Log ind

Indædt strid: Firma kræver 12 millioner fra Odense Havn

  • Indædt strid: Firma kræver 12 millioner fra Odense Havn
    1 / 3
    Striden står især om brugen af portalkranen på Lindø, som Blue Water indtil 2014 betjente. Arkivfoto: Michael Bager
  • Indædt strid: Firma kræver 12 millioner fra Odense Havn
    2 / 3
    12,4 millioner kroner er et realistisk krav, mener Kurt Skov, adm. direktør og ejer af Blue Water Shipping. Foto: Scanpix
  • Indædt strid: Firma kræver 12 millioner fra Odense Havn
    3 / 3
    Lindøs store portalkran er blevet centrum for en strid om, hvilke opgaver havnen selv skal løse, og hvilke der skal overlades til private. Foreløbig har den kommunalt ejede havn fået en regning på over 12 millioner kroner. Arkivfoto.

Shippingfirmaet Blue Water mener, at Odense Havn har stjålet kran-opgaver fra firmaet i Lindø Industripark. Nu forlanger det 12 millioner kroner i erstatning. Havnens advokat afviser fuldstændigt kravet.

Er et af landets største transportfirmaer kræver en stor erstatning fra Lindø Port of Odense - tidligere Odense Havn. Havnen, der er ejet af Odense Kommune, har fået et krav på over 12 millioner kroner fra Esbjerg-koncernen Blue Water Shipping.

Virksomheden mener, at havnen har taget opgaver fra den i Lindø Industripark, som havnen har købt. Striden gælder ifølge virksomheden retten til leje af alle havnens kraner og især opgaver i forbindelse med industriparkens store portalkran.

En havn er ikke bare en havn

Lindø Port of Odense har fået et usædvanligt navn i stedet for det mere mundrette Odense Havn, men trods navneskiftet er havnen stadig en havn.Men når det gælder jura, så fås havne i flere udgaver.

Tidligere var denne havn en såkaldt kommunal selvstyrehavn, der var ejet af Odense Kommune. Nu er den blevet til et aktieselskab - Lindø Port of Odense A/S - men den er stadig ejet af Odense Kommune.

I det daglige giver ændringen ikke meget forskel, men når det gælder juraen har den betydning. Som aktieselskab hører havnen under nogel andre paragraffer end tidligere. Det betyder, at den nu gerne må udføre nogle af de opgaver, som ifølge Trafikstyrelsen var i strid med loven.

Blue Water Shipping er utilfreds med den mulighed og opfordrer politikerne til at ændre lovgivningen.

I mere end tre år har virksomhed og havn været i en indædt strid, og sagsanlægget er det seneste skridt i kampen mellem de to parter. Erstatningskravet på 12,4 millioner kroner blev 25. august sendt til Sø- og Handelsretten.

- Det er et stort beløb, men det er et helt realistisk udtryk for, hvor mange opgaver, havnen uretmæssigt har taget fra os. Jeg undrer mig over, at Odenses politikere kan acceptere det, siger Blue Water Shippings ejer, Kurt Skov.

Advokat: Tab er ikke dokumenteret

Gennem sin advokat afviser havnen det store krav:

- Det er ikke åbenbart, at der er et grundlag for at kræve erstatning. Og desuden ser det langt fra ud til, at der er dokumentation for tabet i det materiale, der er indsendt, siger advokat Peter Stig Jakobsen fra advokatfirmaet Bech-Bruun.

Han tilføjer, at man ikke er færdig med at gennemgå materialet. Når det er sket, vil han og havnen lave et svarskrift, som kan være klar om tre-fire uger.

Striden handler om de ydelser, som havnen sælger til kunder, der skal have flyttet, lastet og losset deres gods. Der skal være nogle folk, der sætter kranen fast i godset, og som placerer ophængene de rigtige steder, og nogen skal regne ud, hvordan man løfter tingene rigtigt. Og striden gælder især Lindøs store portalkran.

Kort fortalt har havnen solgt nogle af disse ydelser, som den ifølge havneloven ikke må tage sig af. Den kunne i stedet have overladt den slags til private firmaer som for eksempel Blue Water Shipping.

Striden går tilbage til 2014

Ifølge Blue Water Shipping begyndte problemerne, da Odense Havn i 2014 købte Lindø Industripark af A.P. Møller - Mærsk-koncernen. På det tidspunkt havde Blue Water Shipping forskellige aktiviteter på det tidligere Lindøværft - i perioder med mere end 30 ansatte.

Blue Water Shipping mener, at den kommunale Odense Havn - efter købet af selskabet Lindø Industripark - begyndte at tilbyde de samme aktiviteter, som det private firma i forvejen solgte, og at det kostede Blue Water aktivitet og indtjening.

Ifølge Kurt Skov har hans firma siden 2014 indbudt havnen til en del møder for at finde en løsning om samarbejde - men havnen har ifølge ham været helt afvisende.

I maj fik Blue Water Shipping støtte fra Trafikstyrelsen, der fastslog, at havnen havde overtrådt loven. Det har været afgørende for, at shippingvirksomheden nu kræver erstatning. Havnen reagerede ved at ændre sin formelle juridiske opbygning, så den nu er en aktieselskab. Ifølge loven betyder det, at den nu må udføre nogle af de opgaver, som den ikke måtte tidligere.

Siden har firmaet også klaget til Konkurrencestyrelsen.

Havnens advokat mener, at erstatningskravet kommer for hurtigt:

- Trafikstyrelsen er stadig ved at overveje nogle nuanceringer i sin afgørelse, og Konkurrencestyrelsen arbejder med en anden del af sagen, derfor mener mener jeg, at det er for tidligt at gå til domstolene. Men det er selvfølgelig Blue Waters ret at gøre det, siger Peter Stig Jakobsen.

  • Byline

    Af:

    Jeg er journalist på Fyens Stiftstidende/Fyens.dk og skriver især artikler om det fynske erhvervsliv. Tidligere har jeg arbejdet på Dagbladet Børsen, Månedsmagasinet Penge og Privatøkonomi, Aalborg Stiftstidende og Dagbladet i Roskilde. Jeg er medlem af bestyrelserne for Odense Journalistforening og for KFUM-Spejderne Gråbrødre Gruppe i Odense. Jeg er født i Fredericia men bor nu i Åløkkekvarteret i Odense i et gammelt hus, som jeg ejer sammen med min kone, der er freelancejournalist og især arbejder for Fagbladet 3F. Vi har to voksne børn.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere