Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Eksperter:
Børn søger
i blinde på
internettet

Annonce:

Adventure Holidays Ecuador & Galapagos 2016 – rundrejse med dansk rejseleder

Adventure Holidays Ecuador & Galapagos 2016 – rundrejse med dansk rejseleder

Eksperter: Børn søger i blinde på internettet
Karen Myhre Jensen er udviklingskonsulent ved Gentofte Bibliotekerne og med i projektet Søgsmart, der skal hjælpe elever med at finde valid information på internettet.
Foto: Flemming Leitorp

Artiklen er hentet i arkivet

Et nyt undervisningsmateriale skal hjælpe elever med at være kildekritiske, når de finder informationer på internettet. Og det er noget, der i stigende grad er brug for, hvis man spørger eksperter.

To procent. Så få elever i de danske 8. klasser er i stand til at kontrollere internetkilder og gennemskue deres kommercielle hensyn.

Det viser undersøgelsen International Computer and Information Literacy Study (ICILS) fra 2014.

Derfor falder det på et tørt sted, når de danske centralbiblioteker, Kulturstyrelsen, Center for Undervisningsmidler (CFU) og den fynske it-virksomhed TAKE i marts udkommer med et undervisningsmateriale, der skal hjælpe elever med at være kildekritisk på nettet.

- Det at være informationskompetent er en af de basiskompetencer, der skal til, for at kunne blive et dannet menneske, som kan tilgå information kritisk, forklarer Karen Myhre Jensen fra Gentofte Bibliotekerne, som leder projektet, der går under navnet Søgsmart.

Hun forklarer, at det desuden er et krav i skolereformen, at elevernes informationskompetencer løftes.

- Men lige nu står lærerne over for rigtig mange nye krav om, at de skal alt muligt, så det her er en måde at hjælpe dem på i forhold til at kunne gøre noget her og nu, siger Karen Myhre Jensen.

Jeppe Bundsgaard, som er professor MSO ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet og leder af den danske del af ICILS-undersøgelsen, understreger også behovet for, at der kommer mere informationssøgning på skoleskemaet.

- I skolen har der jo været tradition for, at når der kom en tekst ind i skolen, så var det læreren, som tog den med ind, og derfor var teksten troværdig og god nok. I dag er tekster nogen, som kommer ind på alle måder, og derfor er eleverne nødt til at udvikle en veludviklet og kritisk indstilling til alle typer tekster, lyder det.

Han forklarer, at der, mens to procent af eleverne er skarpe til at forholde sig kritisk, findes en tredjedel, som godt har en fornemmelse af, at det ikke er alt på nettet, de kan stole på.

- Men det skræmmende er jo, at over halvdelen af vores elever egentlig ikke har nogen særlig kritisk sans over for det, de møder på nettet, forklarer Jeppe Bundsgaard.

Mere om emnet

Se alle
Iværksætter sender elever på kildekritisk bustur

Iværksætter sender elever på kildekritisk bustur

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70