Log ind

Tredje spor og tredje bro - tak

  • Tredje spor og tredje bro - tak
    1 / 2
    En tredje bro er ikke bare ønsketænkning, men en nødvendighed, mener Helle Nielsen, formand for LO Fyn.
  • Tredje spor og tredje bro - tak

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Debat

Stor ros, et bundt venlige opfordringer - og en løftet pegefinger.

Det er i korte træk indholdet af det høringssvar, som LO Fyn og vores trafikgruppe netop har sendt som vores kommentarer til "Fyn i Bevægelse - Infrastrukturstrategi Fyn 2017-2035".

Overordnet er der mange gode forslag i strategien. Vi støtter de fire hovedprioriteter - det tredje spor på E20, timemodellen, letbanen i Odense, og den tredje forbindelse over Lillebælt.

En ekstra Lillebælt-forbindelse er ikke alene et godt forslag. Det er en decideret nødvendighed. Ikke bare for vejtrafikken, men også for jernbanen, da den nye højhastighedsbane på Vestfyn vil skabe en kæmpe flaskehals mellem Kauslunde og Snoghøj.

Et alternativ kunne være, at den nye Lillebæltforbindelse - motorvej såvel som jernbane - går fra Odense og via lufthavnen til Bogense og derfra videre over Lillebælt til Juelsminde.

Det alternativ er bestemt ikke blevet mindre interessant, efter at regeringen i sit finanslovsforslag for 2017 har valgt at parkere Fyn på et sidespor.

Mens regeringen er klar til at bevilge penge til motorveje i Midtjylland og Vestsjælland og en havnetunnel i København, er udvidelsen af E20 på Fyn slet ikke nævnt.

Det er fatalt. Projektet er på plads. Kun finansieringen mangler.

Tilbage til strategien for Fyn i Bevægelse: Her savner vi konkrete bud på, hvordan borgmestrene forestiller sig, at Hans Christian Andersen Airport skal betjenes - og i øvrigt indarbejdes i strategien.

Og skal vi have hurtigbusser med egne busbaner mellem Odense og lufthavnen, eller skal vi kæmpe for, at letbanen svinger forbi lufthavnen. Det sidste vil være offensivt.

Vi håber også, at Svendborgbanen opgraderes. Her vil det blandt meget andet være nyttigt, hvis der indarbejdes en direkte forbindelse til København i strategien. Det vil blandt andet løfte hele det sydfynske område.

Den løftede pegefinger, som godt kan blive til en sur pegefinger, går selvfølgelig på, at Uber overhovedet har fundet plads i strategien.

Vi ved fra sommerens dom i Københavns Byret, at selskabet er ulovligt. Og vi skal ikke entrere med deres piratkørsel, så længe de ikke respekterer danske love og regler - både når det gælder arbejdsmarked og skat.

I LO Fyn vil vi følge arbejdet med strategien nøje. Og vi deltager meget gerne i den fortsatte proces - også selv vi ikke er nævnt blandt de organisationer, som det vil være naturligt og interessant at inddrage.

Den detalje betragter vi blot som en lille misforståelse, for vi repræsenterer immervæk tusindvis af medlemmer, der har interesse i, at trafikplanerne lander godt.

Af Helle Nielsen

LO Fyn, formand

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere