Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
FC Midtjylland kan veksle mål til millioner

FC Midtjylland
kan veksle
mål til
millioner

Annonce:

Afbudsrejser med All Inclusive

Spar op til 50 % lige nu med All Inclusive!

FC Midtjylland - Manchester United, Europa League, Arena Herning: FCM's Pione Sisto udligner til 1-1, i baggrunden FCM's Tim Sparv
Foto: Scanpix/Henning Bagger

Artiklen er hentet i arkivet

Sejren over Manchester United kan blive guld værd for FC Midtjylland. Både i rede penge og i brandværdi.

Da FC Midtjyllands fodboldspillere torsdag aften kunne juble over at have slået det engelske storhold Manchester United, kunne klubbens regnedrenge samtidig glæde sig over, at excel-arkene kommer til at se pænere ud.

Det fortæller fodboldøkonom ved Deloitte Jesper Jørgensen. Med sejren er FC Midtjylland inden for rækkevidde af en ottendedelsfinale i Europa League med tilhørende præmieindtægter.

- Indtil nu har klubben fået omkring 30 millioner kroner ind i præmie- og tv-indtægter fra Europa League. Dertil kommer tilskuerindtægterne. Går holdet videre, så kommer der 750.000 euro oven i for en ottendedelsfinale og endnu mere i senere runder.

- Det fylder meget i sådan en økonomi. Både for Esbjerg og AaB var det kærkomne penge, der faldt på et tørt sted. Og det er det også for FC Midtjylland, siger Jesper Jørgensen.

Klubben omsatte i året, der sluttede med juni 2015, for 94,5 millioner kroner og måtte notere et voldsomt underskud på 64,7 millioner kroner. Britiske Matthew Benham skød dog penge i klubben, da han købte aktiemajoriteten.

Ud over de rede penge giver sejren omtale og ikke mindst øger den værdien af spillere som Pione Sisto og Paul Onuachu. Den værdi må FC Midtjylland dog vente på at kunne skrive i regnearkene.

- De største profiler lægger til deres værdi på sådan en aften. Det er helt sikkert.

- Men regnskabsmæssigt må man ikke indtægtsføre den værdi. Værdien af en spiller kan først indregnes, når han bliver solgt. Ellers er værdien det, man har givet for ham. Det samme gælder for brandet, siger Jesper Jørgensen.

Både spillerværdier og brand er dog afgørende for værdien af en fodboldklub, og værdien kan måles på andet end rede penge.

- Brandet får værdi på det sportslige, hvor det bliver lettere at tiltrække gode spillere. Og det får værdi, når man skal gøre sig til over for sponsorerne. Men man kan ikke tage værdien på forskud, siger fodboldøkonom Jesper Jørgensen.

Mere om emnet

Se alle
OB-helt om FCM: Lang vej igen

OB-helt om FCM: Lang vej igen

Manchester-avis: Louis van Gaal skal fyres nu

FCM-forsvarer påtager sig gerne favoritværdigheden

FCM-forsvarer påtager sig gerne favoritværdigheden

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70