Debat: Syg planlægning
Af: Henning Bastian, Melchiorsvej 10, Vedbæk

Læserbrev: Vi har lige været til familietræf i Svendborg. Bor i Vedbæk til daglig.

Da min samlever snublede over et trappetrin og slog sin skulder meget voldsomt, har vi stiftet bekendtskab med skadestuebetjeningen i Region Syd - det var en farceagtig fornøjelse.

Personalet var venligt og behandlingen var fin, men planlægningen af det akutte system er helt amatøragtig, hvilket burde fremgå af efterstående.

Uheldet skete fredag aften, men vi så tiden an på smertestillende til lørdag morgen.

Da armen ikke kunne bevæges, og der stadig var mange smerter, ringede vi til en visitator placeret i Esbjerg og forklarede uheldet. Vi mente, der skulle tages et røntgenbillede. Han gav os en tid hos lægevagten "i barakken ved siden af skadestuen på Svendborg Sygehus kl.09.15."

Vi ankom i god tid og blev kaldt ind rettidigt til en ung læge, som mente, der var et brud på skulderen, og han mente også, der skulle tages et røntgenbillede. Det kunne han ikke sende os hen til uden, at vi igen skulle ringe til visitatoren i Esbjerg, men han ringede dog til røntgenafdelingen og fik lov at sende os de 10 meter til røntgenafdelingens og skadestuens venterum.

Inden længe fik vi taget et billede, som viste et brud på venstre skulder. Radiografen fortalte nu, at vi skulle ringe til visitatoren i Esbjerg igen og sige "at vi sad i skadestuen i Svendborg og havde fået konstateret et brud på overarmen, og at vi gerne ville have en tid på skadestuen."

Vi ringede til Esbjerg, og der var 16 minutters ventetid - da der var et minut tilbage af ventetiden blev telefonen afbrudt.

Den søde Radiograf kom forbi og gik 10 meter med os hen til en sekretær på skadestuen - nu måtte vi da være i de rette hænder, og hun fik alle data, men nej. Vi skulle atter ringe til visitator i Esbjerg, og denne gang var ventetiden 18 min. Her mistede vi nok tålmodigheden en smule - der var kun et par stykker i venteværelset, og det hele virkede til grin.

Sekretæren kunne godt se problemet og mailede og sms'ede til visitatoren. Om det venlige og virkelystne personale fik lov til at behandle skulderen ved vi ikke, men efter 10-15 minutter fik vi armen stabiliseret og gode råd til videre behandling. Den faglige del fungerede upåklageligt.

Kære politikere og planlæggere i Region Syd, jeres ansatte og borgerne fortjener en bedre og mere professionel organisering og planlægning. Måske skulle I ansætte nogle flere visitatorer, så jeres ansatte kunne få lov til at arbejde. Det må vel også være en bedre udnyttelse at resourcerne?

Sammenlagt tog det godt to timer, det kunne være gjort under en time, hvis personalet kunne få lov til at arbejde.