omkostninger, så kan det bedre betale sig at købe en ny bil og køre i den, indtil den ikke kan længere.

De mange nye biler på vejene skyldes dog ikke alene leasing. Det skal også ses i lyset af, at registreringsafgiften er blevet sat betydeligt ned de seneste to år. Dertil kommer, at beskæftigelsen stiger, reallønsvæksten er høj og renterne er lave. Der er med andre ord tale om betydelig medvind til bilerne, og medvinden ser ud til at fortsætte det kommende år, så det vil ikke være overraskende, hvis vi når vi nye højder i antallet købte og leasede biler i år.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere