Log ind

Familien har lært af sine fejl

  • Familien har lært af sine fejl
    1 / 8
    Steen Haustrup tog selv tidligt fat på at snakke om generationsskiftet i familiens virksomhed Plus Pack i Odense. Her er han ­ sammen med sønnen Anders og datteren Camilla, da de i Fyens Stiftstidende fortalte, at næste generation var klar til snart at tage over.
  • Familien har lært af sine fejl
    2 / 8
    - Alle familier og vennekredse kender risikoen ved at få ­penge ind i relationerne. Men i familievirksomheder kan de ting ikke skilles ad, siger Steen Haustrup, der her sidder sammen med datteren, Camilla. Arkivfoto: John Fredy
  • Familien har lært af sine fejl
    3 / 8
    Steen Haustrup har altid fået at vide, at han skulle holde sig fra plasticemballage, men i dag er det Plus Packs hurtigst ­voksende område. Foto: Kim Rune
  • Familien har lært af sine fejl
    4 / 8
    Haustrups Fabriker A/S, ca. 1970. Kig ind i en maskinhal (Stadsarkivet).
  • Familien har lært af sine fejl
    5 / 8
    PLM Haustrups Fabriker A/S. Hovedindgangen på Næsbyvej, ca. 1970 (Stadsarkivet).
  • Familien har lært af sine fejl
    6 / 8
    Konservesdåser transporteres på Wittenborgfabrikkens første køretøj, en trækvogn. Wittenborgfabrikken blev grundlagt i 1914 af blikkenslagermester Alex Wittenborg. Firmaet blev i 1922 omdannet til aktieselskab og i 1930 overtoges Wilh. Løngreens fabrikker. De to firmaer smeltede sammen til Haustrups fabrikker - efter direktør N.J. Haustrup.(Stadsarkivet).
  • Familien har lært af sine fejl
    7 / 8
    Frederik den 9. ankom i 1953 i åben Bentley Mark VI 1951 til Haustrups Fabriker på Tolderlundsvej 69. Der var sort af mennesker langs vejen, alle medarbejdere vinker, nogen er kravlet op for at se, alle venter, til kongen kommer ud igen, så kan de vinke én gang til. Kongen blev vist rundt på fabrikken (Fyens Stiftstidendes pressefotosamling, Stadsarkivet).
  • Familien har lært af sine fejl
    8 / 8
    Administrerende direktør Karl Haustrup, A/S Haustrups Fabrikker, fejrede i 1965 sit 25 års jubilæum på fabrikken. I den anledning bragt avisen et større interview med ham (Fyens Stiftstidendes pressefotosamling, Stadsarkivet).

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det første generationsskifte i Haustrup-familien gik ikke godt. Måske er det derfor, at de seneste to har været meget velforberedte

Det er ikke mærkeligt, at Steen Haustrup interesserer sig for, hvordan en generation overdrager familiens virksomhed til den næste.

Han behøver ikke at lede længe efter eksempler, for hans egen familie har prøvet flere gange - og ikke altid med et godt udfald.

Hans farfar, N.J. Haustrup, grundlagde emballagevirksomheden Haustrups Fabrikker, der blev en af Odenses allerstørste arbejdspladser med flere end 2000 ansatte.

Ingen ønskede at sælge

Begge sønner var med i ledelsen af virksomheden, men alligevel blev den i 1969 solgt til svenske PLM.

- Der var egentlig ingen af parterne, der virkelig ønskede, at familien skulle sælge. Det er et eksempel på et generationsskifte, der ikke lykkedes, siger Steen Haustrup.

Han var ikke involveret dengang, men siden har han prøvet flere af familiens generationsskifter på egen krop.

Hans far, Poul Haustrup, havde overtaget den del af emballagekoncernen, der lavede aluminiumsprodukter, og som nu hedder Plus Pack.

Eksemplarisk skifte

Da Steen Haustrup var 36 år gik han og faderen i gang med et generationsskifte, som betød, at sønnen overtog posten som administrerende direktør tre år senere i 1985.

Steen Haustrup havde forud en HA/HD-uddannelse og havde desuden gennemgået et lederkursus på den ansete lederskole IMD i Schweiz. Desuden havde han over 10 års praktisk erfaring i forskellige brancher.

- Det forløb simpelt hen eksemplarisk. Forberedelsen og hans indstilling til mig betød, at det lykkedes rigtig godt, siger Steen Haustrup.

Da han selv kom lidt længere op i årene, tog han grundigt fat i spørgsmålet om familievirksomhedens fremtid.

Blandt andet deltog han sammen med sin hustru og deres børn, Camilla Haustrup Hermansen og Anders Top Haustrup, på et firedages-kursus på IMD.

- Et generationsskifte kræver frem for alt tid og planlægning, siger Steen Haustrup, som sammen med børnene brugte 10 år på at forberede og gennemføre deres skifte.

Det fandt endeligt sted i december 2015, da Anders blev administrerende direktør, mens Camilla er direktør for forretningsudvikling marketing samt medlem af bestyrelsen.

Unge skal have et alternativ

På det tidspunkt havde både bror og søster været i virksomheden i flere år.

- Vi var enige om, at de begge skulle sikre sig en god uddannelse og skabe en karriere på egen hånd. De er nødt til at have et alternativ til familievirksomheden. Og så skal de gøres interesseret i at lede en familievirksomhed, det kommer ikke automatisk.

- Men den ældre generation kan også trække tiden ud ved at sende spørgsmål i udvalg, fordi han i virkeligheden ikke har lyst til at gå, siger Steen Haustrup.

  • Nielsen_Jesper_Beenfeldt_(2015)_004

    Af:

    Jeg er journalist på Fyens Stiftstidende/Fyens.dk og skriver især artikler om det fynske erhvervsliv. Tidligere har jeg arbejdet på Dagbladet Børsen, Månedsmagasinet Penge og Privatøkonomi, Aalborg Stiftstidende og Dagbladet i Roskilde. Jeg er medlem af bestyrelserne for Odense Journalistforening og for KFUM-Spejderne Gråbrødre Gruppe i Odense. Jeg er født i Fredericia men bor nu i Åløkkekvarteret i Odense i et gammelt hus, som jeg ejer sammen med min kone, der er freelancejournalist og især arbejder for Fagbladet 3F. Vi har to voksne børn.

Mere om emnet

Se alle
- Min far er en tæt ven

- Min far er en tæt ven

- Jeg ville ikke arbejde hos far

- Jeg ville ikke arbejde hos far

- Jeg gør ikke som far

- Jeg gør ikke som far

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere