Tiden er inde til takstnedsættelser
Af: Carsten Olsen , caol@faa.dk

Taksterne har været til diskussion i samtlige de snart 19 år, den faste forbindelse over Storebælt har eksisteret. Og det har indtil videre været den trivielle kendsgerning, at broerne og tunnellen er bygget for lånte penge, der har været folketingsflertallets bedste argument for at fastholde taksterne på et urimeligt højt niveau.

For lånene skal jo betales tilbage. Og der er ikke andre end bilisterne på broen til at gøre det.

Der er langt flere penge i den faste forbindelse end forudset.

Men nu er situationen en anden. Der er langt flere penge i den faste forbindelse end forudset. Og med den nydannede Nationale Storebæltskomité som primus motor er tiden derfor inde til at overbevise politikerne på Christiansborg om det kun ret og rimelige i sætte taksterne ned til et niveau, der både gavner borgerne, erhvervslivet og hele samfundsøkonomien.

De 11 erhvervstunge navne i den nye komité blev forleden præsenteret på rådhuset i Nyborg. Og det samme gjorde komitéens målsætning om en takstnedsættelse på i første omgang 25 procent.

Den vi få prisen for at køre over Storebælt i en personbil til at falde fra 240 kroner til 180 kroner. Og vil reducere omkostningerne for virksomheder, der transporterer varer og tjensteydelser frem og til tilbage mellem Fyn og Sjælland, betydeligt.

 

Omsætningen på den faste forbindelse over Storebælt har lige siden dens indvielse været stigende.

Ejerselskabet Sund & Bælt har kunnet betale renter og afdrag til tiden - og lidt mere til. Der har de seneste otte år således været så mange penge i kassen i betalingsanlægget i Halsskov, at politikerne på Christiansborg har kunnet lægge beslag på 4,2 milliarder kroner til brug for andre formål.

Det er penge, som havde været givet bedre ud på takstnedsættelser. Men hellere sent end aldrig. Og noget godt argument for ikke straks at investere overskuddet på Storebælt i øget vækst og mobilitet på begge sider af vandet synes der ikke længere at være.

Tværtimod er det, som formanden for den Nationale Storebæltskomité, Jesper Møller, forleden bemærkede, "fuldstændig fjollet", at vi alene på grund af takstniveauet ikke får det fulde udbytte af den faste forbindelse.

 

Den Nationale Storebæltskomité består indtil videre af 11 markante erhversledere og borgmestre. Det lover godt.

Men dens chance for succes er utvivlsomt endnu større, hvis det lykkes den at gøre takstnedsættelser på Storebælt til en folkesag. Det er den ikke endnu, så et godt råd skulle være at udvide komitéen med repræsentanter fra fagbevægelsen, foreningslivet, interesseorganisationerne og andre mere folkelige fora end dem, erhvervsledere og borgmestre - med al respekt - almindeligvis samles i.

Og nogen tvivl om, at man også dér kan se det samfundsgavnlige formål med at sætte taksterne på Storebælt ned, kan der næppe være.