Log ind

100 millioner: Storebælts tekniske hjerne er skiftet ud

  • 100 millioner: Storebælts tekniske hjerne er skiftet ud
    1 / 4
    Trafikvagt Jan Lyth sidder i den del af kontrolfunktionen, der overvåger trafikken på vejbanen. Via de tekniske systemer kan han f.eks holde øje med vindhastigheden på broen og temperaturen i asfalten.
  • 100 millioner: Storebælts tekniske hjerne er skiftet ud
    2 / 4
    Finn Drost, teknisk chef, ved SRO-anlægget i trafik-enheden -her med et overblik over vejbanen. Hvis der f.eks er brug for at ændre skiltningen eller belysningen på broen, kan det gøres via anlægget.
  • 100 millioner: Storebælts tekniske hjerne er skiftet ud
    3 / 4
    Storebæltsbroen - her set fra Korsør-siden - er udstyret med et avanceret, teknisk sikkerhedssystem, der i detaljer beretter om alt, hvad der foregår på vejbanen og i tunnellen.
  • 100 millioner: Storebælts tekniske hjerne er skiftet ud
    4 / 4
    Cirka 30.000 bilister krydser Storebælt i døgnet, når trafikken er normal. Broen lukkes kun ved specielle vejrforhold - f.eks, når vindhastigheden når over 20 meter i sekundet.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Storbæltsforbindelsen tekniske hjerne - kaldet SRO-anlægget - er blevet udskiftet for første gang siden 1997.

Få et indblik i "maskinrummet"

Det er en investering på sammenlagt 100 millioner, en opgave, der har varet i flere år og er fuldført til maj.

SRO-anlægget på Storebæltsforbindelsen holder styr på de 14.000 signaler, der omgiver trafikanterne, hvadenten de færdes i bil eller i tog. Signalerne kommer f.eks fra målere i vejbanen, målere i pylonerne eller i jernbanetunnellen, og de sendes via 77 mindre stationer videre til kontrolrummet i Halsskov, hvor personale døgnet rundt overvåger trafikken.

- Hvis vi havde været en produktionsvirksomhed, så havde vi lukket en produktionslinje, mens vi havde skiftet til det nye anlæg. Det kan vi af gode grunde ikke gøre her, for trafikken skal glide og overvåges 24 timer i døgnet. Så vi har gjort det i fuld drift, siger Finn Drost, teknisk chef på Storebæltsforbindelsen.

Udskiftningen af det gamle anlæg blev besluttet allerede i 2009, da kontrakten med Siemens blev skrevet.

  • Fyens Stiftstidende

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere