Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Ekspert om mange nye butikker: Lavprishandelen har fundet sit leje

Ekspert om mange
nye butikker:
Lavprishandelen
har fundet sit leje

Annonce:

Billig tilbud på charterferie

Se alle vores destinationer og billige tilbud her!

Dorte Wimmer, forbruger- og detailhandelsekspert ved Retail Institute Scandinavia.

Artiklen er hentet i arkivet

Ifølge forbruger- og detailhandelsekspert Dorte Wimmer er udtrykket "discount" en lille smule forældet - og dets boom er ved at stilne en lille smule af, selvom butikkerne på Fyn stadig breder sig.

Hvorfor går det frem for stort set alle discount-kæder?

- Discountbegrebet, synes jeg jo, er lidt dødt. Hvis du spørger forbrugerne, er det jo lavprissupermarkeder, de handler i. Det, vi havde i gamle dage med discount, handlede meget om, ligesom i Aldi, hvor man stod og pakkede ting ud af papkasser. Vi er kommet langt derfra. Butikkerne har større udvalg, de har bedre varer, og nogle af dem profilerer sig også på kvalitetsvarer som Løgismose, og deres kødkvalitet, så der er sket rigtig meget.

Så det kaldes lavpris i stedet for discount, fordi der er noget negativt forbundet med discount?

- Ja, jeg kan huske, da Netto kom frem, og der ingen var, der ville ses med Netto-poserne. Der havde folk tit deres egne Irma-poser med, når de kom ned og handlede i Netto. Nu er det bare sund fornuft at handle i Netto eller nogle af de andre, og det gør vi jo også, fordi vi handler ind flere steder. Så vi ser et skift fra, at det er fy-fy, til, at nu er det fint og okay at handle der.

Nu har man jo også hørt i en del år, at der er flere og flere, der gerne vil have lavpris. Er det stadig denne samme udvikling, eller er der flere nye tendenser i det?

- Vi ser jo stadig, at lavpris eller discount vokser. Når vi handler for 100 kroner, bruger vi jo lidt over 40 kroner i de her lavprissupermarkeder, så vi er stadigvæk rigtig, rigtig glade for dem, men vi ser lidt, at den massive vækst, der har været de andre år, er begyndt at tage en lille smule af. Det kommer ikke til at stige lige så voldsomt, og stigningen fra sidste år til i år er heller ikke så stor. Så det er lidt, som om det har fundet sit leje.

Hvorfor tror du, det stilner af?

- Jeg tror, der er flere årsager til det. For det første er det steget rigtig meget under finanskrisen, hvor folk blev ekstremt prisbevidste. En anden ting, jeg tror, der er sket, er, at der er andre kæder, som har været rigtig gode til at opfinde nogle ting, som appellerer til forbrugerne. Der er også en tendens til, at der er kommet mere fokus på økologi, og kvaliteten er ved at komme op igen. Men det vigtigste valgkriterium forbrugerne har i forhold til, hvor de handler, er beliggenhed, for vi er ret dovne, når vi handler ind. Vi handler enten ind, hvor vi arbejder, eller hvor vi bor, og vi gider ikke flytte os ret langt.

Hvornår har en butik en god placering?

- Det er den, når du har en god kundestrøm, når det er nemt at parkere, og når du er tæt på et boligområde eller et arbejdsområde. Det har jo noget at gøre med, hvor meget kundestrøm, der er ind i butikken. Du måler jo også butikken ud fra, hvor meget de omsætter pr. kvadratmeter, og hvor hurtigt, de får vendt deres varelager, så det kommer lidt an på de faktorer.

Tror du, man ser flere og flere butikker med døgnåbent?

- Jeg tror, man vil se flere og flere butikker med udvidede åbningstider. Døgnåbent, det ved jeg ikke, men jeg kunne forestille mig, at der vil være flere og flere butikker, der åbner tidligere eller lukker lidt senere.

Nu har jeg været ude i den nye døgnåbne Netto i Odense, og flertallet af dem, jeg mødte, var unge, der ikke lige havde fået det gjort. Er det ikke også en mulighed for, at man måske skal planlægge lidt mindre?

- Jo, helt sikkert. Vi er rigtig dårlige til at planlægge, når vi handler ind. De fleste af os vil gerne lave madplaner, indkøbsplaner og alt muligt andet, men når det kommer til Fakta, handler vi jo ind tre-fire gange om ugen. Så der er helt sikkert også det der planlægningsmoment i det, for hvis vi var rigtig rationelle, handlede vi jo ind en gang om ugen og lagde det hjem i fryseren, og så var det overstået, men det gør vi jo ikke.

Er det så ikke lidt farligt for de supermarkeder, der ikke har så udvidede åbningstider, at forbrugerne på en eller anden måde bliver vænnet til det?

- Jo, men så skal man bare have noget andet at byde på. Det er jo et spørgsmål om, hvad det er, man kan tilbyde som butik. Sådan nogle som slagterne, for eksempel, de har jo typisk kortere åbningstider end supermarkederne har, men omvendt, så ved man også, at de er der for at give et helt specielt produkt - det samme med ostehandlere og så videre. Så det er klart, du er nødt til at have en eller anden unik position for at kunne gøre det.

Mere om emnet

Se alle
Discountbutikker breder sig på Fyn

Discountbutikker breder sig på Fyn

Netto-direktør: Døgnåbent blev win-win

Netto-direktør: Døgnåbent blev win-win

Video: Kom med på et natligt indkøb i Netto

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70