Log ind

Fynsk bestseller bag Sense-kur: Suzys vej til succes var hård kost

  • Fynsk bestseller bag Sense-kur: Suzys vej til succes var hård kost
    1 / 4
    Det er mildest talt ikke til at se, at Suzy Wengel - som her står i sit eget køkken i Langeskov - i mange år var overspiser, der snildt kunne køre to Big Mac-menuer ind som mellemmåltid. Det var hendes eget opgør med de mange kilo og behovet for at få struktur på sine spisevaner, der fik hende til at udvikle Sense, der i dag er landsdækkende og i februar vandt "En kur, der dur", et tv-program på TV2. Foto: Birgitte Carol Heiberg
  • Fynsk bestseller bag Sense-kur: Suzys vej til succes var hård kost
    2 / 4
    Suzy Wengel har brugt hundredvis af timer på at udvikle opskrifter og lave vidoer, der viser, hvordan hun tilbereder sin mad - og hvordan hun sammensætter en tallerken efter simple principper, der f.eks hedder, at man skærer ned på fødevarer med en masse sukker i og op for grøntsager og protein fra f.eks kød, fisk og æg. Foto Birgitte Carol Heiberg
  • Fynsk bestseller bag Sense-kur: Suzys vej til succes var hård kost
    3 / 4
    Sense-konceptet operer med spisekasser - tre styk - der symboliserer tre hovedmåltider om dagen. Man kan spise sine yndlingsretter, og hvis man kommer til at synde og hælde en plade chokolade indenbord, så skynder man sig mentalt at lukke den ene spisekasse og komme videre til den anden. Filosofien er, at man på den måde får rettet hurtigt ind på den sunde vej igen - uden at dunke sig selv i hovedet med dårlig samvittighed, som man hverken bliver slank eller glad af. Foto Birgitte Carol Heiberg
  • Fynsk bestseller bag Sense-kur: Suzys vej til succes var hård kost
    4 / 4
    Den første af Sense-bøgerne er grundbogen og den, der har solgt bedst. Den er den efterfølger - grundbog nummer to så at sige - som er på vej på Politikens Forlag.

Bogverdenen ville ikke vide af Suzy Wengel, da hun for tre år siden sendte dem sin første bog om slankekonceptet Sense. Så udgav hun den selv og gik i gang med at promovere sin forretning på de sociale medier. I dag har hun 108.000 medlemmer i sin lukkede facebook-gruppe og sin ottende bog på vej.

Én gang om ugen - det er hver torsdag - sætter Suzy Wengel sig ned og kigger på de anmodninger, hun har fået fra folk, der beder om at komme ind i hendes lukkede Facebook-gruppe "Sense - slank med fornuft, spørgsmål og svar".

I torsdags var der 107.858 medlemmer af gruppen, som Suzy Wengel passer og plejer døgnet rundt. Nogenlunde lige så mange medlemmer er der i en åben Facebook-gruppe om kost-konceptet, som den 39-årige kvinde fra Langeskov kreerede for en håndfuld år siden, da hun var 40 kilo tungere, end hun er i dag.

Sense-konceptet og Suzy Wengel

Suzy Wengel er 39 år, opfinder af slankekonceptet Sense, oprindeligt uddannet forskningslaborant inden for organisk kemi.Vejede 40 kilo for meget og var træt af svingende vægt og slankekure. Opfandt derfor Sense.

Kostvejleder, foredragsholder, medejer af Center for Vægttab og direktør i biotek-virksomheden Ribotask, som hun driver sammen med sin mand.

Gift med Jesper Wengel, der er professor i kemi på Syddansk Universitet, og en lige så vigtig del af Sense som sin hustru.

Mor til to drenge, Albert og Valdemar på seks og syv år. Familien bor i Langeskov, hvorfra parret også driver Center for Vægttab.

Sense-konceptet går kort fortalt ud på, at man bruger sine hænder som mål og sammensætter sin tallerken ud fra en bestemt model.

Man skærer ned for sukkerholdige fødevarer og op for grøntsager og protein fra kød, fisk og æg.

Sense-konceptet opererer med "spisekasser", som man har tre af om dagen.

Der er ingen restriktioner og løftede pegefingre i Sense.

Se mere på www.sensekost.dk 

 

 

 

- Jeg lavede den lukkede gruppe i starten af 2015, og jeg begyndte for alvor at bruge tid på den, da der var 400 medlemmer. I starten lukkede jeg folk ind hver dag, men nu kommer der simpelt hen så mange anmodninger, og jeg har så travlt, at jeg har været nødt til at begrænse den del af det til én gang om ugen. Men jeg svarer på spørgsmål hver dag - alle får et svar - og siden 2015 har jeg dagligt brugt mellem to og otte timer på Facebook - også juleaften, smiler Suzy Wengel, som i lyntempo har skabt sig en forretning i bøgernes verden.

Bestseller siden 2016

Det har hun gjort i tæt parløb med sin mand, kemiprofessor Jesper Wengel, og med de sociale medier som afsæt til de tusindvis af mennesker, der i dag danner grundlaget for deres virksomhed, som er blevet en millionforretning.

Den består af foredrag, af kursusvirksomhed, af et landsdækkende netværk af Sense-konsulenter og i særdeleshed af forlaget Wengel, som har udgivet otte af de de ni bøger, som Suzy Wengel har skrevet siden 2014. Bøgerne er gået som det berømte varme brød - de er solgt i 130.000 eksemplarer og har præget bestseller-listerne i godt halvandet år.

Det ottende værk, som hun spændt sidder og venter på denne eftermiddag i Langeskov, lander på markedet om små to uger og er en milepæl. Bogen er udgivet på Politikens Forlag, der var en af mange aktører i bøgernes verden, som ikke kunne se noget nævneværdigt potentiale i den første bog, som Suzy Wengel henvendte sig med for tre år siden. Dengang ønskede hun blot at videregive sin viden om kostplanlægning til så mange som muligt.

- Det havde aldrig strejfet mig, at jeg kunne eller skulle lave en forretning ud af Sense. Min mission og min drivkraft var at hjælpe andre overvægtige, fordi det for mig var sådan en lettelse at komme ud af min overspisning, men Jesper sagde til sidst, at jeg enten burde skrive en bog eller holde op med at bruge så meget tid på Sense.

- Jeg havde aldrig læst andet end krimier og slankebøger, så det afviste jeg i første omgang fuldstændig. Men det endte alligevel med, at jeg skrev en bog og sendte min lille dummyudgave til Politikens Forlag. De svarede pænt, at de ikke kunne se, hvordan der skulle kunne komme en bog ud af det.....

Jussi Adler Olsen

Den professionelle bogverden var i det hele taget ikke til sinds at give Suzy Wengel en plads på hylden, men i stedet for at kyle prøvetrykket i skuffen, gik hun og hendes mand i lag med at udgive den selv.

- Vi tog arbejdshandskerne på. Vi anede i-n-t-e-t om, hvordan man laver en bog, men vi kontaktede folk, der kendte til bøger, og så tog vi ellers fat, siger Suzy Wengel, der også er direktør i biotek-virksomheden Ribotask, som hun også driver sammen med sin mand.

Det var midler fra Ribotask, der finansierede de 400.000 kroner, som den første bog om Sense løb op i. Heraf blev de 40.000 kroner brugt til en stand på bogforum i København i 2014.

- Vi havde fået trykt et oplag på 3000 bøger, og hvis vi kunne få dem solgt i løbet af to-tre år, ville indtægter og udgifter gå nogenlunde lige op, havde vi regnet ud. Jeg brugte 40.000 kroner på en stand ved siden af Jussi Adler Olsen, men da vi tog til den bogmesse, blev vi mødt af bogverdenen, som den er: rå og brutal. Man skal kende nogen for at være noget i det game, og man skal være på et stort forlag, hvis man vil gøre sig noget som helst håb om at komme ind hos boghandlerne.

Hvor er det synd

Køen hos Jussi Adler Olsen var lang. Meget lang. Og krimi-kongen var flink og kom over for at høre til debutanten fra Langeskov, som mildt sagt ikke havde vind i hverken bøger eller kø.

- Jeg kunne godt se, at jeg var mega-uinteressant for alle andre, men jeg tænkte: det skal være løgn, og jeg syntes også, det var synd for Jesper, at jeg havde brugt så mange penge, og jeg så ikke fik bøgerne solgt. Derfor tog jeg min bog og min ipad i hånden, og så gik jeg ellers i flæsket på alt, hvad jeg kunne se af kendte mennesker og bogfolk.

- Det lykkedes at få nogle sekunder hos flere af de store forlag, og en af ejerne spurgte mig, om det virkelig var rigtigt, at jeg havde fået trykt 3000 eksemplarer af bogen. Det svarede jeg selvføgelig ja til, hvorefter hun sagde: "hvor er det synd for dig." Da stod jeg lige og tænkte: sagde hun virkelig det?

Suzy og Jesper Wengel slæbte 299 af de 300 bøger, de havde haft med på messen, med hjem igen. Og så blev der lagt en ny strategi for at slå igennem. Den hed: sociale medier.

- Når de profesionelle ikke ville lytte, måtte jeg få folket til det. Så jeg lavede videoer, der passede til min bog. Jeg lavede opskrifter og redigerede det hele selv, og jeg brugte hundredvis af timer, men det var først i starten af 2015, at vi for alvor tænkte, at der kunne blive en forretning ud af det. Det faldt sammen med, at Vægtkonsulenterne - som jeg også havde arbejdet for - lukkede, og en af deres konsulenter ringede og sagde, at de var en flok, der gerne ville samarbejde med mig. Da tænkte vi, at der kunne blive en forretning med bogen og med et netværk af konsulenter.

Gratis forløb til Busck

Strategien på de sociale medier gav pote. På Facebook voksede både den officielle side og den lukkede gruppe, og Suzy Wengel begyndte at køre land og rige rundt for at give gratis foredrag om sit kostprogram. Til nogle foredrag kom der 50, til andre 300, og imens voksede netværket af Sense-konsulenter og antallet af bøger.

- Jeg kunne se, at folk begyndte at bruge Sense, jeg kunne se, at strategien på de sociale medier virkede. Jeg kom også ind i Arnold Busck-boghandlerne - jeg skulle bare lige køre tyve af deres medarbejdere gennem et Sense-forløb. Så det gjorde jeg, smiler hun, som for et års tid siden begyndte at tage penge for sine foredrag.

I 2016 brød Suzy Wengel lydmuren hos flere af de store boghandlere, og siden januar samme år har bøgerne fra det lille forlag Wengel ligget på bestsellerlisterne. I dag er antallet af Sense-konsulenter vokset til 45, og nye kommer til, hvis de når gennem nåleøjet, der blandt andet omfatter en ansættelsessamtale med Suzy Wengel.

- Vi har endnu ikke ramt storbyerne. Vi er ikke særligt populære i Aarhus og København, men vi har ramt hr. og fru helt almindelig dansker, og dem er der rigtig mange af. Jeg har ikke haft adgang til pressen, men jeg har skabt et brand via de sociale medier og via vores konsulenter, som vi ikke binder på hænder og fødder. De er vores gode ambassadører, og de skal ikke betale en masse hver måned til os. Det har jeg selv prøvet, da jeg var ved Vægtkonsulenterne, og det er svært at skabe sig et levebrød af, fastslår Suzy Wengel, der forsøger at skrue sit eget tempo lidt ned - ikke mindst for at få tid til parrets to små drenge.

Det er blandt andet derfor, hun sagde ja til at indgå et samarbejde med Politikens Forlag, da de ringede. Hvad aftalen indbringer i kroner og øre, får vi ikke ud af Sense-opfinderen, men....

- Sense er blevet en god forretning, og det bliver Sense ved med at være også under Politikens Forlag. Vi har ikke solgt til underpris.

Om få måneder står Suzy Wengel atter på bogmessen i København. Nu som bestseller-forfatter og et af hovednavnene på Politikens Forlag. Hun skal interviewes i primetime - lørdag eftermiddag - og om aftenen er hun inviteret til fest med blandt andre...Jussi Adler Olsen.

  • Kim Skovsby

    Af:

    Jeg er journalist på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende. Her har jeg været ansat siden 2006, og jeg har dækket mange forskellige stofområder (bolig, mad, samfundsforhold), ligesom jeg i en årrække var lokalredaktør på redaktionen i Kerteminde. Jeg har været på erhvervsredaktionen siden 2014 og skriver blandt andet om privatøkonomi, social dumping og virksomheder. Jeg bor i Kerteminde og bruger bl.a fritiden på at ro havkajak.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere