Log ind

Dyr brøler: Fayard misser ordre til 100 millioner efter simpel fejl

  • Dyr brøler: Fayard misser ordre til 100 millioner efter simpel fejl
    Salgsdirektør Ivan S. Larsen viser rundt på Fayard-værftet, der grundet manglende klarhed i et ansøgningsskema blev diskvalificeret i opløbet om Forsvarets ordre på 100 millioner. Arkivfoto: Lasse Hansen
  • Dyr brøler: Fayard misser ordre til 100 millioner efter simpel fejl
    Salgsdirektør Ivan S. Larsen viser rundt på Fayard-værftet, der grundet manglende klarhed i et ansøgningsskema blev diskvalificeret i opløbet om Forsvarets ordre på 100 millioner. Arkivfoto: Lasse Hansen

Lemfældig omgang med et ansøgningsskema har måske kostet landets største skibs- og reperationsværft, Fayard, en ordre til 100 millioner kroner.

Det bliver ikke Lindø-værftet Fayards opgave at vedligeholde Marinehjemmeværnets fartøjer gennem en fireårig aftale med Forsvarets Materiel og Indkøbsstyrelse (FMI).

Skibs- og reparationsværftets ønske om at stå for den 100 millioner kroner dyre ordre medførte ellers en ansøgning, som dog aldrig udmøntede sig i en handel. I stedet er ordren gået til Faaborg Værft, skriver Søfart.dk.

Udbud af millionordre

Den 19. april 2016 udbød Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) en fire-årig aftale om vedligeholdelse af Marinehjemmeværnets fartøjer til en anslået værdi af 100 mio. kr.

Den 31. maj 2016 besluttede FMI at prækvalificere følgende virksomheder: Faaborg Værft A/S, Hvide Sande Shipyard, Steel and Service, Jobi Værft A/S, Søby Værft A/S og Vestergaard Marine Service A/S.

Den 20. juni 2016 klagede Fayard til Klagenævnet for Udbud over FMI.

Klagenævnets afviste i sin afgørelse den 2. september 2016 alle Fayards påstande. Værftet skulle dertil betale 20.000 kroner i sagsomkostninger til Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Kilde: Klagenævnet for Udbuds kendelse

Og det er der ifølge Fayards salgsdirektør, Ivan S. Larsen, en højst sandsynlig årsag til:

- Vi blev valgt fra, fordi vi ikke havde sandsynliggjort, at vi arbejder i stål. I stedet havde vi skrevet mere generelt, hvor mange skibe vi reparerer om året, og hvor mange tons stål vi arbejder med, fortæller Ivan S. Larsen, der mener, at forsvaret burde have kendskab til Fayards erfaring på området.

Jeg tror sgu næsten, jeg vil sætte den (afgørelsen, red.) i glas og ramme og hænge den op, måske i kantinen. For det er da meget sjovt et eller andet sted.

- Ivan S. Larsen, salgsdirektør hos Fayard.

- Kan det virkelig være rigtigt?

Hos Fayard kan man stadig ikke begribe, at ansøgningsskemaets forsømmelse af ordet "stål" sandsynligvis har diskvalificeret værftet i opløbet til Forsvarets 100 millioner kroner dyre ordre.

Det resulterede efterfølgende i en klage til Klagenævnet for Udbud, som dog blev afvist.

Nu har salgsdirektøren kun et bittert smil tilovers for sagen.

- Jeg tror sgu næsten, jeg vil sætte den (afgørelsen, red.) i glas og ramme og hænge den op, måske i kantinen. For det er da meget sjovt et eller andet sted. Men det er også lidt ærgerligt, at en sag kan tage sådan en drejning, hvor man tænker: Hold da op - kan det virkelig være rigtigt, siger Ivan S. Larsen til Søfart.dk.

  • Af:

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere