Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Iværksætter sender elever på kildekritisk bustur

Iværksætter
sender elever
på kildekritisk
bustur

Annonce:

Tag på Nolde Safari – Emil Nolde, marskens maler

Thomas Eriksson, stifter og direktør i virksomheden Take, står bag værktøjet Søgsmart, der skal hjælpe elever med at være mere kritiske overfor information.
Foto: Kim Rune

Artiklen er hentet i arkivet

Et nyt læringsprogram skal hjælpe folkeskoleelever med at sortere i de informationer, de finder på internettet. Den fynske virksomhed TAKE er med i projektet, der kaldes Søgsmart.

Flere undersøgelser har i de senere år vist, at unge glemmer at tage de kritiske briller på, når søgemaskinen Google fodrer dem med lettilgængelige informationer.

Derfor har de danske centralbiblioteker, Center for Undervisningsmidler (CFU) og Kulturstyrelsen valgt at gå sammen om projektet Søgsmart, der skal give danske skoleelever et værktøj, som kan hjælpe dem med deres digitale dannelse.

Hertil har de hevet fat i den fynske virksomhed Take, som har iværksætteren Thomas Eriksson ved roret, og i øjeblikket er virksomheden ved at udvikle en hjemmeside, som skal bruges i undervisningen i 3. og 4. klasse, når eleverne skal navigere i internettets store hav af informationer.

- De unge søger meget faktuelt, som for eksempel ved at skrive "Netflix" eller "Apple", og så kommer der typisk kommercielle sider op, men de stoler på dem, fordi teksten umiddelbart er skrevet troværdigt, og siden ser flot ud, forklarer Thomas Eriksson, som kommer til at være den første i verden, der udvikler et lignede digitalt hjælpemiddel til kildekritik.

- At søge er ligesom en rejse

Programmet er udformet som en fiktiv bustur, hvor eleverne tager bussen rundt mellem fantasibygninger og stationer, mens de får en række interaktive opgaver.

- At søge efter viden er ligesom en rejse. Først forbereder man sig, så tager man ud for at søge sine informationer, og så går man hjem og analyserer dem, forklarer den fynske iværksætter, der blandt andet står bag appen MedCal, som bruges til medicindosering.

Under busturen bliver eleverne blandt andet blive stillet over for at skulle finde gode søgeord, at skulle kunne kende forskel på en reklame og en mere troværdig informationskilde, og at skulle tage stilling til, hvornår det i højere grad vil gavne dem at gå på biblioteket.

Til sidst vil de blive kvitteret med en busbillet, der viser en oversigt over deres resultater.

- Det skal gøre dem dygtige til at finde viden og forholde sig kritisk til den. Det er komplekst at skulle tilegne sig viden, men det er centralt for ens udvikling og læring, siger Thomas Eriksson.

Han forklarer, at eleverne samtidig vil have adgang til andre klassekammeraternes konklusioner, som de vil kunne godkende ved at trykke ja eller nej.

- Og jeg håber, at det vil kunne fremprovokere diskussion og debat om, hvor vigtigt det er at have styr på det, man påstår.

Med tiden er håbet desuden, at konceptet kan vække interesse længere oppe i uddannelsessystemet, hvor sværhedsgraden naturligvis vil skulle justeres en smule.

- Vi kan kun drømme og håbe på, at det også vil interessere gymnasier og videregående uddannelser, fortæller Thomas Eriksson.

Søgsmart skal præsenteres for lærere, skoler og relevante virksomheder ved Danmarks Læringsfestival 15. marts.

Mere om emnet

Se alle
Eksperter: Børn søger i blinde på internettet

Eksperter: Børn søger i blinde på internettet

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70