Log ind

Fordoblet resultat: Fayard tjener penge som aldrig før

  • Fordoblet resultat: Fayard tjener penge som aldrig før
    1 / 2
    Færger, forsyningsskibe samt store olie- og produkttankeresamt. Fayard haft et godt flow i opgaverne, men hele organisationen konstant er trimmet og tilpasset opgaverens omfang. Foto: Lasse Hansen
  • Fordoblet resultat: Fayard tjener penge som aldrig før
    2 / 2
    Efter flere års ombygning afleverede Fayard i december den sidste af to nye hybridfærger til Scandlines. Foto: Lasse Hansen

Trods lavere omsætning har værftet i Lindø Industripark noget nær fordoblet årets resultat før skat til 166 millioner kroner.

Det er ikke bare skibene, der sejler ind gennem Odense Fjord og anduver ved Fayard. Millionerne ruller også ind til reparationsværftet, der er en af de store lejere i Lindø Industripark. Med noget nær en fordobling af overskuddet har Fayard skruet voldsomt op for produktiviteten, for resultatet er skabt på trods af et fald i omsætningen.

I runde tal faldt den med cirka 120 millioner, og dermed nåede værftet lige at omsætte for en milliard kroner i det seneste regnskabsår. Men faldet er kan ikke ses på bundlinjen - tværtimod. Den er nærmest eksploderet. For Fayard kommer ud med et resultat før skat på 166 millioner kroner mod 87 millioner året før. Det viser årsrapporten for regnskabsåret 2015/2016.

- Vi har været tæt på det optimale med hensyn til dokbelægninger og alsidigheden i de mange arbejdsopgaver.

Thomas Andersen, Fayard

Den store fremgang er hentet på driften. Den ordinære primære drift kastede godt 165 millioner kroner af sig mod 85 millioner i regnskabsåret 2014/2015.

- Vi har været tæt på det optimale med hensyn til dokbelægninger og alsidigheden i de mange arbejdsopgaver, siger værftets ejer Thomas Andersen, i en pressemeddelelse.

Han ønsker ikke at uddybe yderligere, men direktøren forventer, at værftet vil fortsætte den positive udvikling i 2016/2017.

Afleverede Scandlines-færger

Efter flere års ombygning sagde Fayard i december farvel til den sidste af de to Scandlines-færger Berlin og Copenhagen. Et projekt som værftet tidligere har betegnet som en drømmeopgave.

- I de to år, hvor vi har arbejdet på Scandlines-færgerne, har vi fastholdt og udbygget vores markedsposition både for skibsvedligehold og ombygninger - så det har ikke betydet noget for vores almindelige kerneforretning. Vores kundebase er kun blevet større, så vi er rimelig fortrøstningsfulde, sagde værftets salgsdirektør Ivan S. Larsen i sidste måned til Fyens.dk og Fyens Stiftstidende.

Værftet har vist sig i stand til at håndtere mange opgaver og hurtige omstillinger. Både når det handler om små hurtige eftersyn, planlagte reparationer, større ombygninger eller skibe der har været udsat for havari. Som eksempel på det sidst blev containerskibet Victoria i sidste måned bugseret til Fayard efter at være stødt på grund nord for Fynshoved. Skibet, der sejler under portugisisk flag, ligger stadig i dok på værftet.

Med det seneste resultat øger værftet sin egenkapital, der lander på knap 180 millioner kroner mod godt 115 millioner kroner året før. Ifølge regnskabet har Fayard nu en ballance på knap 436 millioner kroner.

  • Bach-Laursen_Thomas_(2015)_014

    Af:

    Journalist, HD(A). Er skrivende på erhvervsredaktionen. Uddannet fra SDU i 2005 med praktik på Dagbladet Børsen. Har tidligere været på lokalredaktionen i Kerteminde, hvor også tovholderfunktionen på Kerteminde Ugeavis blev udfyldt over flere omgange. Senest da avisen blev relanceret i 2011. Siden blev der lavet nyheder til Fyens.dk og trukket i snorene bag tillægget Man:d, der i dag går under navnet Gear. Tjente de første lommepenge på en afløsertjans som avisbud. Gæt selv hvilket blad.

Mere om emnet

Se alle
Fjerde generation på plads

Fjerde generation på plads

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere