Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Alle skal
kunne se
ledestjernen

Annonce:

Rejser billigt til Alanya

Vi tilbyder de billigste priser. Se alle vores tilbud her!

Alle skal kunne se ledestjernen
Peter Zinck
Foto: Trondur Dalsgard

Artiklen er hentet i arkivet

Indenfor døren på første sal over Inspiration-butikken i Vestergade i Odense hænger bedstefar Herman Zinck på væggen. Længere fremme har Peter Zinck sit kontor, men han har ikke haft noget med isenkram- og livsstilskæden Inspiration at gøre siden han forlod sin stilling som regionschef i Inspirations-kæden i oktober 2013.

Herman Zinck lagde grunden til familievirksomheden, da han som 25-årig overtog en isenkrambutik i Middelfart og i 1939 åbnede en lignende butik Vestergade i Odense og solgte Middelfartbutikken til en førstemand. Peter Zincks far førte foretagendet videre og det udviklede sig til en kæde af isenkrambutikker på Fyn og i Jylland.

I 1988 kom Peter Zinck ind i familievirksomheden, men han gjorde det fra begyndelsen klart for sin far, at han måske kun ville blive der en kort årrække, men det blev alligevel til flere end 20 år.

I 2008 var Peter Zinck en af hovedkræfterne i omdannelsen af den frivillige forretningskæde til en topstyret kapitalkæde. Familiens butikker blev solgt til kapitalkæden for anslået godt 60 millioner kroner, og de blev alle skudt ind i den nye kapitalkæde bag Inspirationsbutikkerne.

Selv blev Peter Zinck ved bestyrelsesbordet i kæden samt bestyrelser i flere andre selskaber. Et arbejde han blandt andet uddannede sig til med et ophold på INSEAD i Frankrig, der er blandt verdens førende business schools.

Den største del af familieformuen i form af Inspiration Zinck-butikkerne var skudt ind i den nye kapitalkæde Inspiration, men familieformuen forsvandt imidlertid, da Inspiration i sommeren 2012 måtte igennem en rekonstruktion.

Peter Zinck tilskriver finanskrisen samt tvivlsomme ledelsesmæssige beslutninger fra Inspirations første direktør som baggrund for den udvikling.

Efter overgangen til kapitalkæde var Peter Zinck ansat som kædechef fra november 2011 til august 2012 og i forbindelse med tiltrædelse af en ny direktør, blev Peter Zinck regionschef fra september 2012 til han fratrådte i oktober 2013.

Det endelige farvel til Inspiration sagde Peter Zinck som nævnt i oktober 2013, og siden da har han koncentreret sig om en bestyrelseskarriere.

Men det gamle direktørkontor har han stadig.

Mennesker og ikke tal

I sidste ende er det tallene på bundlinjen, der er det afgørende i erhvervslivet, men det er mere menneskene i kød og blod - og ikke regnearkene - som er udgangspunktet for Peter Zinck, når han har arbejdstøjet på i en bestyrelse.

- Tallene på bundlinjen er et resultat af handlinger, der bliver udført af mennesker, så derfor interesserer jeg mig mest for de mennesker, der er involveret i processerne, siger Peter Zinck.

- Naturligvis er det ledelsens ansvar at tage en beslutning, pege og sige: Det er den vej, vi skal.

- Men derfra sørger den kloge leder for, at få alle inddraget og være med til præcist at kunne pege på ledestjernen for virksomheden. Alle skal eje strategien i både hjernen og hjertet.

Som eksempel nævner Peter Zinck en detailchef, som han har sparret med om, hvilken vej udviklingen skal gå.

- Jeg foreslog ham, at vi til næste møde fik medarbejdere med. Ikke for på nogen måde at blande mig i hans drift af firmaet, men for at jeg som udefrakommende kunne inspirere og provokere diskussionen, så hans og mine tanker blev suppleret med medarbejdernes tanker, og det ender med at blive en stærk fælles plan.

Teoretisk pis

Peter Zinck blev for nylig hyret som konsulent af en stor, europæisk handelsvirksomhed, der her i landet omsætter for 600 millioner årligt. Der skulle åbnes et nyt marked, og Zinck skulle se på opgaven med salg og marketing.

- Jeg understregede fra begyndelsen, at de ikke skulle forvente en stor, forkromet rapport fra mig, men at jeg i stedet ville bruge tid på at tale med hele det store filialnet.

- Hvis ikke jeg lytter til de knap 200 filialer og hører, hvordan de mener, de kan sælge mere til kunderne, så vil det bare blive en omgang TP, som jeg kalder teoretisk pis, siger Peter Zinck.

- Succesen i sådan en opgave ligger i at få hver enkelt medarbejder med til at løse opgaven. Når du skal ændre folks vaner, så skal du dælme lytte til dem, for ellers vil det aldrig lykkes. Kunne vi nøjes med teorierne, så ville der ikke være nogen der røg, ingen ville være for fede, og alle ville dyrke motion.

- Så jeg brugte meget tid på samtaler for sammen med medarbejderne at få tegnet et billede af, hvor vi sammen skulle hen.

At Peter Zinck sætter mennesket i centrum - og ikke tal eller teorier - betyder også, at han kan bruge sine arbejds­metoder inden for både handel, uddannelser og oplevelses­industri, som alle har noget med mennesker at gøre.

- Men industrien kunne lære rigtigt meget af den måde at gå til tingene på også. Det er jeg sikker på.

- Selv kan jeg ingenting, men jeg kan spille de mennesker sammen, der kan noget, og så kommer der resultater.

Pres fra konkurrenten

Inspiration Zinck, som den familieejede minikæde af forretninger med isenkram og livstilsudstyr dengang hed, fik for ca. 15 år siden en kraftig konkurrence­udfordring, da en lignende forretning rykkede ind i Odense City og dermed fordoblede udbuddet til kunderne.

- Da lavede vi en strategi, der involverede den enkelte medarbejder rigtig meget, siger Peter Zinck.

- Hver enkelt medarbejder forstod med både hjerne og hjerte, hvor vi skulle hen. Det betød, at de hurtigt kunne træffe de rigtige beslutninger helt tæt på kunderne. De syntes også, det var sjovere at gå på arbejde, fordi de var involveret.

- Den ånd og den kultur, der blev skabt der, betød, at vi voksede dobbelt så meget som gennemsnittet af hele forretningskæden, og vores bundlinje var dobbelt så god.

- Det var der, at det rigtigt gik op for mig, at netop den enkelte medarbejder, det enkelte menneskes engagement er det allervigtigste for resultatet.

Det skal være sjovt

- Da jeg personligt ledede virksomheden Inspiration, var det, der drev mig, at skabe den bedste arbejdsplads, siger Peter Zinck.

- Ikke en la-la-arbejdsplads men et sted, hvor vi sammen skaber gode resultater og samtidig har det sjovt. Så kommer den bedste bundlinje også.

- Når jeg i dag går ind i en bestyrelsen eller stiller op som sparringspartner for en leder, så skal det helst være folk med noget af den samme holdning. Hvis de egentlig synes, at medarbejderne er en pestilens og helst vil være kontrol-freaks, så kommer der ikke noget godt ud af det med mig ved bordet.

- Og så skal de have passion. De skal have passion for den ydelse eller det produkt, de sælger eller for at lave en bedre uddannelse eller hvad som helst.

- Hvis de kun ser på det nederste, højre hjørne, så er det ikke mig, de skal sam­arbejde med.

Peter Zinck er dog på det rene med, at bestyrelsen skal bestå af flere kompetencer, og der skal også være en kontrolperson.

- Der vil være ting, jeg overser, så der skal andres syn på sagen også.

- Jeg tror dybest set på det bedste i mennesker, og så kan man nogle gange også blive lidt skuffet.

Når kagen skal deles

- Selvfølgelig kan der opstå modsætningsforhold mellem ledelse og med­arbejdere, når resultatet af anstrengelserne skal fordeles. Men jeg oplever, at der som regel er forståelse fra alle om, at vi skal arbejde sammen for at gøre kagen større. Når den så er blevet stor, så kan vi begynde at slås om, hvordan den skal deles.

- Men det er nu engang sjovere at slås om en stor kage end at slås om en kage, der bare bliver mindre og mindre.

- Så for det meste lykkedes det at samle kræfterne om at få gjort kagen stor i første omgang, siger Peter Zinck.

Omkring lejrbålet

Peter Zinck har ikke lavet nogen større analyse af det, men er sikker på, at hans oplevelser i Det Danske Spejderkorps også har præget hans menneske­syn.

Selv opnåede han at få 10-årsnålen som spejder og sluttede som skovmand, men så udviklede det sig til, at det meste af tiden foregik på Restaurant Carlslund.

- Det kunne såmænd være meget godt, men det var ikke det, jeg ville og så mistede jeg interessen.

Interessen kom dog igen, da hans egne to døtre blev spejdere, og Peter Zinck gik ind i det frivillige arbejde som forælder for en flok piger på fjerde-femteklasses niveau.

- Den der duft af bålet. Der dukkede minder fra min egen ungdom op, og der er ingen tvivl om, at værdierne i spejderbevægelsen har fulgt mig. Du skal sætte dig nogle mål og gøre dit bedste, og så skal du også give andre plads til, at de kan udvikle sig, siger Peter Zinck.

- Min største glæde ved spejderarbejdet senere i livet var, at give pigerne nogle oplevelser ved at få dem helt derud, hvor de ikke troede, de kunne klare det og så bagefter at opleve, hvor høje de blev af alligevel at klare udfordringerne.

- Er der noget, der i den grad kan få mig op i det røde felt, så er det "curling­forældre". De gør det rigtig skidt for børnene, og de bruger en masse tid på det. Det er synd for børnene og det er synd for samfundet.

Ud i verden

Selv mener Peter Zinck, at han har fået den grad af frihed fra sine egne forældre, som han kunne ønske sig. Da han fyldte 18, tog han ud i verden for at arbejde, lære sprog og samle erfaringer. I løbet af de næste to år arbejdede han hos stormagasinet Harrods i London, som sælger i en butik i Wiesbaden i Tyskland og hos en vingrossist i Bordeaux i Frankrig - i både produktionen og på kontor.

Hjemme igen ville Peter Zinck i gang med en uddannelse og valget stod mellem en HA på det, der dengang hed Handelshøjskolen i København eller polit-studiet på Københavns Universitet. Plan B var tilsvarende studier i Aarhus.

- Jeg havde brug for at komme væk fra Odense, hvor alle kendte efternavnet Zinck, siger han.

Det blev til otte år i hovedstaden med både studier på det, der nu hedder Copenhagen Business School, CBS, og arbejde i et privat firma.

Zinck-firmaet

- Spørger du min bror, så vil han sige, at jeg begyndte på det studie på handelshøjskolen, fordi jeg havde planer om at overtage familievirksomheden, men det havde jeg overhovedet ikke. Den tanke var slet ikke inde over hos mig.

Efter studierne fik Peter Zinck arbejde i en privat virksomhed, hvor han udfyldte tre forskellige stillinger gennem fire år.

- Så var jeg moden til at prøve noget andet. Samtidig var der en direktør hos min far, der sagde op, og far spurgte mig, om ikke jeg ville tage stillingen. Jeg syntes, det lød spændende og sagde ja tak.

- Samtidig understregede jeg, at jeg meget vel ville søge mig et andet arbejde efter tre til fire år, så der var overhovedet ikke tale om et generationsskifte.

Men det endte alligevel med 20 år i familievirksomheden Herman Zinck.

Den fede fynske muld

Peter Zinck kan ikke lide, når nogen taler Fyn ned eller påstår, at "der er gået Odense i den".

- Jeg vil faktisk hellere tale om de ting, der går godt på Fyn. I Odense er der sat en masse i gang med Odense & Co, Lindø Industripark beskæftiger i dag flere, end da værftet lukkede, Universal Robots har store mål, så lad os koncentrere os om de ting og klø på. Vi kan faktisk noget, så lad os knokle for det.

Gået lidt mere på klingen vil han dog godt indrømme, at netop det med at klø på og lægge et stort arbejde i noget, kan det knibe med for fynboerne.

- Den fynske muld er for fed, og det har den været i mange år. Det giver en risiko for dovenskab. Vi har simpelthen ikke fornemmelsen af at stå på en brændende platform.

- Spørger man danske forældre hvilke værdier, de gerne vil give deres børn med hjemmefra, så svarer kun fire procent: "Du skal arbejde hårdt". Det er et af vores problemer - vi kæmper ikke hårdt nok, vi giver den ikke lige en ekstra skalle.

Vi har det ikke i os.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70