Log ind

Key note speaker om at sende live: Press the damn button!

  • Key note speaker om at sende live: Press the damn button!
    @isocialfanz, sådan ser Brian Fanzos twitter-navn ud. Han er en af verdens toneangivende social media eksperter og gæster 27. april Odense på konferencen Digital Odense 2017
  • Key note speaker om at sende live: Press the damn button!
    @isocialfanz, sådan ser Brian Fanzos twitter-navn ud. Han er en af verdens toneangivende social media eksperter og gæster 27. april Odense på konferencen Digital Odense 2017

Artiklen er mere end 30 dage gammel

De færreste kender Brian Fanzo. Men i marketing- og sociale medier-kredse er han en "rising star". Han stod for eksempel for livedækning af NFL Superbowl 2016 på de sociale medier. Han har arbejdet sammen med kæmpe brands som IBM og Dell.
Brian Fanzo er key note speaker ved konferencen Digital Odense 2017 i Odeon 27. april. Brian Fanzo fortæller her om de nyeste trends inden for social media marketing.

Jeg kan ikke rigtig komme på et brand, der gør det godt på de sociale medier. Jeg mistænker langt de fleste virksomheder for ikke at kunne finde ud af at bruge sociale medier rigtigt.

- Ja, det helt entydigt rigtigt. Mange virksomheder er på facebook og twitter. Og de har en plan om at lægge noget på deres feed et par gange om dagen eller ugen. Men så stopper det der. De glemmer fuldstændigt det ene ord i "sociale medier". De glemmer at være sociale.

- For at have succes med sin marketing på de sociale medier skal man engagere sine følgere og kundegruppe. De skal føle, at de er i kontakt med virksomhedens brand. De skal føle at brandet er nærværende og interesserer sig for dem. Ellers smutter de.

- Der er selvfølgelig brands, der har succes på sociale medier. Fælles for dem alle er at de får deres kunder og følgere til at engagere sig i de historier, som bliver fortalt.

Hvordan gør man så det?

- I gamle dage tænkte man som virksomhed, at hvis man ikke var tilstede og nærværende på sociale medier, så ville folk gå en omvej for at finde dig på en hjemmeside eller ringe til dig. Men det har ændret sig.

- Hvis du ikke er tilstede, altså virkelig overvåger og interagerer med dine følgere, så kommer dine kunder overhovedet ikke. Hvis man ikke er der, så fortæller det historien om, at du er ligeglade med dine kunder. Og jeg udfordrer alle virksomheder: "Vil du have, at dine kunder tror, at du er ligeglad med dem?".

- Et godt eksempel på, hvordan man gør det godt er Delta Airlines her i USA. Når jeg flyver med dem, så fungerer al kommunikation via Facebook. Hvis jeg skriver på deres facebook-væg, at jeg har brug for at ombooke mit fly, så svarer de og hjælper mig derinde. Det får mig til at føle mig speciel og godt serviceret.

Hvad er det sidste nye, der foregår på sociale medier?

- Der er ingen tvivl om at live video får et stor fremgang nu og i nærmeste fremtid. Cisco har lavet en analyse, der siger at 82 procent af trafikken på internettet i 2020 vil være video. Det hele bevæger sig mod video. Det er derfor at Facebook har lanceret Facebook Live og promoverer det meget. Instagram går den vej med Instagram-stories, og snapchat er blevet vildt succesfyldt.

Hvorfor hoppe med på den bølge?

- Det er et vildt effektivt redskab til at bygge tillid mellem dit brand og kunderne. Et brand har jo ikke automatisk autoritet og troværdighed. Det skal man bygge. Og hvis man for eksempel sender live-video fra virksomheden, og laver et interview, hvor følgerne kan stille spørgsmål live til direktøren, så bygger det enormt meget tillid.

- Virksomheden er også i en mere sårbar situation end et brand plejer at være. Det virker autentisk, og det elsker brugere på sociale medier.

Hvordan kommer man godt i gang med at lave videoindhold?

- Overskriften på en af mine slides, som jeg har med til Odense er: "Press the damn button!". Det handler blot om at komme i gang. Og det første du skal smide er frygten for ikke at være perfekt. Der er alligevel ikke et menneske på jorden, der mener at et brand er perfekt. Det findes ikke. Så vær ærlig og autentisk og vær social.

- Mange fortæller at de har svært ved at finde på noget at sige, når de sender live-video. Og det er fordi de fokuserer på hvad de laver i virksomheden. De skal snakke om hvorfor og hvordan, de laver det, som de laver.

- Lad os tage Lego som eksempel. De laver plasticlegeklodser. Det er hvad de laver, og det er ærlig talt ikke ret spændende. Men når de fortæller om, hvordan de prøver at udvikle børns leg, og hvordan det udvikler børnenes kreativitet, så gider vi godt høre efter.

  • Byline

    Af:

    Jeg er uddannet journalist med praktikperiode på Fyens Stiftstidende i 2013-2014. Siden da har jeg kort været reporter på Fyns Amts Avis, og nu skriver jeg for Erhvervsavisen Fyn og Ugeavisen Odense.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere