Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Fynsk reklamemand: Der skal lidt magi til

Fynsk
reklamemand:
Der skal lidt
magi til

Annonce:

FESTUDLEJNING


Vi har alt til festen
- og mere til

Portræt af Erik Laumand - Direktør for Nørgård Mikkelsen Reklamebureau.
Foto: Jens Wognsen

Artiklen er hentet i arkivet

Udfordringer, forandringer og omvæltninger i reklameverdenen har været massive, siden Erik Laumand som nyuddannet i 1984 trådte ind af døren til Fyns største reklamebureau Nørgård Mikkelsen, hvor han i 1997 overtog direktørstolen. Nu er Laumand og de godt 80 medarbejdere klar til nye kampe

Reklamebureauet Nørgård Mikkelsen er i kampform, lød meldingen i denne måned fra administrerende direktør Erik Laumand til den interne nytårskur for de lige godt 80 medarbejdere.
- Hele reklamebranchen har haft et identitetsproblem i de senere år, hvor blandt andet den digitale teknologi har ændret spillereglerne, siger Erik Laumand.
- Vi har gransket vores historie og firmaets dna og lagt en ny strategi, hvor vi fremover bliver mere et udviklingsbureau for vores kunder end et reklamebureau.
- Den strategi udviklede vi i 2014, satte den i søen sidste år og nu rykker vi i 2016.
Som udviklingsbureau har Nørgård Mikkelsen for eksempel været med til opbygningen af butikskæden Matas nyåbnede butik i indkøbscentret Fields i København.
- Den fysiske butik er også et medie, og den skal kommunikere med kunderne, så de finder den bedste løsning. Kommunikation i en butik handler i høj grad om relationer til kunderne. Butikken i Fields bliver Matas nye generation af butikker, siger Erik Laumand.
Brødproducenten Kohberg har det fynske bureau været med til at udvikle nye brødtyper for og et fynsk pengeinstitut har man udviklet en helt ny pakke med kunderådgivning for.

Materialistkæden Matas er en af de store kunder hos Nørgård Mikkelsen og har været det gennem 13 år. Kæden er et godt eksempel på, hvordan det fynske bureau arbejder med på en lang række kanaler for kunden ud over den fysiske butik.
I foråret 2009 åbnede Matas en kundeklub, Club Matas, som Nørgård Mikkelsen var med til at udvikle hele strategien bag. Allerede ved årsskiftet havde kundeklubben opnået et medlemstal på 400.000 og i dag er der cirka 1,5 millioner klubmedlemmer, som kan følge med på både Facebook, Instagram, Youtube og via klubbens egen app på smartphone.

Kædens e-handel går over Matas’ hjemmesiden på nettet, og den er udviklet af fynske Hesehus, hvor Erik Laumand sidder som formand for bestyrelsen.
- Nu er projektet at få Matas forskellige platforme til at hænge endnu bedre sammen. Det er her guldet ligger. Den detailkæde, der først får deres forskellige platforme til at hænge sammen, har en vinderposition, siger Erik Laumand.
Kunderne er nemlig allerede cross channel, som det hedder, når man hopper rundt mellem platformene. For kunden er det naturligt, at den vare, man har købt på nettet, kan byttes i butikken, og gavekortet skal virke på alle kanaler.

- I den digitale verden er kunden kommet i førersædet. Det er kunden, der sidder med værktøjet i hånden og selv bestemmer, hvilket indhold han vil have og hvornår han vil have den, siger Erik Laumand.
Kunderne vil have en god historie og informationer, de kan bruge til noget. De vil have indhold eller content, som det hedder i dag. Relevant og brugbart indhold - ellers sapper vi væk.
- Det medfører, at reklameverdenen og medieverdenen er kommet meget tættere på hinanden end tidligere.
- Vi bliver mere mediehuse sammen med vores kunder. Vi skal lave en masse content, der skal ud på forskellige platforme: nyhedsbreve, kundemails, website, sociale medier og tv.
Tager vi Matas som eksempel igen, så kan man på kædens Youtube-kanal blandt andet få vejledning i, hvordan man lægger den rette makeup.
- Mærkevarereejere og reklamebureauer tænker i dag meget mere som mediehuse, hvor vi skal fortælle den gode historie. Folk interessere sig ikke for produkter i dag - de interessere sig for historier, siger Erik Laumand.
- Kan du fortælle en god historie og koble dit produkt på den, så vinder du, men fortæller du bare om dit produkt, så er det sværere at genererer opmærksomhed. Alle kan lave produkter.

Bureauet arbejder også på udvikling af fremtidens tilbudsavis, der nødvendigvis må blive digital, og som de fleste nok vil finde på deres smartphone.
- Tilbudsavisen kan noget, som andre medier ikke kan, siger Erik Laumand.
- Traditionelt henter du stakken af tilbudsaviser i postkassen, sorterer dem fra, der ikke har din interesse og kigger resten igennem og falder over en vin, man gerne vil købe, eller noget andet, man ikke lige havde tænkt på at købe.
- Tilbudsavisen vækker nogle behov, som du ikke lige var klar over, at du havde.
- Men når folk nu bevæger sig på de digitale medier, hvor man selv søger efter tingene, ja så bliver man ikke lige præsenteret for en ny grill, hvis ikke man søger efter den.
- Der mangler et digitalt medie, der kan erstatte den trykte tilbudsavis, og det er vi gået sammen med nogle af vores kunder om at udvikle, siger Erik Laumand.
Der er sket meget i reklamebranchen, siden Erik Laumand første gang trådte ind af døren hos Nørgård Mikkelsen i 1984.
Dengang skulle en tekstforfatter primært kunne ryste et godt slogan ud af ærmet, og den kreative medarbejder brugte speedmarkeren til at tegne en iøjnefaldende annonce.
- Møderne startede med Gammel Dansk og rundstykker, hvor der i dag står kildevand og frugt på bordet. Der var en del legaliseret mødealkohol dengang, og vel også mere fest og farver, siger Erik Laumand.
- Der var også flere penge i branchen. Købte vi en tryksag eksternt, kunne vores avance ligge på mellem 20 og 30 procent. Når vi solgte annoncer til medierne var avancen også 20 procent.
- Det er slut for mange år siden, og i dag lever vi af at sælge timer. Avancer på eksterne køb er der ikke i nævneværdig grad i dag.
Der er sket en professionalisering af hele reklamebranchen.
- Dengang kunne en tekstforfatter være en matros, der var gået i land og havde lyst til at skrive, siger Erik Laumand.
- I dag har tekstforfatteren en længere uddannelse bag sig som cand.comm., cand.negot. eller journalist.
- Nu handler det ikke bare om at kunne sætte ord sammen og skrive en smart tekst. Teksterne skal være indsigtsfulde. Man skal kunne samle informationer sammen, forenkle tingene og levere en klar historie.

Erik Laumands vej til reklameverdenen gik ad lidt snoede veje. Han kommer fra landsbyen Bording, der ligger midt mellem Herning og Silkeborg.
Hans far var malermester, men Erik og hans to yngre søstre valgte at læse videre på gymnasiet.
- Der var lige langt til Herning og Silkeborg, men bussen til Silkeborg kørte et kvarter senere om morgenen, så jeg valgte T.H. Langs Gymnasium i Silkeborg, fortæller Erik Laumand.
- Jeg ville egentlig være kemiingeniør, men da vi gik i gang med reaktionsligninger, fandt jeg ud af, at det nok ikke lige var mig alligevel.
Erik Laumand brugte en masse tid på at spille fodbold i Ikast, og den interesse nærede så en drøm om at blive sportsjournalist, men da studenterhuen var kommet på hovedet, faldt det endelige valg på Handelshøjskolen i Århus.
- Som med fodbold er der også masser af konkurrence i virksomheder og virksomhedsøkonomi.
- Endelig havde mine forældre en rigtig god ven, der ejede en møbelfabrik. Han var millionær, og det ville jeg, som de fleste 18-årige, også gerne være, siger Erik Laumand.
Efter HA-uddannelsen skulle Erik Laumand ind som soldat, inden han forsatte med cand.merc.-studiet.
- Der var et slip på en halvt år, så jeg skulle have et arbejde.
- Typisk sendte mine medstuderende en ansøgning til Mejeriforeningen Danmark, der havde hovedsæde i Århus og en stor analyseafdeling, men jeg havde ikke lyst til at fordybe mig i smør.
- I stedet sendte jeg ansøgninger rundt til 10 reklamebureauer i Århus, fordi jeg havde en idé om, at jeg på et reklamebureau kunne få kendskab til mange forskellige brancher.
Det blev til arbejde på Borges Reklamebureau i Århus, hvor Erik Laumand forsatte med at arbejde til cand.merc.-eksamenen var i hus.

- Jeg blev fascineret af reklameverdenen.

- Jeg synes stadig, at noget af det mest spændende overhovedet er den proces, hvor man kombinere logik med kreativitet. Man starter med at lave en logisk analyse af en problemstilling, og man skal selvfølgelig også have logik med i løsningen, men der skal også være noget magi.
- Det der kreative twist, som får løsningen til at skille sig ud fra alle andre løsninger.
- Den proces med logik og magi i et forløb og samarbejdet med kreative mennesker, det blev jeg hurtigt fascineret af, og det er jeg stadig fascineret af. Det er noget af det sjoveste at arbejde med.
Allerede i Århus havde Erik Laumand fået øje på det fynske reklamebureau Nørgård mikkelsen som et seriøst arbejdende bureau med gode løsninger.
- Jeg søgte et job og kom ned og snakkede med Ove Nørgård Mikkelsen, som jeg også blev facineret af som en rigtig dygtig bureaudirektør, siger Erik Laumand.
Det var i 1984, og fem år senere blev Erik Laumand partner i Reklamebureauet Nørgård Mikkelsen. I 1997 overtog han stolen som administrerende direktør efter Ove Nørgård Mikkelsen.
- Da jeg blev direktør, ville jeg godt have et større netværk på Fyn, og jeg så netværket omkring OB og stadion som byens bedste netværk.
Samtidig var reklamebureauet efter en kapitaludvidelse blevet aktionær i boldklubben OB.
- Jeg blev spurgt, om jeg ville med i bestyrelsen, og det kom jeg samtidig med Niels Thorborg.
Bekendtskabet med L’Easy-ejer og storinvestor Niels Thorborg fik stor betydning for det fynske reklamebureau.
- Siden 85’ har halvdelen af bureauet været ejet af en international reklamekoncern og den anden halvdel af partnere i bureauet, men det var ikke rigtig lykken, så vi søgte i nogle år at komme ud af det ejerskab.
- Niels og jeg var kommet til at kende hinanden rigtig godt, og vi har stor tillid til hinanden, så da han søgte efter noget at investere i, endte det med, at han i 2008 overtog halvdelen af Nørgård Mikkelsen.
- Det har været helt anderledes konstruktivt. Niels er en aktiv ejer, og han har stor markedsføringserfaringer fra sin forretning. Så vi har fået en aktiv og konstruktiv partner i stedet for en passiv, hvilket helt klart har gavnet forretningen.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70