Log ind

Min Mening af Gitte Sørensen, hotelbestyrer, Avernakø

Min Mening af Gitte Sørensen, hotelbestyrer, Avernakø
Af: Gitte Sørensen, hotelbestyrer, Avernakø

Vikingerne var i sin tid vældig gode handelsfolk, der hjembragte både silke, glas og metaller - de røvede ganske vist også, hvor de kunne komme til det, og selvom metoderne ikke var fine, lå der bestemt en kulturudveksling også der. Disse gener må vi formodes stadig at bære og det giver stof til eftertanke!

Siden vore forfædre var vikinger har både kommunikation og logistik gennemgået en rivende udvikling. Det er derfor ikke mange varer fra fjerne lande, vi skal savne i dag. Den ønskede vare findes højst sandsynligt i en butik i nærheden og i hvert fald i en netbutik, dansk eller udenlandsk. Og hvad kan vi så ønske os, der kan sende os på disse eftertragtede handelstogter fjernt fra hjemmet? Bjerge, ørken, savanne, regnskov og sommer, når det er vinter i Danmark, det er ting vi simpelthen ikke kan få bragt med pakkepost om så PostNord gjorde sig umage. Ergo kan vi stadig, dog med nyt sigte tage på handelstogter for at købe en bid af de andres natur, klima og kultur. Om vi stadig plyndrer? Ja, lidt gør vikingernes efterkommere selvfølgelig det - vi lurer dem nemlig af gør vi, og det kan de ikke tage penge for, de fremmede. Vi oplever og observerer deres levevis og specielt om de er smartere end os til både, det vi kan måle på og til at håndtere livet i almindelighed. Præcis dette tager vi med hjem - oplevelsen. Oplevelsen er der ingen fællesnævner for, da mennesker er så dejligt forskellige og derfor også har depoter til oplevelser i alle farver og faconer.

Oplevelsen er der ingen fællesnævner for, da mennesker er så dejligt forskellige og derfor også har depoter til oplevelser i alle farver og faconer.

Gitte Sørensen, Avernakø

Hjemme igen gør jeg naturligvis mit personlige rov op og har konstateret, at alle de mange solhungrende nordboer, der tager på ferie ligesom min kæreste og jeg på Gran Canaria har købt sol, strand og tag over hovedet af spaniolerne. Resten er op til os selv og alene på snakken i lufthavnens lange køer står det helt klart, at det er endog meget forskellige oplevelser vi har med hjem.

Altså omsat til vores unikke Sydfynske Ø-hav, der jo alene pga. vores fantastiske natur er yderst salgsbar. Men hvad vores gæster vil lægge i deres oplevelse under besøget er ligeså forskelligt, som det alle vi mange tusinde, der tager til Gran Canaria vil.

Vi skal huske, at give plads til både de oplevelser vore gæster kommer for at få og i særdeleshed overraskelserne. Lystfiskeren kan få en uforglemmelig oplevelse, hvis den perfekte fisk bider på, lige der, hvor analyserne sagde, der ikke var fisk ligesom vandringsgruppen ikke glemmer den tur, hvor programmet blev brudt af en særlig oplevelse undervejs, der forsinkede planen, men gav noget uventet.

Om man er vært eller gæst, så er det her glæden findes.

Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere