Log ind

Fyn lærer resten af landet at sælge oplevelser

  • Fyn lærer resten af landet at sælge oplevelser
    Henrik Lehmann Andersen tilbyder de fynske erfaringer til andre danske attraktioner Arkivfoto: Robert wengler
  • Fyn lærer resten af landet at sælge oplevelser
    Henrik Lehmann Andersen tilbyder de fynske erfaringer til andre danske attraktioner Arkivfoto: Robert wengler

Artiklen er mere end 30 dage gammel

SUCCES: Over 1000 ledere af danske attraktioner vil på skolebænken i Odense
Danske museer, forlystelsesparker og zoologiske haver er for dårlige til at udvikle deres potentiale.

Mange attraktioner mangler en ordentlig strategi, en skarp markedsføring og en solid økonomisk forståelse for markedsvilkårene.

Men det kan de fremover få i Odense, hvor Attraktionernes Udviklingsfond med Odense Zoo's direktør, Henrik Lehmann Andersen, i spidsen, har fået over 1000 tilmeldinger til 25 kursusforløb om emnet.

I alt 39 attraktioner fra hele landet er med i projektet og kan sende ledere og medarbejdere på kurser i Odense, og flere hundreder er på venteliste.

- Mange attraktioner er kendetegnet ved, at de er startet af ildsjæle, der har skaffet sig penge til at begynde med, men i øvrigt ikke ved så meget om drift. Ved at klæde folk bedre på, kan vi tage stormskridt i den rigtige retning og i sidste ende være med til at sikre kvaliteten og mangfoldigheden, så vi udbygger det samlede antal gæster til attraktionerne, siger Henrik Lehmann Andersen.

Projektets første fase, der løber frem til juli næste år, er støttet med 13 millioner kroner fra Arbejdsmarkedets Feriefond.

Sammenlagt er der planlagt tre faser over i alt tre og et halvt år med et budget på 45 millioner kroner.

Attraktionernes Udviklingsfond er stiftet af Fjord- og Bælt-centret i Kerteminde, hvor Henrik Lehmann Andersen tidligere var leder, i samarbejde med Nordsømuseet og Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

Henrik Lehmann Andersen, der er uddannet agronom, har også været ansat i Arbejdsmarkedets Feriefond, hvor han har arbejdet med erfaringsudveksling mellem attraktioner.

Alle typer attraktioner

Projektets første fase, der slutter 1. juli næste år, er for ledere og mellemledere, men siden hen vil kursustilbuddene formentlig også komme til at gælde salgs- og servicemedarbejdere.

Det er alle typer attraktioner, store og små, private og offentligt ejede, der skal på kursusbænken.

Og netop den sammensætning er en del af styrken, mener Zoo-direktøren.

- Der er ingen, der siger, at en zoologisk have lærer bedst af andre zoologiske haver, når det gælder personalepleje, og store og små attraktioner skal begge forholde sig til god ledelse i dagligdagen, siger Henrik Lehmann Andersen.

Det første kursusforløb blev afviklet i denne uge, og ifølge projektlederen er de første tilbagemeldinger positive.

- Deltagerne kunne se, at man kan få frigjort midler til andre ting, hvis man fokuserer mere på økonomien, siger projektleder Lene Hansen.

Helt overordnet handler det om at blive klogere på gæsterne og finde ud af, hvilke oplevelser de vil have i fremtiden.

Blandt underviserne er konsulentfirmaet Ankerhus fra Aarhus, Learn to Lead fra Hellerup, professor Steen Hildebrandt fra Aarhus Universitet, KPMG's kursusafdeling, firmaet Food Management, Center for Turismeforskning på Bornholm og reklamemanden Jørn Duus.

Center for Oplevelsesudvikling har til huse på Sivmosevænget i Odense og udspringer oprindelig fra den regionale turismesammenslutning FynTour.

FynTours projekt "Den gode oplevelse", der handlede om at udarbejde oplevelsesregnskaber, blev startskuddet til et landsdækkende center.

Centret åbnede officielt den 1. januar, og ud over at gennemføre kursusaktiviteter er det planen at udgive strategibøger og regnskabsredskaber, så attraktionerne kan dokumentere effekten på lokalområdet.
  • fyens.dk

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere