Log ind

Fynsk robotchef: - Med Facebook kan vi nå hele verden

  • Fynsk robotchef: - Med Facebook kan vi nå hele verden
    1 / 2
    Facebooks landechef i Danmark, Daniel Käfer, var fredag forbi Odense for at tale til en gruppe erhvervsfolk om sociale medier. Foto: Jakob Haugaard Christiansen
  • Fynsk robotchef: - Med Facebook kan vi nå hele verden
    2 / 2
    Henrik Anker, adm. direktør i Odense-virksomheden Gibotech, der sælger automations- og robotanlæg til hele verden, har bl.a. brugt Facebook til at rekruttere og til at nå kunder uden for landets grænser. Arkivfoto

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der var gæster fra det lokale erhvervsliv og ni forskellige lande med i Odense, da Facebooks danske landechef talte om udviklingen på sociale medier og opfordrede erhvervslivet til at tænke de digitale platforme helt ind i strategien.

Dagen før havde de hørt om udviklingen på Lindø, dronesatsningen i HCA Airport og ikke mindst robotklyngen eksemplificeret med et besøg hos Universal Robots.

Invest In Odense og Odense Kommune har brugt Tinderboxfestivalen og kommunens sponsorat til at skabe opmærksomhed om nogle af de erhvervsmæssige tiltag, som skaber mest opmærksomhed i Odense-området i disse år.

Det var Invest In Odense, som havde inviteret Facebooks danske landechef Daniel Käfer til Odense i går for at tale for en gruppe af danske og internationale erhvervsfolk.Ialt havde 80 personer fra det fynske erhvervsliv og erhvervsfolk fra ni andre lande tilmeldt sig erhvervsinitiativet, som udover Facebook-arrangementet i Matzens Madværksted i Odense også indeholdt besøg på Lindø, UAS Denmark i Beldringe, Universal Robots og på Tinderbox-festivalpladsen.

Se en video med Daniel Käfer og direktør i fynske Gibotech, Henrik Anker, ved at scanne QR-koden her på siden - eller gå ind på Fyens.dk og se videoen der.

I den forbindelse er det svært at komme uden om Facebooks datacenter i Tietgenbyen, så derfor var der naturligvis også stor interesse for at lytte med, da Facebooks danske landechef Daniel Käfer stod på programmet hos Matzens Madværksted i hjertet af Odense.

For arrangørerne lå det da også ligefor at invitere Facebook-chefen til byen for at tale, når emnet er erhvervsudvikling og investeringer.

- Han vil ikke tale om datacentret, for det er ikke hans område, men når vi fortæller også om transformationen på Lindø og i hele Odense, så er Facebook bare det seneste i en lang række af investeringer, sagde tiltrækningschef for Invest In Odense, Joost Nijhoff.

Hvor mange er på Facebook?

Daniel Käfer har ansvaret for Facebooks samarbejde med partnere og annoncører i Danmark, og selv om det bl.a. involverer store eksportvirksomheder som Carlsberg og Arla, så er det langt fra alle firmaer, der aktivt bruger sociale medier og herunder Facebook i deres forretning.

- Hvor mange af jer er på Facebook privat, spurgte landechefen, hvorefter alle hænder kom i vejret på stolerækkerne foran ham.

- Hvor mange bruger Facebook til jeres forretninger, lød næste spørgsmål.

Her var betydeligt færre hænder i vejret.

- Det viser bare, at vi er meget tidligt i processen med at bruge de sociale medier, sagde Daniel Käfer, som påpegede en af de grunlæggende fejl, som mange firmaer og virksomheder har gjort.

- Mange har valgt at indsætte en SOME-redaktør (social media, red.), som sørger for at poste indhold og sikre likes og delinger, men det er en fejl i mine øjne. Sociale medier og Facebook skal indgå som del af strategien på direktionsniveau, for det handler om salg, branding og strategi - ikke likes, delinger og kommentarer, for det kan man ikke leve af, sagde 44-årige Daniel Käfer, som har været øverste mand hos Facebook i Danmark i tre år.

Blødere profil

Der var flere hænder oppe, da Käfer spurgte hvem, der bruger Facebook i deres daglige virke i virksomhederne. En af dem er automationsvirksomheden Gibotech, hvor direktør Henrik Anker var glad for at få bekræftet, at de penge han investerer i at være aktivt på de sociale medier er givet godt ud.

- Det vidste vi jo godt i forvejen, men det er godt at høre, at det er rigtigt, det vi gør, sagde han.

I løbet af de seneste tre år har virksomheden øget sine aktiviteter på Facebook markant, og det handler både om direkte salg og annoncering til blødere emner.

- Facebook giver os en blødere profil, så vi ikke fremstår så mekaniske. Det er en mulighed for at skabe relationer, som bl.a. gør det meget lettere at nå de unge mennesker, vi gerne vil rekruttere. De er på de sociale medier, så vi skal selvfølgelig også være der, sagde han.

Facebook gør det dog også muligt at nå kunder rundt omkring i verden - som i Chile, hvor Gibotech har leveret automationsanlæg til.

- Vi kan ikke bruge en annonce i en lokal avis som din til det, men med Facebook kan vi nå alle lokale og internationale kunder på en gang, siger han.

- Der er ingen tvivl om at Facebook og andre sociale medier er den platform, vi skal stå på, når det handler om markedsføring og branding også fremover, siger Henrik Anker, før han ligesom resten af gruppen sagde farvel til Facebook-manden.

Næste punkt var festivalpladsen på Tinderbox.

  • Byline_

    Af:

Mere om emnet

Se alle
Sociale medier: Væggen til kunderne er brudt ned

Sociale medier: Væggen til kunderne er brudt ned

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere