Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Flytter fra øen: Fynsk cykelmærke bliver hollandsk

Flytter fra
øen: Fynsk
cykelmærke
bliver hollandsk

Annonce:

Rejs billigt til Mallorca

Vi flyver hver lørdag. Se alle vores tilbud her!

De tre ejere af Von Backhaus har selv udviklet og solgt cyklerne, men produktion, lager og meget andet har været lagt ud til underleverandører.
Foto: Lasse Hansen

Artiklen er hentet i arkivet

De tre stiftere har solgt kvalitetscykel-firmaet von Backhaus, som flytter til Horsens, hvor det danske hovedkvarter for den nye ejer, den hollandske koncern Accell, har til huse.

Et af de ganske få tilbageværende fynske cykelmærker forsvinder inden længe fra øen.

Efter 10 år i Odense skal Von Backhaus-cyklen skal i fremtiden sælges fra Horsens.

Her ligger det danske hovedkvarter for den hollandske cykelkoncern Accell, som har købt det fynske firma.

Det er blandt andet et ønske om et generationsskifte hos to af de tre ejere, der har ført til salget, fortæller en af de tidligere ejere, Mads Bonde.

- Mine to kompagnoner er 66 år og vil gerne trække sig tilbage. Men jeg fortsætter sammen med den nye ejer, siger han.

Ejer allerede en del

Han har hidtil ejet virksomheden sammen med Bent von Backhaus Bjufstrøm og Helge Kildemoes.

Allerede for tre år siden købte Accell 40 procent af aktierne i virksomheden. Det skete blandt andet for at få adgang til koncernens fabrik i Ungarn, hvor Von Backhaus-produkterne nu fabrikeres.

Accell er en stor international spiller på markedet og er den sidste med egne fabrikker i Europa.

Virksomheden producerer blandt andet mærket Batavus.

Von Backhaus er en klassisk cykel i midten af prisskalaen og har især haft held med at sælge cykler til kvinderne.

Kræver flere investeringer

Mærket var et frisk pust for 10 et halvt år siden, men det har været svært at blive stor nok.

- Efter nogle år stagnerede vores salg, og vi har ikke turdet investere hårdt i at få salget op. Vi har ikke haft de økonomiske muskler, der skulle til for at øge markedsføringen og bevidst køre med underskud i håb om en senere stigning i salget, siger Mads Bonde.

- I de kommende år vil det kræve flere og flere investeringer at blive på markedet. Det er også en del af baggrunden for salget, siger han.

Virksomheden har haft underskud i de seneste tre regnskabsår.

Den har kun beskæftiget de tre ejere, som har lagt alt praktisk arbejde ud til underleverandører.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70