Debat: Svendborgbanen - en god historie
Af: Lars Kaspersen, direktør for kommunikation og branding, DSB

Debat: Så sent som i sidste uge skrev Fyns Amts Avis om DSB's punktlighed for kunderne på Svendborgbanen i marts måned. Kundepunktligheden, altså antallet af kunder til tiden, var på 95,9 procent i marts måned. Ser man på årets første tre måneder kom i alt 93,6 procent af kunderne frem til tiden. Det vil sige inden for 2.59 minutter efter planlagt ankomst. Det er tal, som vi løbende opgør for vores togstrækninger - og formidler til medierne i de pågældende områder.

Derfor undrer det mig, at chefredaktør Carsten Olsen den 9. april i en leder får det til at se ud som om, at tog og kunder til tiden på Svendborgbanen er en nyhed - og en undtagelse.

Lars Kaspersen, direktør for kommunikation og branding, DSB

Derfor undrer det mig, at chefredaktør Carsten Olsen den 9. april i en leder får det til at se ud som om, at tog og kunder til tiden på Svendborgbanen er en nyhed - og en undtagelse. Med tallene for kundernes punktlighed i årets første tre måneder in mente, er det snarere en undtagelse, hvis nogle af de omkring tre tog i timen dagen igennem er forsinkede eller aflyste.

Som rejsende er jeg helt klar over, at dage med forsinkelser og aflysninger er lettere at huske end de dage, hvor dagligdagens rytme kører med tog til tiden.  

Derfor arbejder vi i DSB hver dag for at få togene frem til tiden. Det kan vi blandt andet se i de såkaldte operatørrettidighedstal, der viser den del af punktligheden, som DSB har ansvaret for. I marts måned var den oppe på 98,9 procent og for de første tre måneder af året var den på 98,4 procent.

Det er ikke kun i år, at Svendborgbanen kører godt. Indrømmet, der har været dage eller korte perioder, hvor der har været udfordringer med vores tog eller Banedanmarks spor og signaler. Men hvis vi ser lidt længere tilbage, har kundepunktligheden på Svendborgbanen faktisk ligget over 90 procent siden september sidste år - og er dermed en af de stabilt bedst kørende strækninger, når det gælder kundepunktlighed.

Set i det lys er det ikke en nyhed, at togene på Svendborgbanen kører til tiden, men det er da en god historie.