Log ind

Fynsk rigmand skyder 200 millioner kroner i sit firma

  • Fynsk rigmand skyder 200 millioner kroner i sit firma
    Torben Østergaard-Nielsen har tidligere skudt 270 mio. kroner i sit tankskibrederi. Nu har han bidraget med yderligere 200 mio. kroner kontant. Peter Leth-Larsen
  • Fynsk rigmand skyder 200 millioner kroner i sit firma
    Torben Østergaard-Nielsen har tidligere skudt 270 mio. kroner i sit tankskibrederi. Nu har han bidraget med yderligere 200 mio. kroner kontant. Peter Leth-Larsen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Torben Østergaard-Nielsens kapitalindsprøjtning skal i år sikre tankskibrederiets bedste resultat nogensinde og give handlefrihed til flere investeringer.

Annonce

Et ordentligt skud vitaminer i form af 200 millioner kontante kroner og en ny finansieringsaftale med Danske Bank skal efter flere år med underskud vende økonomien i tankskibrederiet Uni-Tankers A/S.

Rederiet er begyndt at tjene penge, og derfor er det nu, man skal kigge frem mod yderligere vækst, siger administrerende direktør Torben Andersen.

- Tilbage i 2012 overtog vi det nødlidende rederi Erria og lavede den gang en fem-årig finansieringspakke. Nu har vi brugt et par år på at få stablet rederiet på benene. Vi har fået bygget en god og solid organisation bygget op, vi har fået lavet en masse gode aftaler med kunder, og vi har købt fem nye skibe i perioden. Vi har i al beskedenhed skabt et rederi, som fungerer godt, og vi er da også kommet til et punkt, hvor markedet nu har vendt sig positivt, så vi også tjener penge, siger han.

Ny finansiering

Finansieringsaftalen er nu forhandlet på plads for en ny femårig periode, og for at gøre fundamentet for virksomheden endnu bedre har den fynske rigmand og rederiejer Torben Østergaard-Nielsen netop skudt 200 mio. kroner i sit firma foruden de 270 mio. kroner, som han tidligere har investeret i rederiet.

- Vores rederi er meget anderledes end det, vi startede i 2012, hvor vi havde 15 skibe. Nu har vi 48, som vi ligger og fragter flydende gods rundt i i hele verden. Det er en hel anden virksomhed i dag, og selve kapitalgrundlaget skal matche den størrelse, vi har, og i hvert fald ikke være en begrænsning for vores videre vækst, hvis virksomheden ellers er lønsom. Shippingmarkedet har haft det hårdt siden 2012, men selvom vi har gjort det bedre end gennemsnittet, har vi lavet underskud. Nu er skuden forhåbentlig vendt, og vi kan begynde at se, at det ser fornuftigt ud, siger Torben Andersen.

Ingen nye skibe nu

En del af millionerne er brugt på at barbere toppen af gælden, mens andre skal sende egenkapitalen og dermed solvensgraden i vejret, så der er plads til nye investeringer.

- Vi har ikke nogen konkrete planer om at købe nye skibe, men vi har en ambition om, at vi vil blive ved med at fastholde og udvikle vores flåde. Gennemsnitsalderen på vores flåde er omkring syv og et halvt år, mens vores konkurrenters skibe har en gennemsnitsalder på 10-11 år. Vi er altså tre-fire år foran dem, og det er en rigtig god position at være i. Men hvis du vil blive ved med at vækste, er du nødt til at sælge nogle af dine gamle skibe, og så skal de jo erstattes med nogle nye, siger han.

Direktøren ønsker ikke at løfte sløret for, hvor stort et overskud, han regner med at kunne præsentere, når regnskabsåret er omme.

Uni-Tankers 48 skibe sejler med alle tænkelige flydende laster som f.eks. olie, kemikalier, gødning, vin og syre. Rederiet ejer 17 af skibene, mens de øvrige 31 er ind-chartrede.

  • Af:

    Jeg er erhvervsjournalist på Fyens Stiftstidende og fyens.dk. Mit primære stofområde er arbejdsmarkedsstof, men jeg skriver også om andre businessområder. Jeg er uddannet journalist i 2004 og har siden læst statskundskab på kandidatniveau.Jeg blev ansat på Fyens Stiftstidende i februar 2014, og har i en periode fungeret som nyhedschef. Tidligere i min karriere har jeg været ansat på Ritzaus Bureau og Ekstra Bladet. Jeg bor i Odense med min mand og vores to børn.

Mere om emnet

Se alle
Middelfart-virksomhed vil være en af verdens største

Middelfart-virksomhed vil være en af verdens største

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere