Log ind

Esport-finale i Odense: Firmaer sigter på publikum

  • Esport-finale i Odense: Firmaer sigter på publikum
    E-sporten indtager Odense, når ESL afholder mesterskaber i Counter Strike i december. Torsdag blev der holdt pressemøde på Odense Rådhus, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel, rådmand Jane Jegind og Ulrich Schultze fra ESL, yderst til højre, fortalte om finalestævnet. Tusindevis af gæster ventes til byen for at overvære finalerne, og blandt dem kan der gemme sig masser af potentielle nye ansatte for byens it- og robotvirksomheder. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
  • Esport-finale i Odense: Firmaer sigter på publikum
    E-sporten indtager Odense, når ESL afholder mesterskaber i Counter Strike i december. Torsdag blev der holdt pressemøde på Odense Rådhus, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel, rådmand Jane Jegind og Ulrich Schultze fra ESL, yderst til højre, fortalte om finalestævnet. Tusindevis af gæster ventes til byen for at overvære finalerne, og blandt dem kan der gemme sig masser af potentielle nye ansatte for byens it- og robotvirksomheder. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Når tusindevis af e-sportentusiatser i december samles for at følge deres helte skyde løs på hinanden i Counter Strike-finalen, så retter de fynske robot- og itfirmaer deres rekrutteringsfokus på publikum.

Allerede efter to timer var mere end halvdelen af de 13.500 billetter til Counter Strike-finalerne i Sparekassen Fyn Arena solgt, da e-sportarrangøren ESL i går satte billetterne til eventen i Odense i december til salg på sin hjemmeside.

De mange publikummer kommer for at følge de 12 bedste europæiske og nordamerikanske hold i e-sportdisciplinen Counter Strike: Global Offensive (CS:GO), mens fokus hos de fynske virksomheder bliver på de mange gæster på stolerækkerne.

- Det er jo potentielt tusindevis af kandidater til de mange ledige job i it-, robot og dronesektoren i Odense, der kommer til byen og bliver samlet et sted, lyder det fra en stærkt begejstret direktør i it-firmaet Hesehus, Lars Hedal.

Han deltog i pressemødet torsdag på rådhuset i Odense for at høre mere om finalen i Odense, som Odense Kommune bliver hovedsponsor på. Det er firmaet ESL, der driver CS:GO-ligaen, og står bag finalearrangementet i Odense. Fra ESL er meldingen, at publikum stort set er identisk profilmæssigt med dem, som Hedal og resten af it-branchen i Odense forsøger at lokke til byen.

Ifølge ESL er den typiske person på lægterne til finalen i alderen 18 til 34 år - og tydeligvis med en vis interesse for e-sport, ny teknologi og it. Tanken om at tusindevis af personer med den profil er på vej til Odense skaber selvfølgelig begejstring i både it- og robotbranchen, hvor man konstant higer efter nye talenter.

- Helt konkret så er det, at få sat Odense på landkortet blandt gamere, helt unikt. Vi har haft stor gevinst af bl.a. rekrutteringseventen på Tinderbox, og nu får vi en event, som i forhold til målgruppen ikke kunne være mere perfekt, du kan ikke ramme bedre, siger han.

 

Kandidater samlet et sted

Hos Technology Denmark, som arbejder på tværs af it-branchens virksomheder i Odense og resten af Danmark for at skabe vækst og tiltrække talenter og medarbejdere, har direktør Mette Beck-Nielsen svært ved at få armene ned. Det skal hun dog, for der skal arbejdes for at skabe den maksimale effekt at finalen i sæson seks i ESL-ligaen nu er placeret i Odense.

- Vi har gjort det på Tinderbox, hvor vi kan se, at der er god effekt i kultur-rekruttering, og i det her tilfælde er målgruppen spot-on, Det er unge mænd i den rigtige alder, som allesammen har en eller anden form for interesse i tech og it, så det er en supergod anledning for os til at blive synlige og profilere vores virksomheder, siger Mette Beck-Nielsen.

Ved årets udgave af Tinderbox-festivalen fandt 15 deltagere ud af 40 et job hos fynske virksomheder igennem Technology Denmarks rekrutterings-event, som blev gentaget for andet år i træk. Mette Beck-Nielsen forventer ikke, at publikum ved den kommende e-sportfinale bliver ansat direkte ved eventen i december, men at finalen derimod kan skabe en masse kontakter og kendskab til byens brancher og virksomheder. 

- Vi kommer til at lave nogle ting før, under og efter eventen. Det skal vi gang med at udvikle nu, det kunne være en stor konference før, men det handler om at skabe nogle arrangementer, hvor vi kan interagere med den store gruppe, som kommer til byen, siger direktøren, som allerede har fået de første begejstrede tilbagemeldinger fra en stribe it-firmaer i Odense.

 

De unge ansatte følger e-sport

Også i robotklyngen er der store forventninger til at den kommende event kan gøre Odense endnu mere attraktiv i kampen om de bedste hjerner og de største talenter.

- E-sport er måske ikke noget for min generation, men jeg kan se, at mange af de unge, vi ansætter, er meget interesseredet, så det kan helt klart være endnu en begivenhed, som sætter fokus på Odense og det er kun godt, siger direktør i Gibotech, Henrik Anker, som også er med i advisoryboardet hos Odense Robotics.

Odense Kommune er hovedsponsor på finalerne og borgmester Peter Rahbæk Juel (S) ser store muligheder for at rekruttere til byens mange virksomheder blandt publikum - både blandt dem, der gæster byen i december og de millioner, som følger turneringsfinalen online i de dage.

- Vi ved, at målgruppen omkring e-sport typisk er meget interesseret i teknologi og har en naturvidenskabelig uddannelse. Så vi prøver at gøre det til en matchmaking. Det kan jo  godt være, der til e-sportsturneringen for eksempel kommer en softwareingeniør fra Boston, der arbejder med robotter, og som så bliver opmærksom på en af Odenses robotvirksomheder, der har brug for gode folk. Og som i øvrigt opdager, at Odense er en ret fed by, siger han.

  • Byline_

    Af:

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere