Log ind

Få styr på renten: Bankernes svar på Trivago er lige på trapperne

  • Få styr på renten: Bankernes svar på Trivago er lige på trapperne
    Fra venstre ses her Peter Grunnet Wang, Frederik Murmann og Christoffer Nylandsted, der sammen står bag den snart lanceringsklare bankportal Lendme. Pressefoto
  • Få styr på renten: Bankernes svar på Trivago er lige på trapperne
    Fra venstre ses her Peter Grunnet Wang, Frederik Murmann og Christoffer Nylandsted, der sammen står bag den snart lanceringsklare bankportal Lendme. Pressefoto

Med en internetportal, der sammenligner bankernes rentetilbud, vil virksomheden Lendme skabe overblik og gennemsigtighed i markedets mange tilbud på forbrugslån.

Mens TrygFonden og Forbrugerrådet Tænk onsdag lancerede kampagnen "Stop lånehajerne" for at sætte fokus på uigennemsigtige forbrugslån, melder en ny virksomhed med fynsk blod i årerne sig nu under de samme faner.

Virksomheden ved navn Lendme ("Lend me" - altså "lån mig") er stiftet af trekløveret Peter Grunnet Wang, Frederik Murmann og Christoffer Nylandsted.

Lendme

Lendme er navnet på virksomheden, der via en interportal vil give forbrugere et overblik over hvilke banker, der tilbyder hvilken rente i forhold til et konkret forbrugslån.

Responstiden fra man ansøger om et lån, til man får svar fra Lendmes portal, kan variere i forhold til de involverede bankers it-systemer. Nogle vil ifølge medstifter Christoffer Nylandsted være et enkelt klik væk, mens andre vil tage op til 24 timer at processere.

Lendme er stiftet af Peter Grunnet Wang, Frederik Murmann og Christoffer Nylandsted, der alle kommer fra Fyn. I øjeblikket er alle tre dog bosat i København, fordi virksomheden er en del af vækstorganisationen Copenhagen Fintech.

Lendme.dk lanceres 1. maj, men kan allerede nu besøges på hjemmesiden www.lendme.dk.

De er alle vokset op på Fyn, men holder nu til i København. Her har de har omsat et fritidsprojekt til et fuldtidsarbejde grundet det, der i vinteren 2015 startede som en simpel, men selvfølgelig idé.

- Vi kender jo til det flere andre brancher, blandt andet hvad angår fly-, hotel- eller elektronikpriser. Så hvorfor skal det ikke også findes inden for denne branche, spørger Christoffer Nylandsted.

At optage et lån er jo stadig noget, som mange føler sig usikre ved. Nogle gør det måske kun nogle få gange i livet. Så der skal selvfølgelig være klarhed omkring, hvad processen indebærer.

- Christoffer Nylandsted, medstifter af Lendme.

Han snakker om portaler. Om prissammenligninger. Om det, der i dyngerne af reklamer om tilbud på nemme og hurtige forbrugslån virkelig er brug for, hvis ikke overblikket skal gå fløjten.

- Der er behov for gennemsigtigheden i forhold til hvilken konkret rente, der tilbydes. Som kunde får man ofte angivet et spænd, hvorimellem renten kommer til at ligge - en "til-og-fra"-rente - men en konkret rente får man først angivet, når man har søgt om et lån hos banken. Og vil man vide sig sikker på, at man får den laveste rente, skal man jo selv søge hos hver enkelte bank, siger Christoffer Nylandsted og tilføjer:

- Og det er altså en langsommelig og besværlig proces.

Skal være trygt at låne

Lendme's sammenligningsportal forventes klar til lancering 1. maj, men allerede nu kan man snuse til designet og brugerfladen på virksomhedens hjemmeside, www.lendme.dk.

I modsætning til Trivago, Momondo og Pricerunner er prisen på den rente, de forskellige banker tilbyder, dog lidt mere end et enkelt eller tre klik væk.

- På hjemmesiden skal brugeren udfylde et ansøgningsskema, som matcher det, man vil møde hos en bank. Det tager blandt andet udgangspunkt i bopæl og indtægt og andre informationer, som gør, at bankerne kan vurdere, om den har lyst til at låne dig penge, og om du har en økonomi, som kan klare det, siger Christoffer Nylandsted og understreger, at tryghed er et succeskriterium for hjemmesidens endnu uprøvede brugerflade.

- Kunden skal forstå, hvad det er, der sker. På den måde kan vi skabe tryghed. At optage et lån er jo stadig noget, som mange føler sig usikre ved. Nogle gør det måske kun nogle få gange i livet. Så der skal selvfølgelig være klarhed omkring, hvad processen indebærer, siger medstifteren.

I internettets hede

Med CVR-nummeret i hus, designet på plads og en klarlagt forretningsplan på bordet er Peter Grunnet Wang, Frederik Murmann og Christoffer Nylandsteds største udfordring nu at få kunder i biksen.

Og med kunder menes der ikke mindst de banker, hvis rentetilbud internetportalen skal bestå af.

- Da Lendme er et nyt koncept, er det vores fokus at få informeret alle banker om Lendme, således at vi kan tilbyde forbrugerne et så stort udvalg af lånemuligheder som muligt. Desuden handler det om at få forklaret de små banker, at vores online-platform giver mulighed for at ramme nye forbrugere, siger Christoffer Nylandsted og understreger, at det især er internettets overophedede reklamestrøm af lånetilbud, der kræver et køligt overblik.

- Mange banker har jo ikke en online-tilstedeværelse, men det er nødvendigt, især hvad de unge angår. For jeg tror ikke, der er mange unge mennesker, der går ind i en filial i dag. Det foregår online. Og online er det svært at danne sig et overblik over lånepriser, men det er jo netop det, vi med Lendme vil gøre noget ved, siger han.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle
"Stop lånehajerne": Kampagne vil advare unge om dyre forbrugslån

"Stop lånehajerne": Kampagne vil advare unge om dyre forbrugslån

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere