Log ind

Jord fra Facebook-byggeri genbruges på Lindø

  • Jord fra Facebook-byggeri genbruges på Lindø
    1 / 2
    Grafik: Mikkel Damsgaard Petersen
  • Jord fra Facebook-byggeri genbruges på Lindø
    2 / 2
    Det trænede øje kan skimte de store entreprenørmaskiner nederst til venstre. I alt er der tale om et areal på cirka 250.000 kvadratmeter. Det betyder, at sporene til portalkranen kan forlænges med 500 meter, så snart behovet opstår. Foto: Lindø Port of Odense

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der er nok at lave for de vognmænd, der kører overskudsjord væk fra Facebooks nye byggeri ved Tietgenbyen. I alt skal der graves 500.000 ton jord væk fra byggepladsen.

Mens sidste del af havneudvidelsen omkring Terminal Nord er i fuld gang, så gøres der klar til endnu en udvidelse mod syd. Her er det planen at forlænge sporene til portalkranen og dermed øge kapaciteten. Men en stor del af området syd for Lindø ligger lavere end arealet inde i industriparken. Så området skal fyldes op, og derfor har havnen brug for jord. Rigtig meget jord. Det fortæller Carsten Aa, der er administrerende direktør for Lindø Port of Odense.

- Med de meget store mængder jord fra Facebook-byggeriet, tager vi et nyt skridt, og lastvognene er allerede begyndt at køre.

Carsten Aa, administrerende direktør, Lindø Port of Odense.

- Vi inddrager løbende arealer, efterhånden som lejerne efterspørger mere plads, og her er det bedre at være på forkant med udviklingen. Så i forbindelse med Facebook-byggeriet i Odense er vi blevet godkendt til at modtage overskudsjorden. Det betyder, at alt det rene jord, der skal graves op i forbindelse med det enorme byggeri, kan genanvendes i industriparken, siger han.

Det er entreprenørfirmaet NCC, der koordinerer opgaven omkring overskudsjorden, og ifølge aftalen skal omkring 300.000 ton jord køres til Lindø. Det betyder, at knap 190.000 kubikmeter skal tippes ud over det areal, der fremover vil blive en del af industriområdets udvidelse mod syd.

- Vi har allerede inddraget et mindre område i det sydøstlige hjørne, og her skal der også fyldes op, fordi der er niveauforskel i terrænet. Forskellen svinger mellem en og to meter, så der skal køres en hel del jord på, siger havnedirektøren, der i første omgang gør klar til at inddrage et areal på cirka 10.000 kvadratmeter.

Som tidligere beskrevet er Lindø Port of Odense ved at løbe tør for havnearealer, og derfor er der lige nu gang i en stor udvidelse ved Terminal Nord.

- Vi er i en situation, hvor vi nærmer os fuld udlejning, og inden længe vil efterspørgslen overstige det, som vi kan levere, siger Carsten Aa.

- Så over en lang periode har vi allerede modtaget en del jord fra mange mindre projekter rundt om på Fyn. Der er allerede sket en stor opfyldning, men med de meget store mængder jord fra Facebook-byggeriet, tager vi et nyt skridt, og lastvognene er allerede begyndt at køre.

Selv om opgaven er enorm, er det kun tale om indledende øvelser. For selve udvidelsen er endnu ikke sat i gang.

- Man kan sige, at vi forbereder os på at udvide industriarealet mod syd. Men det bliver ikke i år, siger havnedirektøren.

I alt er der tale om et areal på cirka 250.000 kvadratmeter. Det betyder, at sporene til portalkranen kan forlænges med 500 meter, så snart behovet opstår.

- I øjeblikket kan vi godt håndtere vores kunder med portalkranen. Men hvis efterspørgslen fortsætter med at stige, som vi har oplevet de seneste par år, så vil vi inden for en kort årrække komme til at udvide sporet, siger havnedirektøren og fortsætter:

- Men nu har vi alle de relvante myndigheders godkendelse på plads, og det betyder, at vi lynhurtigt kan gå i gang med at lave en projektering, så snart behovet opstår.

  • Bach-Laursen_Thomas_(2015)_014

    Af:

    Journalist, HD(A). Er skrivende på erhvervsredaktionen. Uddannet fra SDU i 2005 med praktik på Dagbladet Børsen. Har tidligere været på lokalredaktionen i Kerteminde, hvor også tovholderfunktionen på Kerteminde Ugeavis blev udfyldt over flere omgange. Senest da avisen blev relanceret i 2011. Siden blev der lavet nyheder til Fyens.dk og trukket i snorene bag tillægget Man:d, der i dag går under navnet Gear. Tjente de første lommepenge på en afløsertjans som avisbud. Gæt selv hvilket blad.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere