Log ind

De udvalgte: Fire konsortier kan byde på at bygge Lindø større

  • De udvalgte: Fire konsortier kan byde på at bygge Lindø større
    1 / 2
    Oprindeligt havde 12 konsortier og virksomheder budt ind på at lave udvidelsen af Terminal Nord - nu er der fire tilbage. Foto: Yilmaz Polat
  • De udvalgte: Fire konsortier kan byde på at bygge Lindø større
    2 / 2
    Lindø bliver stadig større. Den seneste udvidelse finder sted øverst i billedet, hvor den s-formede tange løber ud i Odense Fjord. Lige under tangen kan man skimte søen, der også skal fyldes op. Foto: John Fredy

Lindø Port of Odense har nu valgt, hvem der kan få lov til at byde på den næste store del af havneudvidelsen - en opgave til cirka 300 millioner kroner.

Den første del af det store udskilningsløb er netop afsluttet. Dermed er Lindø Port of Odense kommet et afgørende skridt videre i spillet om, hvem der skal lave næste del af den store havneudvidelse ved Terminal Nord.

I alt har tolv konsortier budt ind på opgaven. Af dem er nu fire tilbage i slutspillet om, hvem der skal have kontakten, der har en anlægssum på mere end en kvart milliard kroner.

De udvalgte konsortier

Disse fire konsortier og virksomheder er prækvalificerede til at byde på udvidelsen af Terminal Nord.- Besix (BE), Van Oord (NL) og C.G. Jensen (DK)- Aarsleff (DK) og Rohde Nielsen (DK) samt rådgiver Sweco (DK)- Offshore Supply Terminal Nord Contractors (OSTNC), som er DEME / DIMCO (BE), Dredging International (BE) og M.J. Eriksson (DK)- Jan de Nul (BE)

- Vi har udvalgt deltagerne efter en lang række kriterier såsom referencer til tidligere opgaver, deres organisation og selvfølgelig deres regnskaber, siger Carsten Aa, der er administrerende direktør for havnen.

På grund af opgavens størrelse er der tale om et EU-udbud, og derfor er der med direktørens egne ord tale om et ganske omfattende regelsæt, som skal overholdes.

- Der er rigtig mange strikse regler om, hvordan udvælgelsen skal foregå, og derfor har vi også allieret os med en ekstern rådgiver til det her, siger Carsten Aa.

 

 

Bortset fra en enkelt af de kommende tilbudsgivere er der danske virksomheder med i alle konsortierne. Det er virksomheder som C.G. Jensen, Aarsleff, Rohde Nielsen og M.J. Eriksson. Men ellers er det især spillere fra Holland og Belgien, der er med i opløbet. Og det er der en særlig grund til, mener havnedirekøren.

- Dels har de mange havneanlæg, dels har de også mange kanaler og digeanlæg. Det er virkelig noget, de har specialiseret sig i, så traditonelt har både Holland og Belgien mange store operatører inden for det her segment, siger han.

Og netop den kendsgerning, at der også er danskere med i tre af de fire konsortier glæder havnedirektøren.

- Det synes jeg er rigtig positivt, for det betyder, at vi også får skabt danske arbejdspladser.

I den næste skal fase skal de fire konsortier - udover en pris - give deres bud på designløsninger. Med andre ord vil havnen gerne have selskabernes bud på, hvordan den i alt 400.000 kvadratmeter store havneudvidelse bør indrettes.

- Vi har prøvet at skabe en ramme for, hvad vi gerne vil have have, og derfor har vi helt bevidst undgået at pege på, hvad vi gerne vil have. Til gengæld har de fået en rimelig stor grad af frihed til selv at komme med forslag til udformningen. Og vores håb er så, at de på den måde kan komme med nye og bedre forslag og tekniske løsninger, end vi selv kunne foreslå, siger Carsen AA.

Men det ligger fast, at der foruden industrijorden skal etableres en kilometer kaj, ligesom der skal være masser af oplagsplads.

- Ved at gøre det på den her måde får vi det fulde udbytte af deres viden og knowhow - det bliver mere innovativt, og så får vi forhåbentlig også en skarp pris, siger direktøren.

Han forventer, at konsortierne rammer et bud, der lander mellem 290 og 320 millioner kroner. Den første runde løber frem til 16. juni. Her skal de fire konsortier komme med det første bud både på design og anslået pris.

- Herfter er der et forhandlingsforløb, og vi forventer, at det vil strække sig hen over sommerferien.

Planen er, at den endelige kontrakt kan underskrives i løbet af tredje kvartal, og dermed kan byggeriet som planlagt gå i gang i løbet af fjerde kvartal, siger carsten Aa.

  • Bach-Laursen_Thomas_(2015)_014

    Af:

    Journalist, HD(A). Er skrivende på erhvervsredaktionen. Uddannet fra SDU i 2005 med praktik på Dagbladet Børsen. Har tidligere været på lokalredaktionen i Kerteminde, hvor også tovholderfunktionen på Kerteminde Ugeavis blev udfyldt over flere omgange. Senest da avisen blev relanceret i 2011. Siden blev der lavet nyheder til Fyens.dk og trukket i snorene bag tillægget Man:d, der i dag går under navnet Gear. Tjente de første lommepenge på en afløsertjans som avisbud. Gæt selv hvilket blad.

Mere om emnet

Se alle
Fuld fart på havnen: Antallet af boliger stiger hastigt

Fuld fart på havnen: Antallet af boliger stiger hastigt

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere