Log ind

Forsinkede flypassager får fynsk hjælp: Har hentet 21 millioner

  • Forsinkede flypassager får fynsk hjælp: Har hentet 21 millioner
    1 / 2
    Selskabet Flyhjælp forventer at firedoble deres omsætning i år, da flyselskaberne fortsat ikke automatisk udbetaler den kompensation, som EU ellers har bestemt, at de har krav på i forbindelse med forsinkelser på over tre timer. Her er det passagerer fra Beldringe, som kommer afsted til tiden. Arkivfoto: Robert Wengler
  • Forsinkede flypassager får fynsk hjælp: Har hentet 21 millioner
    2 / 2
    Gustav Frederik Thybo var en af stifterne af Flyhjælp tilbage i 2015. De fynske bagmænd har fra start boet i København med deres firma, som 1. juni flytter til dobbelt så store lokaler på Christianshavn. Arkivfoto

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Firmaet Flyhjælp som er stiftet af en gruppe fynske unge, er i dag på 20 ansatte, regner med at firedoble omsætningen i år og flytter nu i dobbelt så store lokaler på Amager - danskerne har i stigende grad fået øjnene op for at søge erstatning

Torsdag aften var de en af hovedkilderne i tv-programmet Kontant på DR1, da forbrugermagasinet på den licensbetalte kanal satte fokus på forsinkede danskere og deres ret til kompensation hos flyselskaberne, når der opstår forsinkelser.

Et stadig stigende antal danske flykunder har fået øjnene op for, at de har krav på erstatning, hvis deres fly er mere end tre timer forsinket - og det mærker man i den grad også hos selskabet Flyhjælp.dk. Flyhjælp blev stiftet tilbage i 2015 af en gruppe unge jurastuderende fra Odense, som siden har haft mere travlt med virksomheden end studierne.

Hvornår får du kompensation?

En såkaldt EU-forordningen fastslår, at man som flypassager har krav på økonomisk kompensation, hvis flyet er aflyst eller overbooket.Derudover har en dom fra EU-domstolen fastslået, at passagerer, hvis fly er mere end 3 timer forsinket ved ankomst, også er berettigede til økonomisk kompensation.

Hvis rejsen er på over 3500 km er kompensationen på 4465 kroner. Er rejsen mellem 1500 og 3500 km er kompensationen på 2975 kroner og under 1500 km så er man som passager berettiget til 1860 kroner.

Hvis flyet bliver aflyst eller overbooket har man krav på samme beløb. 

EU-forordningen finder anvendelse, når rejsen har afgang fra en lufthavn i EU. Du er også omfattet af forordningen, hvis du flyver uden for EU til EU med et EU-flyselskab.

Kilde: Flyhjælp.dk

Indtil nu har det hastigt voksende firma hjulpet næsten 20.000 forsinkede flypassagerer til en samlet kompensation på 21 millioner kroner.

I dag har firmaet 20 ansatte, 10 af dem er på fuld tid. I juni flytter fra deres nuværende 120 kvadratmeter på Frederiksberg til et dobbelt så stort kontor på Christianshavn, fortæller medstifter Gustav Frederik Thybo.

- Vi får 260 kvadratmeter, og det er også tiltrængt, for vi har ikke plads nok i vores nuværende lokaler, og jeg tror også, vi skal udvide med flere ansatte, siger han.

I regnskabstallene forventer han ikke mindst også, at den øgede vækst i antallet af flykunder, som gerne vil have hjælp til at søge erstatning for forsinkelser på flyrejsen, vil skabe et gevaldigt hop.

Selv om der var tale om firmaets første regnskabsår havde Flyhjælp et beskedent plus på 62.000 kroner i 2015/16, men potentialet er til langt mere, siger direktør og stifter Gustav Frederik Thybo.

Tredobler kompensation

- Vi havde en omsætning på en 1,1 million kroner i vores første år og vi tror på, at vi ender på 4-4,5 millioner kroner i år og 10 millioner kroner 2017, siger han.

Derfor er forventningen også, at den samlede kompensation i det næste regnskabsår vil lyde på 63 millioner kroner. Der er nemlig ikke ikke tegn på, at flyselskaberne ser noget behov for automatisk at udbetale erstatning, når flyforsinkelsen ifølge afgørelser fra EU-domstolen skal kaste en erstatning af sig.

En analyse som Flyhjælp selv har fået udarbejdet viser, at danskerne har krav på 2,5 milliarder kroner i kompensation fra de forrige tre år og årligt har danske flypassagerer krav på 780 millioner kroner i kompensation.

- Vores eksistens er der, fordi der er konflikt mellem flypassagerrne og selskaberne. Den dag, hvor flyselskaberne automatisk udbetaler kompensation, når man bliver mere end tre timer forsinket, er vi overflødige, og så er vores rolle opfyldt. Så finder vi på noget nyt, siger Gustav Frederik Thybo.

  • Byline_

    Af:

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere