Log ind

Fynsk it-firma vil charmere København

  • Fynsk it-firma vil charmere København
    1 / 2
    Direktør Lars Hedal, i midten, deler rundstykker ud på banegården i Odense i april 2013 - i morgen stiller han sig op på Hovedbanegården i København. Målet er igen at tiltrække nye medarbejdere til firmaet Hesehus.
  • Fynsk it-firma vil charmere København
    2 / 2
    Lars Hedal oplever en intens kamp om de bedste udviklere, når han skal hente nye software-specialister til sit firma.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Hesehus fik nye softwareudviklere på krogen, da de delte rundstykker ud til togpendlere i Odense i 2013 - i morgen gentager firmaet rekrutterings-eventen i København.

Annonce

Den 10. april for tre år siden fik pendlere på Odense Banegård et gratis rundstykke og en flyer fra it-firmaet Hesehus stukket i hånden, da de gik ombord på de tidlige morgentog mod København.

Målet var at bremse pendlerne og få dem til at tage job i Odense i stedet for - især de højttuddannede, som firmaer som Hesehus har brug for til softwareudviklingen.

Nu tager direktør Lars Hedal og fem medarbejdere fra Hesehus turen til Hovedbanegården i København for at gentage eventen.

- I løbet af de første dage fik vi over 100 henvendelser, og vi endte med at ansætte tre på baggrund af det.

- Det gik sindssygt godt sidst. Vi har aldrig haft så god respons på et rekrutteringsmæssigt tiltag, som vi havde der. I løbet af de første dage fik vi over 100 henvendelser, og vi endte med at ansætte tre på baggrund af det. Og der er stadig mange, som henviser til historien, siger direktøren.

Denne gang skal han ikke helt så tidligt op, da Hesehus-ekspeditionen tager opstilling på Hovedbanen for at fange pendlerne, når de skal hjem fra jobbet i hovedstaden.

- Vi tænkte: Hvorfor ikke prøve det igen, bare med omvendt fortegn? Så vi står klar fra 15.30 til omkring klokken 18, og vi regner med at møde endnu flere end sidste gang, og målgruppen er ikke kun fynboer, siger Lars Hedal.

Der bliver ikke poser med rundstykker til pendlerne, når de skal hjemad efter dagens dont i morgen. Derimod bliver der et skud energi med en hilsen fra det fynske firma, fortæller direktøren.

- Vi har fået lavet en energi-drik med vores eget logo på, som vi giver til pendlerne. Sammen med informationsmateriale og kontaktinfo til vores firma, siger Lars Hedal.

Målet er det samme som for tre år siden- nemlig at skaffe mindst tre nye softwareudviklere til flokken på godt 75 ansatte i it-firmaet, som laver e-handelsløsninger. Med så stor succes, at man på fem år er gået fra 35 ansatte til 75 ansatte.

Direktøren har dog en forventning om, at de seks fremskudte medarbejdere får lidt mere travlt med at dele energidrik og flyers ud på Hovedbanen, end det var tilfældet i Odense i 2013.

Derfor er der også trykt 4000 flyers. Fire gange så mange, som firmaet havde med på banegården i Odense, men Lars Hedal forventer at komme af med brochurer og energidrik.

Og generelt mærker han en øget interesse mod Fyn fra København.

- Det er første gang, vi laver sådan et tiltag på Sjælland, men vi mærker faktisk også en stigende interesse fra højtuddannede på Sjælland. Især dem som etablerer familie, siger Lars Hedal.

Presset på firmaets rekrutteringsansvarlige er ikke blevet mindre siden 2013, og der er i dag mindst lige så stort et behov for tilgang af nye ansatte som dengang, siger direktøren.

- Sidste år iværksætte vi en ny tilgang til salg, som vi virkelig kan mærke effekten af nu. Vi har aldrig haft så tykke ordrebøger, som vi har i dag, siger Lars Hedal.

  • Byline_

    Af:

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere