Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Attraktivt brand: Firmaer vil ses med H.C. Andersen

Attraktivt
brand: Firmaer
vil ses med
H.C. Andersen

Annonce:

Send din blomsterhilsen i dag. Blomster leveret direkte til døren! Bloomit

Send din blomsterhilsen i dag. Blomster leveret direkte til døren! Bloomit

Stadig flere firmaer vil have eksklusivaftaler, der sikrer, at de er de eneste i branchen, der kan bruge H.C. Andersens klip eller underskrift i markedsføringen. Arkivfoto.
Foto: Yilmaz Polat

Artiklen er hentet i arkivet

Stadig flere virksomheder ønsker at bruge den afdøde fynske digter i markedsføringen. Som forsøg laver Odense Bys Museer eksklusivaftaler med erhvervslivet.

Lufthavn, hotel, privathospital, skole, skov, golfbane, maratonløb, festival, ure, småkager.

Listen over steder, events og produkter, som H.C. Andersen lægger navn til, er nærmest uendelig, og det samme er antallet af virksomheder i både ind- og udland, der gerne vil forbindes med den kendte, fynske digter, når de skal markedsføre sig.

Navnet Hans Christian Andersen kan man frit bruge, men vil man bruge et papirklip, en underskrift eller lignende, skal man i de fleste tilfælde spørge Odense Bys Museer om lov.

- Vi har rettighederne til en række fysiske elementer såsom klip og tegninger, og hvis man vil bruge dem i kommerciel sammenhæng, skal man kontakte os for at få en tilladelse, siger museumschef Torben Grøngaard Jeppesen.

Øget interesse

De senere år har interessen for at bruge H. C. Andersen som en del af et virksomhedsbrand været stigende, og sandsynligheden for at få en aftale har aldrig været større end nu.

- Hvor vi tidligere svarede, at vi var en offentlig institution, hvilket begrænsede vores kommercielle muligheder, har staten nu givet os lov til at lave eksklusivaftaler med erhvervslivet for at se, om man kan bruge kulturarven aktivt. Det er dog stadig et nyt marked, som vi forsøger at finde vores ben i, siger museumschefen.

Aftalerne er altid for en tidsbegrænset periode, og det er ingen hemmelighed, at hovedtanken bag initiativet er at udbrede kendskabet til H.C. Andersen, Odense og Danmark i Asien.

En af dem, der lige nu nyder godt af en eksklusivaftale er Kelsen Group, der over en treårig periode bruger H. C. Andersen i markedsføringen af småkager i Kina. Også odenseanske H.C. Andersen Watches forsøger at slå igennem med hjælp fra eventyrdigteren.

- Normalt er vi sammen med de helt store virksomheder, og H. C. Andersen Watches er jo et lillebitte foretagende. Men det var et af de steder, hvor vi valgte at prøve det af, og det kan jo være, de pludselig bliver store, siger Torben Grøngaard Jeppesen

Månedlige henvendelser

Flere gange om måneden får museet henvendelser fra mulige partnere, men mange gange er det slet ikke nødvendigt med en decideret aftale.

- Hvis en producent af frosne ærter vil kalde dem ”Prinsessen på ærten”, siger vi, at det skal de endelig gøre, uden at vi går mere ind over. Vi skal jo også prøve at være lidt fornuftige. Men så har vi også vores trategiske samarbejdspartnere, som vi kan bruge i vores markedsføring internationalt. F.eks. udgør Lego i øjeblikket en stor del af en meget stor udstilling i Seoul under overskriften ”We all have a fairytale to tell”, og godt nok er H. C. Andersen stor, men vi når alligevel noget længere, når vi går sammen med Lego, siger museumschefen.

Der er dog også grænser for, hvad den gamle digter skal lægge navn til.

- Vi er jo ikke interesseret i at sige ja til noget, der strider mod de værdier, som H. C. Andersen og museet står for. Eksempelvis vil vi aldrig gå med til alkohol og tobak. Vi har dog lavet noget gløgg i Tivoli i København, men det følte vi, var så uskyldigt, som det næsten kunne være, siger han.

Museet får de udgifter, der eventuelt er forbundet med en eksklusivaftale, dækket af virksomheden, men tjener ikke derudover penge på aftalerne.

Mere om emnet

Se alle
Sammen med Lego bygger H.C. Andersen Festivals konkurrence op

Sammen med Lego bygger H.C. Andersen Festivals konkurrence op

Ingen Nordea-støtte til HCA Festivals efter 2018

Ingen Nordea-støtte til HCA Festivals efter 2018

HCA Festivals klar med stor del af programmet

HCA Festivals klar med stor del af programmet

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70