Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Unge idémagere dystede på messe

Unge
idémagere
dystede på
messe

Annonce:

Rejs billigt i sommerferien

Vi har samlet gode tilbud i sommerferien her!

Mads Herlev (tv.), Emil Vestergaard og Kim Nguyen (th.) har sammen med en fjerde klassekammerat på Tietgen Handelsgymnasium i Odense udviklet produktet ITCart.
Foto: Jens Wognsen

Artiklen er hentet i arkivet

500 elever fra danske ungdomsuddannelser var torsdag til entreprenørskabsmesse i Odense

- Man kan kalde det en intelligent indkøbsvogn, siger Emil Vestergaard.

Han gestikulerer mod det blå banner, som markerer han og klassekammeraterne Mads Herlev og Kim Nguyens stand ved Den Nationale Entreprenørskabsmesse i Rosengårdcentret torsdag. Her illustreres det, hvordan en klassisk indkøbsvogn og en tablet tilsammen giver deres produkt, en klassisk vogn med en interaktiv tavle monteret på styret, kaldet ITCart.

- Den skal blandt andet indeholde en GPS-trader, reklamer, der vises på skift, servicemeddelelser og et kort over supermarkedet ligesom på de standere, de har her i centret, forklarer Emil Vestergaard, der også er direktør i ITC, som drengenes virksomhed er blevet døbt. Han går på innovationslinjen på Tietgen Handelsgymnasium i Odense, og ligesom de fleste af hans klassekammerater skal ungdomsuddannelsen helst være et springbræt ind i iværksættermiljøet.

- Jeg vil gerne starte mit eget og leve af det, siger han.

Besøg af Dansk Industri

Der er i alt 18 fynske hold med på messen. Flere af dem kommer fra Tietgen, hvor de har konkurreret lokalt om en af de 146 stande, som er stillet op på rækker gennem Rosengårdcentrets gule, røde, grønne og blå gang. Mellem de lige så brogede bannere vrimler det med iværksættere fra ungdomsuddannelser i hele landet, som skal konkurrere om at have skabt det bedste koncept. Mange er klædt i jakkesæt - parat til at pitche deres idéer for eksperterne fra erhvervslivet.

- Dommerne skal kunne se potentialet i idéen. Hvis de er enige i, at den er god, kan de bedre relatere, forklarer Emil Vestergaard, der sammen med partnerne må trippe en times tid, inden Bjørn Bagge, som er chefkonsulent i Dansk Industri, dukker op. Han skal vurdere drengenes markedsføringsplaner og er blandt andet interesseret i, om der er et internationalt potentiale.

- Jeg tror, der findes noget i udlandet, som allerede er lidt længere fremme, siger han.

- Men vi kigger mest på det danske marked, siger Emil Vestergaard.

- Men det er jo meget, meget lille, svarer Bjørn Bagge, der samtidig forklarer, at det er vigtigt, at produktet har værdi for kundens kunder - i dette tilfælde de handlende i eksempelvis Føtex eller Bilka.

- Folk vil gerne have discount og billige varer, så det er ment som en service for dem, forklarer Mads Herlev.

Løbende roser Bjørn Bagge også produktets potentiale, og ITCart-drengene tror på, at de point, han noterer på sin blok, ligger i den gode ende af skalaen.

Desværre rakte de ikke til sejren i deres kategori, Bizz Mart, som gik til Hedens Perle fra Ikast Handelsgymnasium.

Mere om emnet

Se alle

Feedback førte til sejr ved DM

- Digitale medier giver mulighed for netværk

- Digitale medier giver mulighed for netværk

- Man skal altid tro på sit produkt

- Man skal altid tro på sit produkt

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70