Log ind

Fynsk emballagevækst: Millioner i fynske papkasser

  • Fynsk emballagevækst: Millioner i fynske papkasser
    1 / 2
    Stok Emballage har haft hovedkontor og lager i Langeskov siden 2005. Nu begynder det snart at knibe med pladsen i pap-kassefirmaet, som snart kan blive nødt til at udvide lageret. Foto: Jens Wognsen
  • Fynsk emballagevækst: Millioner i fynske papkasser
    2 / 2
    Adm. direktør Martin Frederiksen kom til Stok i 2005. Foto: Jens Wognsen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Effekten af gode firmaopkøb, fleksibel produktion og dygtige medarbejdere fremhæver den administrerende direktør i emballage-virksomheden Stok Emballage, som havde sit bedste år nogensinde i 2016, hvor man næsten nåede 300 millioner kroner i omsætning.

- Vi kan ikke ved blive ved med at vækste på den her måde, hvis vi skal kunne være her, det kan du godt se.

Martin Frederiksen smiler bredt og piller ved pakkesedlen på en af de mange paller i lagerhallen hos Stok Emballage. 305 papkasser som hver måler en halv gange tre meter ligger klar til at blive sendt til vvs-grossisten Brødrene Dahl.

Den administrerende direktør og medejer af Stok Emballage smiler bredt, for pallen med emballagen til tagrender fra franske Saint-Gobain er blot en af mange, som lige om lidt bliver kørt ud til kunder i hele landet. På lange rækker af reoler står mere emballage klar til firmaets kunder.

Stok Emballage K/S

 Hjemsted: LangeskovCVR-nummer: 16427284Direktion: Martin FrederiksenBestyrelse: Rolf B. Harsløft (formand), Jan Engelbrecht, Peter Stok og Jens P. SørensenRegnskabstal 2016:Bruttofortjeneste: 63,99 mio. kr. (2015: 48,1 mio. kr.)Driftsresultat: 17,46 mio. kr. (2015: 8,43 mio. kr.)Resultat før skat: 17,16 mio. kr. (2015: 8,11 mio. kr.)Resultat efter skat: 17,16 mio. kr. (2015: 8,11 mio. kr.)Antal medarbejdere (gns): 81 (2015: 80)Egenkapital: 54 mio. kr. (2015: 39,45 mio. kr.) 

Lagerarbejdere hos Stok har travlt. Også her til morgen og dermed fortsætter de og de øvrige medarbejdere i virksomheden, hvor de slap i 2016, som blev det bedste år i virksomhedens historie. Det fremgår af årsregnskabet, som Stok Emballage netop har færdiggjort.

- Det har været et helt fantastisk år, siger direktøren.

Nyt og gammelt

Stok havde i 2016 en bruttofortjeneste på 63 millioner kroner mod 48 millioner kroner året før - og på bundlinjen blev det også en særdeles god forretning for hovedaktionær Peter Stok og den administrerende direktør Martin Frederiksen, som ejer en mindre andel af virksomheden.

Resultatet efter skat lyder på 17 millioner kroner eller mere end en fordobling af de otte millioner kroner, som papkasserne blev fyldt med tilbage i 2015.

Årsagen skal findes i en række firmaopkøb, som Stok Emballage har gjort i årene forinden og som allerede nu har stor betydning både på toplinje og bundlinje, fortæller Martin Frederiksen, som roser både de "gamle" og de nye medarbejdere for deres bidrag til væksten.

- Det er i høj grad vores dygtige medarbejderes fortjeneste, at vi har fået integreret de nye virksomheder så hurtigt i koncernen. Det er lykkedes at få de nye til at føle sig velkomne, og samtidigt har de nye virksomheder i den grad levet op til vores forventning, så vi har kunnet udnyttet de synergier, vi har havde troet på, siger han.

Opkøb indfrier forventninger

- Vi har specialiseret os i at overtage mindre virksomheder og hurtigt gøre dem til en del af vores familie, så de kan udnytte vores økonomiske muskler, og vi kan få deres ekspertise ind hos os, siger Martin Frederiksen.

Han og resten af ledelsen i virksomheden er faktisk så begejstrede for udviklingen og deres medarbejdere - nye som gamle - at de for første gang har udbetalt bonus til samtlige medarbejdere i Stok - og gør det igen i 2017, siger han. Hvor meget vil han ikke ud med, men alle har fået det samme beløb i kroner og ører.

Han vil dog gerne - også for første gang - fortælle, hvor stor omsætningen var i Stok Emballage sidste år.

- Det er gået så godt, at vi føler, at det kan vi godt gøre nu, siger han.

Med 291 millioner kroner omsætning løftede Stok sin omsætning med hele 56 millioner kroner fra 2015 til 2016, og dermed er der også gode muligheder for at Stok kan nå det mål, ledelsen har sat sig i sin egen 2020-plan.

- Det lyder lidt som en politiker-plan, men det lever vi med. Men målet er at vi skal nå en halv milliard kroner i omsætning i 2020, og vi er godt på vej med det her resultat, siger den administrerende direktør.

Skal det lykkes er der dog ingen tvivl om, at de strategiske opkøb skal fortsætte - og ifølge Frederiksen er der mindst to mulige opkøb undervejs.

Kik på mere plads

Han er i hopla, mens han viser rundt i lageret i Langeskov, som er på 8000 kvadratmeter. Med vækstrater som sidste års bliver det dog snart for trangt for Stok, understreger Martin Frederiksen.

- Kan du se de vinduespartier der? De er med vilje lavet så store, så vi kan bygge flere lagerkvadratmeter til direkte ud mod øst, siger han og peger ned for enden af lange rækker af reoler med plast, pap og ruller med folie.

Stok Emballage har mulighed for at udbygge med 4000 kvadratmeter mod øst, og med yderligere 6000 kvadratmeter mod syd, fortæller Martin Frederiksen, som selv blev del af virksomheden, da de flyttede ind på Erik Stoks Allé 4 tilbage i 2005.

- Vi har ikke nogen konkrete byggeplaner endnu, men lige så snart du skriver det, så bliver jeg kimet ned af entrepenører, griner han.

  • Byline_

    Af:

Mere om emnet

Se alle
Pakker ud i Sorø

Pakker ud i Sorø

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere