Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
100 millioner: Storebælts tekniske hjerne er skiftet ud

100 millioner:
Storebælts
tekniske hjerne
er skiftet ud

Annonce:

Service & reparation af alle bilmærker hos Lange Jørgensen-Bosch carservice

Service & reparation af alle bilmærker hos Lange Jørgensen-Bosch Car Service

Trafikvagt Jan Lyth sidder i den del af kontrolfunktionen, der overvåger trafikken på vejbanen. Via de tekniske systemer kan han f.eks holde øje med vindhastigheden på broen og temperaturen i asfalten.
Foto: Yilmaz Polat

Artiklen er hentet i arkivet

Storbæltsforbindelsen tekniske hjerne - kaldet SRO-anlægget - er blevet udskiftet for første gang siden 1997.

Få et indblik i "maskinrummet"

Det er en investering på sammenlagt 100 millioner, en opgave, der har varet i flere år og er fuldført til maj.

SRO-anlægget på Storebæltsforbindelsen holder styr på de 14.000 signaler, der omgiver trafikanterne, hvadenten de færdes i bil eller i tog. Signalerne kommer f.eks fra målere i vejbanen, målere i pylonerne eller i jernbanetunnellen, og de sendes via 77 mindre stationer videre til kontrolrummet i Halsskov, hvor personale døgnet rundt overvåger trafikken.

- Hvis vi havde været en produktionsvirksomhed, så havde vi lukket en produktionslinje, mens vi havde skiftet til det nye anlæg. Det kan vi af gode grunde ikke gøre her, for trafikken skal glide og overvåges 24 timer i døgnet. Så vi har gjort det i fuld drift, siger Finn Drost, teknisk chef på Storebæltsforbindelsen.

Udskiftningen af det gamle anlæg blev besluttet allerede i 2009, da kontrakten med Siemens blev skrevet.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70